W dniu wczorajszym mieliśmy okazję obejrzeć mnóstwo streamów prezentujących ARK: Survival Evolved w przeddzień premiery i muszę powiedzieć, że gra wyglądała obłędnie.

Jest to dla mnie dość zaskakujące zważywszy na to, że gra ta powstaje dopiero od października 2014, a więc kilka miesięcy. Mimo, iż oficjalna premiera gry zapowiedziana została na 2016 rok, to należy pamiętać iż jest to nadal wczesny dostęp i wiele rzeczy może okazać się zbugowanych.

https://www.youtube.com/watch?v=hnZ6IST-TtA

Co najbardziej przypadło mi do gustu oglądając wczorajsze prezentacje? Kilka rzeczy:

  • dość spora ilość dostępnych opcji graficznych, jak na wczesny dostęp;

20150531_ark_opcje

  • jeszcze większa ilość opcji personalizacji postaci (co niestety może doprowadzić do karykaturalnego wyglądu);

20150531_ark_postac

  • mnóstwo statystyk na które gracz musi zwrócić uwagę: życie, stamina, tlen, jedzenie, woda, waga, obrażenie wręcz, itd. (statystyki ulepsza się wraz z uzyskiwanym poziomem);
  • wygląd gry i dopracowane animacje (np. zbieranie jagód ma swoja animację i oczywiście trzeba mieć puste ręce by to zrobić);
  • ilość fauny i flory;
  • i może to was zaskoczy, ale… nie wiem jak to ładnie napisać – możliwość, a nawet potrzeba, wydalania zjedzonych pokarmów przez Waszą postaci (okazuje się, że kupa może być bardzo przydatna);
  • atak na Dodo, oznacza atak na całą Dodo-wą rodzinę, a to może być niebezpieczne;
  • wraz z upływającym czasem i uzyskiwaniem poziomów postaci możliwość odblokowywania engramów, czyli przepisów, do których Wasza postać zawsze będzie mieć dostęp.

20150531_ark_engram

Kilka rzeczy jednak nie przypadło mi do gustu:

  • olbrzymie litery informacji pojawiających się na ekranie;
  • levele postaci i zwierząt – to mnie zaskoczyło, bo wydawało mi się, że ten etap w grach survivalowych już minął;
  • bardzo duża różnica pomiędzy grafiką na wysokich detalach, a na niższych;
  • gra nie jest zbyt dobrze zoptymalizowana;
  • z racji tego, że gracze mają dostęp do olbrzymiej ilości opcji tworząc postać – niektóre z nich wyglądają obrzydliwie i według mnie powinno to zostać ograniczone.

Czego się dowiedziałam z wczorajszych streamów? Oto kilka porad dla świeżutkich rozbitków:

  • plaża jest zdecydowanie bardziej bezpieczniejsza niż las, szczególnie na niskim poziomie;
  • po obudzeniu w wybranej lokacji musicie rozejrzeć się wokół, nie tylko po to by zobaczyć czy wokół znajdują się inni gracze, ale także małe drapieżne dilofozaury;
  • sprawdzać statystyki, szczególnie podczas biegu;
  • aby nawodnić organizm wystarczy popływać w wodzie – nie wystarczy stać;
  • stamina odpowiedzialna jest także za oddech pod wodą, więc trzeba na nią zwracać uwagę gdy się nurkuje;
  • pierwszą rzeczą jaka trzeba zrobić to zebrać kamienie znajdujące się na plaży (E), a następnie drzewo i zacząć w nie uderzać aby otrzymać drewno potrzebne do zrobienia kilofa – uderzanie w drzewo gołymi rękoma zadaje rany, więc należy na to zwrócić uwagę;
  • mając kilof należy zacząć rozbijać wielkie kamienie aby zdobyć krzemień (flint) potrzebny na siekierę (trzeba odblokować engram);
  • rozejrzyjcie się i znajdźcie krzaki z których można zebrać jagody (trzeba mieć puste dłonie i użyć E) – uwaga: niektóre jagódki mogą Was odurzyć (narcoberry);
  • noce są BARDZO ciemne, więc należy jak najszybciej stworzyć pochodnię.

Jeśli opanujecie podstawy, to oczywiście można wybrać się na polowanie aby zdobyć mięso, do czego doskonale nadaje się włócznia.

Oczywiście zamiast polowania na stworzenia, można je obezwładnić i spróbować oswoić – chyba najłatwiejszym celem na niskim poziomie będą zwierzęta roślinożerne. Co jest do tego potrzebne? mnóstwo jagód, w tym te, które zadbają o ty by stworzenie nie obudziło się przed końcem czasu oswajania (narcoberry), a to może trochę potrwać…

Gdy uzbieracie już jagody, to należy znaleźć odpowiedniego dinozaura i powalić go na ziemię za pomocą pięści. Gdy będzie leżał nieprzytomny należy za pomocą przycisku E otworzyć jego „ekwipunek” i przełożyć tam jagody, w tym narcoberry. W oknie dinozaura pojawią się dwa paski: oswajania i nieprzytomności. Pasek oswajania musi osiągnąć 100% zanim pasek nieprzytomności spadnie do 0%. Do tego aby dinozaur był nieprzytomny przez odpowiednia ilosc czasu potrzebne są właśnie narko-jagody, które niestety nie zostaną przez niego automatycznie skonsumowane – trzeba nakarmić go nimi na siłę (remote use item).

Polecam obejrzeć poniższy filmik, w którym jest to bardzo ładnie wyjaśnione:

Jeśli mieliście szansę obejrzeć streamy prezentujące grę, to jakie są Wasze wrażenia?