Pod koniec zeszłego roku ekipa H1Z1: Just Survive poinformowała społeczność tej gry, iż trwają prace nad zmiana wielu funkcji i systemów, w tym elementów związanych z budowaniem baz.

Do wczoraj wiedzieliśmy tylko, że nowy system budowania oparty będzie na modularnym łączeniu różnych elementów, pozwalającym na tworzenie wielopiętrowych umocnień, a to wszystko na zupełnie nowej mapie nazwanej Badwater Canyon. Piątkowy stream ekipy H1z1: Just Survive ujawnił kolejne szczegóły dotyczące tegoż systemu i spowodował dość sporą konsternację wśród dotychczasowych graczy. Planowane przez twórców zmiany są na tyle poważne, że po ich ewentualnym wprowadzeniu, gracze H1Z1: Just Survive będą musieli przyzwyczaić się do zupełnie nowej rozgrywki lub zmienić grę.

Gra się zmieni. Przyjrzeliśmy się temu jaka jest teraz, gdzie była, i zdaliśmy sobie sprawę, że chociaż było dobrze taka jaka była w tym okresie, to niektóre rzeczy muszą zostać dramatycznie zmienione.

Nie każdy będzie z tego zadowolony. Wiemy o tym. Wielu z Was odejdzie. I o ile nie chcemy aby tak się stało, to stajemy murem za naszą wizja Just Survive i mamy nadzieję, że dacie tej wizji szansę zanim zbyt szybko wyciągniecie wnioski.

Zmiana jest trudna. Możecie jej nienawidzić. Ale meta gry się zmienia.

Tym razem zmiana jest prawdziwa i nadchodzi…

No dobrze, to przyjrzyjmy się tym zmianom zapowiedzianym wczoraj przez twórców H1Z1: Just Survive. Pamiętajcie jednak, że pokazane na streamie zdjęcia, pochodzą z serwera wewnętrznego DayBreak Games Company i nie odzwierciedlają tego, w jaki sposób mapa oraz

Dotychczasowy system budowania w H1Z1 opiera się głównie na wykorzystaniu szop i baraków różnej wielkości wraz z innymi elementami, które pozwalają na stworzenie kreatywnych rozwiązań, ale z drugiej strony przysparzają mnóstwo problemów. Przez ostatnie kilka miesięcy ekipa H1Z1: Just Survive tworzyła system, który pozwala graczom na stworzenie bazy od podstaw, bycie kreatywnymi oraz ufortyfikowanie zbudowanego przez nich Strongholdu, bo tak będą zwać się bazy w odnowionym systemie budowania.

Zacznijmy od tego, że wraz z wprowadzeniem nowej mapy – Badwater Canyon, oraz systemu budowania, gracze straca możliwość wybierania dowolnego miejsca na tworzenie bazy. Zamiast tego, na mapie znaleźć będzie można kilkaset miejsc – fundamentów, na których będzie można wybudować Stronghold. Miejsca te, znajdować się będą w różnych miejscach mapy, zarówno blisko największych lokacji, gdzie znaleźć będzie można mnóstwo łupów, jak i z dala od dróg i zabudowań. Działki te różnić się będą także wielkością, a największe z nich obejmować będą teren o powierzchni ponad 2.000m kwadratowych!

Dlaczego zdecydowano się odejście od pomysłu pozwalającemu graczom na budowanie baz praktycznie w każdym miejscu?

Jednym z powodów była z pewnością optymalizacja gry, a z tego co mówił Mitch Evans, dyrektor techniczny projektu, dzięki wszystkim wprowadzonym dotychczas zmianom, wydajność gry oraz serwerów wzrosła o ponad 100%.

Nie był to jednak najważniejszy powód. Zgodnie ze słowami Bena Jonesa, dzięki temu podejściu, artyści pracujący nad nową mapa, mogli stworzyć ją z myślą o lokacjach, w których będzie można budować Strongholdy. Dzięki temu, każda z tych lokacji, jest w jakiś sposób częściowo osłaniana poprzez drzewa, skały, budynki i inne elementy. Oprócz tego do niektórych Strongholdów, prowadzić będzie ograniczona liczba dróg.

Zanim zaczniecie panikować, że kilka minut po włączeniu serwerów klany zdobędą najlepsze miejsca, to tak nie będzie. W nowym systemie fundamenty muszą zostać zakupione za walutę dostępną w grze. Im większy Stroghold, tym większy koszt fundamentów.

W jaki sposób zdobywać się będzie walutę w grze? Ten temat, wraz z nową itemizacją, czyli zmianach w przedmiotach jakie pojawią się w grze, omówiony zostanie na jednym z kolejnych streamów. Wiadomo jednak, że każdy łup znaleziony przez gracza będzie mieć określoną wartość, za którą będzie można go sprzedać i w ten sposób uzyskać fundusze na zakup miejsca pod Stronghold.

W pierwszej wersji nowego, modularnego systemu budowania, jaki udostępniony zostanie graczom na serwerze testowym jeszcze w czerwcu, wprowadzone zostaną jedynie te podstawowe elementy konstrukcyjne – drewniane. W planach twórców gry jest dodanie z czasem także i elementów metalowych, jak i betonowych. Niestety, ekipa H1Z1: Just Survive nie zdradziła na tą chwilę, czy po wprowadzeniu kolejnych poziomów materiałów budowlanych trzeba będzie przebudowywać cała bazę, czy też wystarczy ulepszyć rozlokowane już elementy.

Celem twórców gry jest, aby Strongholdy stały się puzzlami, które muszą rozwiązać atakujący chcący dotrzeć do ukrytych tam łupów. I właśnie dlatego gracze będą mieli swobodę w umieszczaniu dowolnych pułapek oraz tworzeniu baz, które mogą okazać się prawdziwymi labiryntami. Dobra wiadomość jest też taka, że w przypadku zniszczenia elementu przez osobę, która go stawiała, nastąpi częściowy zwrot materiałów użytych do jego konstrukcji. Jest to szczególnie dobre rozwiązanie dla użytkowników lubiących grę solo, którzy nieco wolniej gromadzą surowce potrzebne do budowy.

Poniżej zamieszczam trzy zdjęcia tej samej bazy pokazujące poszczególne piętra i wersję końcową.

Każdy z fundamentów będzie umożliwiał zastosowanie różnego rodzaju rozwiązań związanych z budową Strongholdów. Jeśli gracz nie będzie chciał w całości zabudowywać tego miejsca, to może wybudować mały fort i otoczyć go najprzeróżniejszymi pułapkami.

Nowe Strongholdy, to jednak nie tylko modularny system budowania, ale także nowe funkcje nakładające ograniczenie na osoby dokonujące ataku na bazę przeciwnika.

Zacznijmy od funkcji rekurencyjnego niszczenia baz oraz elementów znajdujących się w ich środku. Chodzi tu głównie o sytuację, podczas której atakujący użyją olbrzymiej ilości materiałów wybuchowych, by zniszczyć bazę, po czym spokojnie okradną skrzynki z łupami. Aby temu zapobiec, ekipa H1Z1: Just Survive planuje znacznie zredukować ilość łupów, ze skrzynek i pojemników, które spadną na ziemię po zniszczeniu innych elementów bazy. Oznacza to, że rajdując bazę w celu zdobycia atrakcyjnych łupów, opłacać się będzie dotarcie do miejsca gdzie przeciwnik faktycznie przechowuje swoje skrzynie wypełnione przedmiotami. Zniszczenie bazy nie będzie już gwarantować, że atakujący zdobędą łup, którego się spodziewali.

To nie koniec zmian związanych z rajdowaniem. W nowym systemie Strongholdów wprowadzono trzy fazy: atak, obrona i ochrona.

Faza ataku rozpocznie się, gdy atakujący staną na fundamencie Strongholdu należącego do przeciwnika lub też z dystansu zburzą jeden z jego elementów.  W tym momencie rozpocznie się odliczanie i atakujący będą mieć tylko określoną ilość czasu na przeprowadzenie ataku. Ilość czasu, przez jaki baza może być atakowana, zależeć będzie od wielkości Strongholdu – im większy fundament, tym więcej czasu. Dzięki zastosowaniu tego podejścia do rajdowania, twórcy gry mają nadzieję, że atakujący będą zmuszeni do wcześniejszego rozpoznania bazy przeciwnika, zaplanowania oraz strategicznego ataku.

Po fazie ataku, nastąpi faza obrony. W atakowanej bazie pojawi się trujący gaz, który będzie zadawać obrażenia tylko i wyłącznie grupie atakującej. Obrońcy będą na niego odporni, co oznacza, że będą mogli bronić się ze zdwojona siłą. Jeśli jakimś cudem grupa atakująca nie opuści bazy w czasie fazy gazowej, to zostanie siłą wykopana z tego miejsca.

Po zakończonym ataku, Stronghold wejdzie w kolejną fazę – ochrony. W trakcie tej fazy, wszystkie kontenery znajdujące się w bazie zostaną zamknięte, wszystkie znajdujące się w Strongholdzie przedmioty i elementy konstrukcyjne staja się niewrażliwe na obrażenia, a to co zostało zburzone, zostaje odbudowane.

Jest to olbrzymia zmiana w stosunku do obecnego rajdowania baz w H1Z1: Just Survive. Nowa mechanika ma być dodatkową motywacja dla obu stron, aby jak najszybciej rozstrzygnąć tą rozgrywkę, a sam atak na Stronghold ma być pewnego rodzaju rozwiązywaniem puzzli i zagadek. Oprócz tego twórcy tego survivala mają nadzieję, że dzięki temu podejściu, gracze nie będą musieli ciągle skupiać się na odbudowywaniu i ochornie własnej bazy, ale będą mogli porobić coś innego – na przykład zaatakować bazę przeciwnika.

Z innych informacji wartych wspomnienia, to ta, że w nowej wersji H1Z1: Just Survive elementy konstrukcyjne nie pokazują pasków życia, dopóki nie zostaną im zadane obrażenia. Wszelkie szopy (shack) znikają bezpowrotnie, a gracze rozpoczynający swoja przygodę w tej grze otrzymają mały kontener, w którym będą mogli przechowywać posiadane przez nich przedmioty.

Niewiele wiadomo na temat nowych przedmiotów, ale zgodnie ze słowami devsów, wszelkie materiały wybuchowe, koktajle Mołotowa i inne tego typu rzeczy, będą bardzo kosztowne do wytworzenia. Zresztą sam ogień, będzie oddziaływał w różnych sposób na różne struktury. Przedmioty takie jak piece, BBQ i innych elementy, które można ustawić w bazie, będzie można podnieść i ustawić w innym miejscu. Aby zminimalizować wpływ Strongholdów na wydajność gry, gracze będą mogli umieścić na fundamentach ograniczoną ilość elementów – i znów, im większy fundament, tym więcej elementów można będzie postawić.

Zaprezentowane przez twórców H1Z1: Just Survive zmiany są z pewnością olbrzymie. Devsi jednak mają nadzieję, że zanim gracze je negatywnie ocenią, to wpierw je wypróbują, szczególnie w połączeniu z innymi zmianami, jakie trafią niedługo na serwer testowy.

Koniec końców, gra może nie odpowiadać wszystkim. Chyba nie ma takiej gry. Mogę wspomnieć tutaj chociażby o wielu niezmiernie docenianych grach, których nie cierpię, oraz takich, które uznane zostały za porażkę, a ja je lubię mimo ich wad. Możemy liczyć jedynie na to, że spróbujecie nowego systemu zanim go ostatecznie przekreślicie.

Pełen zapis tego streamu znajdziecie pod tym linkiem. Mam nadzieję, że udało mi się spisać wszystkie najważniejsze zmiany przedstawione przez ekipą H1Z1: Just Survive. Jeśli coś przeoczyłam, to dajcie znać w komentarzach poniżej.

Mam też nadzieję, że podzielicie się z nami swoimi odczuciami na temat zaprezentowanych zmian. Podobają Wam się? Spodziewaliście się innych rozwiązań? Co myślicie o nowym systemie budowy i rajdowania baz, jaki wprowadzony zostanie do H1Z1: Just Survive?

P.S. Zapraszam także do polubienia strony BabaGra.pl na FB.  Na stronie znajdziecie także opis innych gier z trybem Battle Royale, jak i wielu gier z gatunku survivali. Może coś Was zainteresuje ?

Poprzedni artykułPearl Abyss zapowiada park wodny, Militia i inne nowości
Następny artykułPunktacja drużynowa, pre-sezon 5 i inne nowości w H1Z1: King of the Kill
3 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Kamil Bednarski

No zobaczymy…

Salusik

CIężko cokolwiek wypisać na ten temat, wolę poczekać i się przekonać na własnym doświadczeniu… mimo wszystko dalej nie mam z kim w to grać i na PVP mi za ciężko, a na PVE nudno 😐