W zeszłym tygodniu Kakao Games Europe ogłosiło, że do Black Desert Online wprowadzona zostanie funkcja umożliwiająca graczom sprzedaż rzeczy zakupionych za perły innym graczom poprzez MarketPlace.

Wielu osób uważa, że jest to tak wprowadzenie systemu Pay-to-Win, gdyż dzięki takiej możliwości, gracze sprzedający przedmioty za perły, czyli walutę zakupioną za prawdziwe pieniądze, będą w stanie zdobyć szybko lepszy sprzęt. Od razu w momencie ogłoszenia tych zmian ruszyła lawina protestów. Widać ją było zarówno na forum, na Reddit, jak i w grze.

Część graczy jednak, poszła krok dalej i zażądała zwrotu pieniędzy wydanych na zakup gry, jak i na zakup pereł, bazując to za założeniu, że Daum Games wprowadził konsumentów w błąd. Chciałabym jednak zauważyć, że to nie jest do końca tak. Już w styczniowej informacji ujawniającej co będzie sprzedawane w Cash Shop po premierze Black Desert, znalazło się tam zdanie rezerwujące prawo do zmian, a w szczególności:

Jeśli Daum Games zdecyduje się w przyszłości na umożliwienie sprzedaży przedmiotów z Cash Shop na Marketplace, to wprowadzony zostanie system kontroli, który uniemożliwi graczom duży zarobek i zyskanie przewagi poprzez sprzedaż tychże przedmiotów.

Więc tak się zastanawiam – czyżby wszyscy nagle zapomnieli o tym, że informacja o takiej zmianie została podana jeszcze przed premierą gry? Czy też po prostu gracze woleli jej nie dostrzegać?

Wróćmy jednak do nieszczęsnej zapowiedzi wprowadzenia tych zmian. Trzeba powiedzieć jedno – przez ostatni tydzień prócz kasowania kontrowersyjnych tematów oraz zmiany teksu pierwotnego komunikatu, Kakao Games w żaden sposób nie komunikowało się ze społecznością graczy i to mimo pierwotnego zapewnienia, że wysłuchają ich opinii. Ciekawe jest to, że z treści pierwotnego komunikatu usunięto słowa obwiniające Pearl Abyss o wprowadzenie tych zmian 😉

W dniu wprowadzania aktualizacji, wszyscy gracze którzy zażądali zwrotu pieniędzy otrzymali następujący mail:

Greetings,

Due to recent events regarding our last announcement, we started to see a rise of the amount of chargebacks requested by our players. We feel that any situation involving money requires as much information as possible, and would like to make sure you are aware of what a chargeback is, and what consequences come with it.

First of all, what is a chargeback? A chargeback is requesting a refund from your bank or payment provider, bypassing the company that sold/provided the product. Bear in mind, the selling company will have a chance to investigate and dispute the chargeback.

Chargebacks are broken into two fundamentally different categories: Legitimate and Illegitimate. Legitimate chargebacks are when you contest a payment because you have not received the goods or services you purchased, or because someone stole your credit card. An illegitimate chargeback would be requesting your money back, after using a service for several months and deciding you don’t like it anymore.

In either case, it is understandable why someone would wish to get their money back, however, chargebacks should always be done with caution. A chargeback will not only cause you to lose access to the game, but it can also prevent you from purchasing it in the future. More importantly, we will investigate each chargeback, individually. If the chargeback is proven to be illegitimate, this could go farther than just the denial of your refund. Your Credit Score could be impacted. (“Creditworthiness” attached to each person, this is usually something mortgage companies and financial institutions will look into, before approving credit or offering services).

To conclude, requesting chargebacks should be done after cautious investigation from your part to know all of the possible consequences. Where a finalized chargeback would lead to the withdrawing of your game access, a cancelled chargeback will have no lasting effect on your account.

To allow you time to consider your decision, and fully assess the impact these changes will have on your enjoyment of Black Desert Online, we will not take action on your account until the 22nd August, after which time, any account with outstanding chargebacks will be closed.

Kind Regards,

W liście tym znalazła się informacja o tym, że maja oni czas do 22 sierpnia na wycofanie się z żądania o zwrot pieniędzy lub też otrzymają całkowity ban na konto. Dodatkowo Kakao Games wyjaśnia, że będą walczyć ze zwrotami i te, które okażą sie nielegalne mogą zaważyć na wiarygodności kredytowej danej osoby. Każda osoba, która wycofa się z żądanie zwrotu pieniędzy nie poniesie żadnych konsekwencji.

Zaskakujące jest to, że o ile banowanie konta osoby żądającej zwrot jest normą w przemyśle gier, to groźby związane z obniżeniem wiarygodności kredytowej zdarzają się bardzo rzadko. Być może jest to tylko forma zastraszenia, ale co jeśli Kakao Games uprze się i będzie kontaktować się z firmami kredytowymi? Wiarygodność kredytowa jest w obecnych czasach dość ważnym elementem, gdyż kiepski wynik może zaważyć na możliwości otrzymania kredytu w przyszłości. Dlatego też osoby, które zażądały zwrotu pieniędzy, warto aby się zastanowiły nad ewentualnymi konsekwencjami, które mogą ciągnąć się latami.