Drzewko Archery w ArcheAge jest bardzo gorącym tematem ostatnich miesięcy. Prawdziwa afera wybuchła, gdy miesiąc temu Khrolan, poinformował graczy, iż wraz z kolejnymi aktualizacjami gry, łucznik będzie mieć rolę bardziej wspierającą niż jako główne źródło dps.

W czasie kwietniowego streamu na pytanie związane z Archery, Khrolan, producent gry odpowiedział:

Łucznictwo zmienia się w rolę, która będzie bardzo dobrym uzupełnieniem witchcraft i stanie się bardziej wspierającym drzewkiem, którego zadaniem będzie kontrola, niż głównym źródłem dps.

Niezadowolenie graczy tym sformułowaniem było tak wielkie, że ekipa Trion postanowiła zebrać opinie graczy używających drzewka Archery i przesłać je do XL Games z nadzieją, że może na tej podstawie zdecydują się wprowadzić pewne zmiany.

I oto co na temat drzewka Archery ma do powiedzenia twórca tej gry.

  • Czy czujecie, że łucznictwo jest zbalansowane? Jeśli tak, to dlaczego?

Zgodnie z danymi łucznictwo ma bardzo dobrą procentową ilość wygranych na arenie 1vs1. jednakże od momentu wprowadzenia 2.0, zmniejsza się liczba graczy wybierających łucznictwo. Mamy nadzieję, że zmienimy ta klasę poprawiając jej balans w nadchodzących łatkach.

Łucznictwo nadal jest dobrą linią umiejętności, która wciąż może pokonać inne drzewka w grze. Nadchodzące zmiany mają na celu poprawę balansu łucznictwa bez zmiany jego pozycji w grze. Dla przykładu, Darkrunner nadal będzie efektywny przeciwko łucznikowi i ta zależność pozostanie w grze.

  • Jakie zmiany w przyszłości mogą mieć wpływ na sukces łucznictwa?

Dodanie kolejkowania skilli. Łucznictwo bardzo mocno zależy od wykorzystania kolejnych umiejętności w celu wytworzenia trwałego dps. Kolejkowanie zdolności może to poprawić ten ciągły dps pod jaki stworzeni są łucznicy.

W 2.9 łucznicy doczekają się kilku zmian, ale będzie tam także redukcja w efektywności drzewek defense, witchcraft i battlerage. Zbalansowanie tych drzewek w stosunku do innych będzie mieć wpływ na łucznictwo.

Dodatkowo w 2.9, niektóre efektywne zdolności witchcraft przeciwko obrażeniom melee zostaną wzmocnione. Oczekujemy, że zmiany te zwiększą synergię pomiędzy archery i witchcraft.

  • Jaki % graczy koreańskich używa Archery w PvP?

Dane pokazuje, że na Arenie PvP około 15% graczy używa Archery. W większości przypadków, kiedy graczy wybiera Archery robi z niego główne drzewko swojej klasy. Jednakże ta wersja areny nie miała jeszcze w menu zestawów Agility i Shield, które mogą mieć wpływ na sukces Archery. Aby to naprawić, ekipa dodała opcję Agility i Shield z bronią jednoręczną i tarczą.

20160502_acheage-archer

  • Jakie drzewka polecacie do stosowania przy łucznictwie?

Odległość jest kluczowym czynnikiem dla łucznika w PvP. Zwiększona liczba takich klas jak Stone Arrow i Bastion wskazuje strategię na utrzymanie się przy życiu i zachowanie odległości. Utrata przewagi jaką jest odległość może prowadzić do szybkiej śmierci, dlatego też zalecana jest jakiś poziom obrony lub zdolności kontrolujących.

Ogólnie rzecz biorąc Primeval i Bastion są najpopularniejszymi klasami z drzewkiem łucznika. Primevale z szybkim poruszaniem i skillami kontrolującymi biją Darkrunnerów i Bastionów dzięki dobremu używaniu skilli oraz umiejętności przetrwania w czasie walki z przeciwnikiem.

W wersji koreańskiej ilość klas defensywnych takich jak Stone Arrow i Bastion zwiększyła się i odczytujemy to jako próba graczy zminimalizowania wad łucznictwa poprzez połączenie go z drzewkiem defense.

  • Dlaczego to zadawane obrażenia przy danym attack power skalują się inaczej dla łucznictwa w porównaniu do battlerage i sorcery?

Archery ma niższą wydajność ze względu na duży zasięg i bardzo krótki czas reakcji. Jako, że ma największy zasięg, to aby zachować równowagę, musi zadawać odpowiednio niskie obrażenia na sekundę. Sorcery ma znacznie dłuższy czas rzucania zdolności i więcej szans aby to zostało przerwane. Łucznictwo ma wiele zdolności, które mogą być szybko użyte bez szansy na ich przerwanie. W niektórych sytuacjach zdolności z krótkim czasem castowania mogą mieć o wiele większy dps i jest to zamierzone.

  • Jak łucznicy mogą pokonać cele zorientowana na obronę. Battlerage ma możliwość ominięcia evasion lub tez pasywną zdolność, która redukuje defense o 2000.

Drzewko Archery jest stworzone aby pokonać przeciwników z niską statystyką physical defense, a nie tych mocno zorientowanych na obronę. Zostało to wprowadzone aby uniknąć sytuacji, kiedy jedno drzewko będzie w stanie pokonać wszystkie inne drzewka i klasy.

Być może niektóre z przedmiotów dla łuczników nie oferują odpowiedniej ilości Focus i to może trzeba będzie to zwiększyć. Mieliśmy także dyskusję o zdolności dla łuczników, która mógłby być specjalnie zaprojektowany by pokonać użytkowników pancerzy płytowych (plate). Jednak na ten moment nie ma kiedy i czy w ogóle zdolność ta zostanie wprowadzona do gry. To tylko pomysł.

—-

No i co o tym myślicie? Używacie Archery? Jeśli tak to w jakim zestawieniu i czy obecnie Oracle (vit/aur/arch) ma szansę powodzenia, czy też lepiej zdecydować się na Argenta (bat/ vit/ aur) lub Hierophant (vit/aur/witch)?

Poprzedni artykułKolejny boss i stworzenia zawitały do ARK
Następny artykułDo stu tysięcy beczek! Piraci w Black Desert Online!
8 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Archax

1. Dr z tarczą też niema dmg. 2. Prim dobrze zbudowany ma dmg polecam kanał Kooncona. Po zmianach nadal najlepsi będą DR, enigma, revenant. Oracle raczej średnio, już lepiej bastion jeśli pod defa lub prim pod dmg. Argent może zadziałać. Hiero to ma być heal? Heal ma być twardy z cc-kowac mają revenanci, skullknight i dreambreaker.

Chalski

Archer opiera swoj dmg o endless arrow a jak wiadomo uzywajac go przeciwko gracza z wysokim pdef dmg z niego jest znikomy lub nie ma go wcale. Pokazuja to placze kiedy ludzie mowia ze bija caly czas 1 1 1 1 1 majac juz ponad 5k gearscore. Archer to niestety sytuacyjna klasa. Najlepiej sie nadaje do poscigow kiedy zostala juz wyrobiona przekawa i trzeba gonic uciekajacych przeciwnikow. Moim zdaniem powinni unormowac % na crita u melasow i archerow poniewaz teraz agi daje polowe szansy dla lucznikow w porownianiu do melee. I ja np pakujac wszystkie pasywy skille dostepne z opcja % range crit nadal mam go mniej niz mam % melee crita … Dodatkowo focus jest mniej efektywny u archerow przez co bijac z range mozna miec 80% blocka a przechodzac do melee comba wszystko wejdzie. Wracajac do przewagi archerow z ich zasiegiem i mobilnoscia. Tu jest smiech. Najbardziej mobilni sa albo DR albo mag/tank z aura. DR bo ma ta sama mobilnosc z shadow+aura a dodatkowo ma jeszcze doskoki z battlerage. Magiczny tank wali sobie pasywe z aura i spamuje resetem teleportow i pol mapy potrafi przeleciec. Ludzie graja z Archery albo z sentymentu albo nie widza sie w innej klasie.

Polecam sie do dalszej rozmowy. Primeval od prawie 20 miesiecy. Obecnie posiadajacy 6400-6500 gearscore

Archax

z bliska wchodzi bo najprawdopodobniej bijesz w plecy (jak większość DR) a block nie działa „do tyłu” (nie jestem pewien ale parry chyba też nie, evasion już chyba tak ale nie dam ręki uciąć), Archer ma pssywkę do speeda, może „latać”, ma AoE snare, klatkę (to może nie zwiększa mu mobilności ale zmniejsza reszcie).. Do tego większość Archerów nie skupia się na dmg a na przeżywalności, oni nie walczą w pierwszej linii, gdyby skupiali się na DMG czyli: nosili gale set + obsi + auroria mieliby dużo większy dmg i mobilność, tak samo gemy AS a nie jakieś defy w czapkę. No i tarcze, shortspear + dagger daje nam ogromny bonus do dmg, + focusy + nowe gemy na cryt, http://aacalc.ru/en/?a=050pAh3ES3pV05 Prim na gale, http://aacalc.ru/en/?a=050HEIBvRD0w05 prim w obsi, http://aacalc.ru/en/?a=051SVDVrUfmI05 SA. Szczerze chciałbym mieć taką cryt chance. Może masz większą ale accu niema 100% no i cryt to nie wszystko. na DR mam około 25% cryt chance i cryty za jakieś 80-90% (DR musi coś dać w przeżywalność by na tej pierwszej linii nie zginać od razu) a Prim 32% szansy i 130% kryty (nie wspominając że bije tak średnio 2 razy więcej) no i ten speed, 7,5 m/s gdzie ja mam coś koło 6,5 (albo mniej nawet). Oczywiście DR wygra z 99% łuczników 1v1 (te 1% to Ci co są full pod dmg i zabiją go zanim podejdzie) ale za to 70% magów wygrywa z DR. Na klasę trzeba patrzeć bardziej ogólnie, Archer z dmg jest dobry pod mass gdzie ccd i Dr zbiorą „aggro” i tylko razem z magami robi ogromny DMG.

Chalski

Tylko lucznik pod full dmg na mass PvP zginie od przypadkowego AoE,
Tzn nie wiem jak na innych serwerach ale ja jestem full obsi aby zlapac troche survi.

PS a po co mi survi na mass pvp ? Ostatnio na GvG zdazaly sie sytuacje ze wysylali na mnie grupe DR. Jak siadalo 2 to zylem. Padalem jak siadalo 4 naraz po 6k GS kazdy.

Archax

jak AoE? stojąc w tylnej linii na tych 25m nikt takiego AoE nie ma, a jak doskoczą to teleporty. I wgl czegoś nie rozumiem (albo to ta godzina albo nie wiem) Najpierw że survi spoko, potem że słabo to jak w końcu? No jak ja widzę łucznika to wiem że izi win, a jak nie jest to prim to już wgl (no chyba że druid ale to będzie trwało miesiąc aż któryś wygra.

Chalski

Chodzi mi ze must have survi a nie sam dmg, bo jak ma robic jakis dmg bedac martwym ?
A co do skad aoe ? Wiele razy juz w roznych mass PvP bralem udzial i dziwne rzeczy potrafily sie dziac. W rozny sposob impaktem raid sie wbijal, ze czasami nie bylo czasu na ucieczke, bo juz w CC.

Archax

To już jest kwestia skilla, widzisz, że ich skullknight się wbija od razu drop back, teleport. Jeżeli będziesz martwy to jest to wina twoich frontlinerów (gdyby ogarniali to na wrogach cały czas powinien być CC no i są lepsze cele niż Archer np. healer albo mag bez tarczy)

Chalski

A co do takich okazyjnych sytuacji. Nie pamietam jak dawno temu ale chyba jeszcze mialem full dps set pacz eph gale to zdazylo mi sie umrzec na mass PvP od przypadkowego snipe. Tak dostalem 15k i padlem :V

Chyba zbaczamy z tematu wiec podsumowujac
– Archer ma zbyt slaby dmg na mass PvP aby dobrze zabijac osoby na podobnym gearze co on posiadajace tarcze a co najgorze defa
– Na mass PvP najlepsza dla niego opcja jest wyczekiwanie na przebijajacych sie DR czy innych ze slabym survi czy nastawionych na full dmg
– Archer glownie opiera swoj dps na const jego zadawania co daje nam endless arrow lecz na cele nastawione na obrone dmg z niej jest znikomy
– Na small scale czy 1v1 najlepszymi klasami sa bastion, stone arrow, druid lub nawet orcale, poniewaz archer w tej chwili nie jest wstanie nukowac targeta chyba ze jest slabszy kilka razy od niego
– Na mass PvP najlepiej mozliwe ze radzi sobie primeval poniewaz ma najwiekszy dmg i mobilnosc dajaca mu szanse ucieczki lub przemieszczenia do flanki ktora jego pomocy potrzebuje

Niestety archer nie ma CCkow zasiegowych /klatka nie ma racji bytu poniewaz ludzie spokojnie przebiegaja przez kosci tzn pewnie zanim u nich sie pojawi to juz wybiegaja z jej zasiegu/ a bliski kontakt z celem zminiejsza jego dps + naraza na utrate zycia

PS do newsa
Te staty o wygranych archerach na 1v1 to znam 2 przyczyny

– Mozna trafic na tardow co nie wiedzac jak uzywac skilli jakims cudem daja sie kitowac przez archera /tu non gear arena/ a na arene z gearem archer ma przynajmniej 1k jak nie 2k wiekszy gearscore
– Wchodzac na arene wymusza sie losowanie drugiej swojej postaci w celu zagwarantowania zwyciestwa