Od wielu tygodni gracze Planetside 2 z niecierpliwością oczekują informacji na temat kiedy zmiany w kodzie gry, które maja ją zoptymalizować trafią na serwery Live. W końcu, parę godzin temu, Ryan „codeForge” Elam poinformował graczy, iż faza pierwsza została zakończona i zmiany te powinny trafić w dniu dzisiejszym lub jutrzejszym na serwer testowy. Oznacza to, że być może już dzisiaj wieczorem będziemy mogli sprawdzić jak bardzo zepsuty będzie serwer testowy 😀

optymalizacjaAby odpowiedzieć na najbardziej bolesne, ale oczywiste pytanie, to mamy nadzieję, że faza pierwsza OMFG trafi na serwer testowy w dniu jutrzejszym lub następnym, a na serwery Live na koniec miesiąca. Chcę jednak aby jedna rzecz była całkowicie jasna – nie wprowadzimy tej poprawki w pośpiechu. Chcemy zniwelować wszelkie problemy i uzyskać lepszą stabilność niż obecnie. Tylko wtedy będziemy mogli wprowadzić zmiany na serwery Live. Zachęcamy Was do odwiedzenia serwera testowego po wprowadzeniu poprawki, sprawdzenia zmian i podzielenia się Waszymi opiniami.

Na tym etapie skoncentrowaliśmy się głównie na dwóch kwestiach:

  • Wydajnością na komputery posiadające cztery rdzenie oraz więcej, Intel i AMD z przynajmniej 4 GB RAM oraz karta graficzną o ustawieniach średnich i wyższych.
  • Wydajność w dużych bitwach gdzie w zasięgu jest 100 i więcej graczy.

 Zoptymalizowaliśmy interfejs użytkownika, fizykę, dźwięk, przetwarzanie danych dotyczących gracza, rendering oraz wiele innych rzeczy. Zwiększyliśmy nasza całkowita liczbę wątków, i co najważniejsze, zrobiliśmy te wątki bardziej wydajne.

Podczas gdy maszyny, które spełniają powyżej podane wymogi zobaczą najwięcej korzyści, spodziewamy się, że te słabsze komputery również zobaczą wzrost wydajności związanej z obniżonym zużyciem pamięci w wielu przypadkach oraz płynniejszym odświeżaniem obrazu niż jest obecnie na serwerach Live.

 Dalej, wiem, że chcecie jakieś liczby. Jeśli znacie jakiś programistów, to zapytajcie się ich jak bardzo lubią podawać „liczby”…

Mając na uwadze wszystkie istotne zastrzeżenia, dla typowego cztero-rdzeniowego urządzenia w bitwach 100+ graczy, które to są aktualnie szalenie zależne od CPU, należy spodziewać się poprawy w wydajności o 30 %, a czasami nawet więcej w zależności od ustawień. W wielu przypadkach, widzimy przejście od razu do GPU, co jest dobrą rzeczą, ponieważ łatwiej jest zmienić ustawienia GPU niż ustawienia procesora.

Chcę powiedzieć, że nie powinniście od razu uznać tych liczb za jakieś gwarantowane, jest tu po prostu zbyt wiele czynników, które mogą powodować problemy z wydajnością, ale ogólnie „bardzo złe przypadki” powinny odczuć poprawę.

Ponadto, pracowaliśmy przez długi czas także nad „spike’ami” (lagami?). Spike występują gdy dana ramka obrazu trwa dłużej niż zwykle. Zazwyczaj 'spike’ dzieje się w ułamku sekundy. Jeśli trwa to dłużej niz sekunda, możemy to nazwać „hitch” (? zbyt techniczne jak dla mnie 🙁 ). Nad tymi tez pracujemy, ale te poprawki przyjdą później.

Znane problemy – ta lista nie jest wyczerpująca, bo napotykamy codziennie wiele bugów, ale te są główne:

  • SLI i Crossfire – można je obecnie wyłączyć, jeśli będziecie mieć zbyt wiele problemów;
  • Komputery z minimalna specyfikacją – jeśli masz komputer z wymaganym minimum lub blisko tego, nadal mogą wystąpić problemy z wydajnością. Zbieramy więcej informacji na ten temat.
  • Zawieszanie podczas wylogowywania – znacznie zmniejszyliśmy ilość awarii podczas wylogowywania, ale niektóre nadal mogą wystąpić.
  • Przesunięcia UI – mamy kilka przypadków, kiedy kursor myszy jak i UI sa przesunięte. Jeśli to się Wam przydarzy, to przyślijcie nam informacje w jaki sposób do tego doszło i ewentualnie jak naprawiliście ten błąd.
  • GPU particle – cząstki te mogą powodować crash gry, więc proszę je wyłączyć jeśli to się zdarza.

Pomóż nam przetestować

  • Wydajność w dużych bitwach

Mamy tylko tyle osób ile pracuje w dziale Planetside 2 do testowania, więc naprawdę potzrebujemy w tej kwestii Waszej pomocy. Będziemy zbierac dane na ten temat z serwera, więc nie ma rzeczywistej potrzeby abyście przesyłali nam raporty. Korzystając z tych danych, mamy nadzieję uzyskać lepsze dane niż do tej pory, a właśnie tego potrzebujemy do pracy nad następną fazą.

  • Animacja

Aby zwiększyć wydajność zrobiliśmy mnóstwo zmian w tej kwestii i nadal mamy parę problemów. Proszę zgłaszać wszystkie dziwactwa i błędy w pierwszej i trzeciej osobie animacji postaci.

  • Indar

Indar otrzymał pełen przegląd optymalizacji. Należy sprawdzić problemy kosmetyczne oraz funkcjonalne w odniesieniu do zasad i ukształtowania terenu. (Esamir i Amerish nie zostały jeszcze zoptymalizowane). Chociaż te specyficzne zmiany dotyczą jednego kontynentu, to liczba klatek zwiększyła się wszędzie, nie tylko na Indar.

  • Wskaźnik postaci i UI

Wprowadziliśmy dużo zmian optymalizacyjnych niemal wszędzie w interfejsie użytkownika, więc proszę szukać rzeczy, które nie działają poprawnie.

  • Art

Zmieniliśmy prawie wszystkie przedmioty znajdujące się w grze (bronie, decale, obiekty, FX, itd), więc proszę dać znać  gdyby coś nie wyglądało zbyt dobrze lub po prostu brakowałoby pewnych elementów.

  •  Stabilność

W przypadku awarii, prosimy o kontakt poprzez wysłanie buga i co robiliście zanim gra się wysypała.

 Wszytko Inne – Te zmiany nie pójdą na serwery Live w pierwszej aktualizacji. Trzymamy je na serwerze testowym dla iteracji projektowych:

  • Dokonaliśmy zmian w kodzie gry, które mogą się przyczynić do powstawania różnego rodzaju problemów. Mamy juz znalezione i naprawione mnóstwo tychże błędów, ale na pewno niektórych nie wyłapaliśmy i nie zobaczymy, póki nie będziemy mieć zalogowanych mnóstwo graczy.
  • Esamir Amp Station na Freyr (? nie na odwrót czasami?)

Inicjatywa na Serwerze Testowym:

  • Jeśli zalogujecie się na serwer testowy do czasu kiedy zmiany te trafia na serwery Live, to Wasze konto zostanie nagrodzone boostem XP na 3 dni.
  • Należy użyć tego samego konta do zalogowania jak na serwerze Live.

Raportowanie bugów:

  • raportowanie bugów w grze
  • raportowanie na forum testowym

Jesteśmy bardzo podekscytowani z wprowadzenia tej aktualizacji na serwer testowy. Jak tylko zostanie ona wyczyszczona z błędów zostanie wprowadzona na serwery Live. Ta aktualizacja zmniejszy problemy z wydajnością gry, a także pomoże znaleźć dodatkowe problemy, na których koncentrować będziemy się w fazie drugiej OMFG.

Ryan „codeForge” Elam
Technical Director
Planetside 2″

 P.S. Aby być na bieżąco z wiadomościami ze świata Planetside 2, EQ 2, EverQuest Next oraz innymi grami w które gram wystarczy, że za subskrybujecie tego bloga lub polubicie nasza stronę na Facebook.

Poprzedni artykuł[EQ2] Tragedia zonowania
Następny artykułTUOK #2: Każdemu jajko wedle uznania
10 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
HideoPL

Ja naprawdę jakoś nie odczuwam strasznie potrzeby poprawy płynności gry w przeciętnych pod względem obciążenia starciach. Mam stabilne 70 – 90 klatek na sekundę przy standardowych ustawieniach z programu optymalizującego Nvidii i przy włączonym PhisX. Jazda zaczyna się przy starciach z dużą ilością graczy… I raczej nie jest to wina mojego komputera…

Balrogos

Ja gram na beyond Ultra i w masówkach mam 40 fps 😛 potrzeba 60

RachitynowyJoe

a ja gram na humiliating low i czekam na optymalizację :D. Za to przynamniej w masówkach nie mam za dużego skoku fpsów w dół jak wy. Klatki nie spadają mi bynajmniej o 20 😀

HideoPL

Sam się zastanawiam czego przyczyną są „lagi”. Wydaje mi się, że są dwa ich rodzaje – tez związany z niskim framerate’m (a więc problem do rozwiązania poprzez optymalizację gry lub rozbicie świnki skarbonki i kupienie nowego kompa) oraz drugi, gdy wszystko chodzi płynnie jak po maśle a mimo to coś jest nie tak: giniesz od jednego hita a dźwięki uderzeń pocisków zlewają się w jeden łudząco przypominający walnięcie chochlą w stary kocioł , zabijają cię już za rogiem, strzelasz do gościa a ten jakby nigdy nic dłubie w nosie i ani myśli umrzeć, samoloty, pojazdy i piechota poruszają się żabką albo z nienaturalnym przyspieszeniem, czasami sam ruszasz się jak mucha w smole…. Te wszystkie problemy następują w towarzystwie naprawdę niezłego FPS… Nie wiem co je powoduje, ale jak zginę przez takie coś to naprawdę wywala mi żyły na karku! To powinni zoptymalizować.

Bocian

Ja się już w sumie przyzwyczaiłem do 20 fps przy bitwach 100+.:)

Skaramanga

Na duże zmiany nie mają co liczyć ci którzy grają na ultra low. Czyli max 30%

Jeśli ktoś ma niskie ustawienia graficzne pracuje mu tylko procesor, a karta graficzna sobie” odpoczywa ”

A co do daty wprowadzenia to optymalizacja miała trafić na server testowy jeśli dobrze pamiętam 12 X a na servery live jutro.

Ale z drugiej strony ciesze się że zdążyli na mikołaja

Balrogos

Pod koniec miesiaca na serwery Live 🙂 pozdro bedzie wtedy BF4 ktory jest o wiele wiele lepszy niz PS2, po GU10 szczegolnie soe zjebalo.

Kociamafia

BF4 to niezła, pół-arcadowa strzelanka.

Battlefield 4 to również gra, która nie ma z założeniami prawdziwego Battlefieldania wspólnego. Ta gra to nie „Battlefield”. To shooter.

Wydaje mi się, że nie ma co porównywać tych gier. Realia. Skala. Model biznesowy. Mechanika rozgrywki (system rundowy, typowe dla FPS mapy, supression, TTK, recoil etc.)

Kwestia gustu. Ja z pewnością pogram od czasu do czasu 2-3-4 rundy dla krótkiej frajdy, ale nie powiedziałbym że BF4 jest „lepszy” lub „gorszy”. W moich oczach to zupełnie inna gra.

Kociamafia

Będzie kiedyś wprowadzona możliwość edycji wpisów? Np. do pół godziny po napisaniu. Patrzę teraz na to co wyskrobałem i coś tam zjadłem, coś tam powtórzyłem… -.-