Gracze H1Z1 mogą być zadowoleni z ilości aktualizacji i zmian wprowadzanych ostatnio do gry, ale mam czasami wrażeni, iż zapominają, że nadal jest to gra w fazie Alpha.

Jeśli chodzi o mnie, wszelkie dziwne zmiany i błędy wkradające się na serwery H1Z1 nieźle mnie bawią, chociażby te związane z ilością zwierzyny i zombie: raz ich nie ma, a innym razem strach się oglądać za siebie.

Jeden z programistów H1Z1 postanowił wyjaśnić graczom w jaki sposób działa pojawianie się NPC w grze i jak, w założeniach developerów, ma to działać w przyszłości.

Po pierwsze to co robimy na serwerach to balans. Liczba zwierząt, przyrody, pojawianie się zombie oraz fizyka maja bezpośredni wpływ na ilość zużywanego CPU serwera. To z kolei  ma wpływ na ilość klatek na sekundę. Więc w świecie znajduje się pewna liczba zombie, która ma nałożona przez nas górną matematyczną granicę.

Oznacza to, że nie wszyscy mogą natknąć się w grze na hordę w tym samym czasie. Pojawienie się zbyt dużej ilości zombie w świecie może spowodować, że efekty physics staną się nieco słabsze i to właśnie wtedy rzeczy mogą przenikać przez ściany i drzwi, a inne systemy zaczynają mieć opóźnienie.

Zgodnie ze słowami MMODerelict ekipa H1Z1 wprowadziła trzy tygodnie temu do gry system, gdzie zombie miały pojawiać się w zależności od ciepła generowanego przez graczy i to właśnie spowodowało pojawienie się hord (co było całkiem ekscytującym przeżyciem!). Oczywiście w tym samym czasie pojawiły się inne problemy z zombie, co miało zostać naprawione w kolejnej aktualizacji, a w rezultacie system ten zupełnie popsuto. Kolejna rzeczą było obliczanie populacji zombie na podstawie ilości aktywnych graczy na danym serwerze, ale tym razem wkradł się błąd matematyczny i zombie praktycznie wyginęli… Ostatni tydzień to nic innego jak walka z ustanowieniem prawidłowego algorytmu matematycznego oraz wprowadzenie nowych narzędzi pozwalających w dowolnym czasie dopasować ilość zombie znajdujących się na serwerach. W między czasie developerzy opracowali kolejne ulepszenia, które pod uwagę brać będą ilość zombie występujących na danym obszarze, tak aby przy maksymalnej ilości 200 zombie nie pojawiły się one w jednym miejscu. Oznacza to że jest nadzieja, iż już niedługo jeden gracz nie będzie ścigany  przez hordę, podczas gdy inny nie spotyka w tym samym czasie żadnego zombie przez 30 min gry…

Oczywiście poprawki te nie oznaczają końca prac nad systemem pojawiania się zombie i zwierzyny w świecie H1Z1, jest wiele rzeczy nad którymi pracują devsi, które to nie do końca są zauważalne przez graczy:

W miarę jak poprawiamy ilość CPU potrzebną do przetwarzania AI i fizyki, coś co robimy w każdym patchu, zaczniemy dodawać więcej zombie. Do tej pory, wraz z każda aktualizacja serwerów, zwiększaliśmy ich limit. W tej chwili pracujemy nad drugą stroną równanie – teraz, jak naprawiliśmy już problemy natury matematycznej, chcemy je ulepszyć tak aby gracze znajdujący się poza miastem nie byli nieustannie ścigani.

Co zmieniamy, czego możecie nie widzieć:

  • Gdy w okolicy nie ma graczy, zwierzyna i zombie znajdujące się w tej okolicy są wyjęte z przetwarzania w świecie – uwalniając tą pamięć, możemy przywołać zombie w innym miejscu, gdzie znajdują się gracze.
  • Miejsca gdzie pojawiają się zombie biorą pod uwagę „ciepło” generowane przez graczy, ilość przedmiotów znajdujących się w okolicy oraz prędkość i kierunek w jakim poruszają się gracze. Nie powodu, aby zombie pojawiały się za plecami gracza, po to by za chwilę zniknąć ze świata.
  • Staramy się również, aby NPC nie pojawiały się w zasięgu widoku gracza – nie zawsze to działa.
  • W obszarach, gdzie pojawiają się nowi gracze pojawiają się wolne zombie oraz o wiele więcej zwierzyny.
  • W obszarach leśnych pojawia się więcej zwierzyny niż zombie.

A jak developerzy planują ulepszyć obecny system w przyszłości?

  • Chcielibyśmy wprowadzić system „czyszczenia obszaru”, który będzie powodował pojawianie się mniejszej ilości zwierzyny i zombie w danym terenie bazując na ich ilości zabitej w danym regionie.
  • Będziemy dostosowywać nasz system na podstawie analizy danych na temat tego, co, gdzie i kiedy się pojawiło w świecie.
  • Planujemy wprowadzić więcej rzeczywistych zachowań dla zwierzyny. Oznaczać to będzie, że jelenie zbierać się będą w stada, zwierzyna udawać się będzie do wodopoju oraz migrować w zależności od pory dnia i nocy. To jest większe przedsięwzięcie i z pewnością zostanie ujęte w RoadMap, kiedy zaczniemy nad tym pracować.

Niestety, ale gracze muszą zrozumieć, że wprowadzenie odpowiedniej ilości zombie takiej jaką może oglądać w modnych ostatnio serialach TV, jest dość ciężkim zadaniem zważywszy na zmieniająca się ilość graczy na serwerze. Miejmy nadzieję, że developerom się to uda i, że nie zakończy się to tak jak w przypadku PlanetSide 2…