Wiele razy słyszałam już pytanie o różnice pomiędzy Landmark, a EverQuest Next. Jest to zrozumiałe zważywszy na to, że stara wersja EQNext została odrzucona i prace nad tą grą rozpoczęto od nowa, a w między czasie pojawił się niezapowiadany Landmark. Z początku obie te gry nawet nazywały się podobnie, ale wraz z upływem czasu SOE postanowiło usunąć z tytułu Landmarka wyrazy „EverQuest Next” i od tej pory gra zwie się po prostu Landmark.
Z tego też powodu może dobrze by było aby przybliżyć osobom, które nie śledziły na bieżąco rozwoju obu tych gier, jakie są podstawowe różnice pomiędzy EQNext i Landmark.
Jedną z głównych różnic będzie sama zawartość gry. W przypadku EQNext wszystkie historie tworzone będą przez developerów, natomiast w Landmarku – przez graczy. Obie gry wykorzystują ten sam silnik, ten sam świat oparty na technologii wokseli oraz te same zestawy narzędzi. Różnica polega na tym, że w w przypadku EQNext to developerzy będą używać tych narzędzi, natomiast w przypadku Landmarka – gracze. Dave „Smokejumper” Georgeson, dyrektor rozwoju gier EverQuest, wiele razy podkreślał iż gracze w Landmarku uzyskają z czasem dostęp do wszystkich narzędzi jakimi posługują się developerzy: od edytora AI, poprzez tworzenie scenariuszy aż do tworzenia NPC.
Jednym z podstawowych błędnych przekonań jest to, że Landmark jest grą do budowania, natomiast EQNext będzie prawdziwym MMO. To nie do końca prawda, ponieważ z czasem Landmark będzie takim samym MMO, jak i EQNext. Wszystkie podstawowe cechy EQNext będą obecne w Landmarku: walka, questy, dynamiczne wydarzenia, skarby i wiele więcej. W przypadku tych gier jedyną różnicą będzie to kto dostarczy graczom tą zawartość.
Na obecną chwilę Landmarkowi brakuje wiele aspektów „prawdziwego” MMO, ale nie możemy zapominać iż gra ta jest w trakcie wczesnego rozwoju. Poszczególne systemy, które wprowadzane są obecnie do Landmarka są także opracowywane dla EQNext, a więc tak naprawdę możemy obserwować rozwój obu gier jednocześnie.
Zanim omówię dalsze różnice pomiędzy tymi grami, może na poczatku należałoby wymienić rzeczy, które obecne będą w obu grach:
- świat oparty na wokselach, który może być zniszczony (na określony czas);
- wielowarstwowy świat z olbrzymią zawartością ukrytą pod powierzchnią ziemi;
- walka;
- inteligentne AI;
- craft, czyli rzemiosło;
- harvest, czyli zbieranie surowców;
- przygody, zwiedzanie oraz śmierć;
- wydarzenia dynamiczne;
- instancje/ lochy;
- skarby;
- gildie i grupy;
- handel;
- ruchy heroiczne postaci (skoki, koziołki, ślizgi, itd.)
httpv://www.youtube.com/watch?v=F1Yfja5mqiU
No dobrze, po wymienieniu podobieństw, czas aby wymienić czym na pewno będą się te gry od siebie różniły:
- Świat, który może być niszczony: w Landmark gracze mogą zająć dowolny kawałek ziemi na swoja działkę, nawet ziemię pod wodą. W EQNext miasta tworzone będą przez developerów i pewne rejony nie będą mogły byc niszczone, oprócz tego gracze ograniczeni będą do działek znajdujących się w określonych miejscach.
- Walka: w Landmarku zdolności i statystyki zależeć będą od tego jakie gracz ma wyposażenie na swojej postaci. W EQNext zdolności zależne będą od klasy jaką gracz zna i wybrał w danym momencie oraz od broni jaką ma wyposażoną – w sumie gracz będzie mógł używać osiem zdolności (cztery klasowe oraz cztery zależne od broni).
- Inteligentne AI: za pomocą edytora AI gracze będą w stanie kontrolować zachowanie AI na swoich działkach. W EQNext to developerzy będą kontrolować AI.
- Dynamiczne wydarzenia: w Landmark to gracze będą tworzyć i uruchamiać te wydarzenia. Szięki edytorowi gracze będą mogli zmieniać ustawienia dotyczące danych działek jakie posiadają – indywidualne zasady, fizykę, potworki, itd. Jeśli chodzi o EQNext to to dynamiczne wydarzenia zwane Rallying Calls będą w całości stworzone przez developerów. O ile progresja wydarzeń zależna będzie od graczy, o tyle różne etapy i konsekwencje pewnych zachowań stworzone zostaną przez developerów.
- Housing: w Landmarka gracze mają pełna swobodę i mogą budować co tylko chcą, w EQNext gracze ograniczeni będą tematyką Fantasy. Część budynków, a raczej gotowych projektów, które powstały w Landmarku i zostały zatwierdzone przez developerów będzie można zakupić w EQNext za pomocą Player Studio. Oprócz tego budynki wygrywające tematyczne konkursy w Landmarku również maja szansę pojawić się w EQNext.
- Instancje/ lochy: W Landmark oprócz jaskini oraz ukrytych miejsc ze skarbami, to gracze będą mogli stworzyć instancje na swoich działkach, które dostępne będą dla innych graczy. W EQNext to developerzy stworzą wszystkie instancje.
- Skarby: W Landmarku gracze będą mogli umieścić skrzynki ze skarbami dostępnymi dla innych graczy na swoich działkach, w EQNext będzie to zależało od developerów.
- Rasy: W Landmarku jest obecnie dostępna tylko jedna klasa i nie wiadomo, czy zostaną wprowadzone jakiekolwiek inne rasy. W EQNext natomiast zobaczymy wiele ras, które znamy już z innych gier EverQuest: krasnoludy, kerra, elfy, ogry, itd.
- Klasy: W Landmarku jest tylko jedna klasa – Adventurer, natomiast w EQNext gracze będą mieć dostęp do ponad 40 różnych klas, z których siedem będzie już dostępnych w momencie tworzenia postaci.
- Serwery: W Landmarku światy podzielone są na wyspy i serwery, po których gracz może się przemieszczać bez żadnych ograniczeń (dzięki Spire znajdującym się na każdej wyspie). Jeśli chodzi o EverQuest Next to każdy serwer będzie odrębnym światem, który rozwijać się będzie w swoim własnym tempie w zależności od działań mieszkańców. Podróż pomiędzy serwerami w EQNext nie będzie możliwa.
Oczywiście lista podobieństw, jak i różnic z pewnością nie jest pełna, ale obejmuje najważniejsze aspekty obu gier. Możemy założyć iż w trakcie dalszego rozwoju obu gier otrzymamy więcej informacji dotyczących podobieństw i różnic. Na tę chwilę jednak musimy zadowolić się informacjami, które zostały już ujawnione przez ekipę Landmarka i EverQuest Next.
Zaznaczyłbym „W Landmarku światy podzielone są na wyspy i serwery,” obecnie jest tak, w niejednych rozmowach mowa była o szukaniu biomów, eksploracji a jak będzie tak jak jest pewien mały obszar i można po przez landmark teleportować się… to powiedzmy w prawdzie oczy to nie będzie gra nastawiona na eksploracje tak jak Dev mówił
Fajny materiał, przyjemnie się czyta 😉
Trochę się boje o system skilli, bo 8 slotowy pasek brzmi… strasznie.