Powiem szczerze, że jestem strasznie zawiedziona i zaraz Wam wyjaśnię dlaczego. Wczoraj wieczorem portal mmorpg.com gościł Ryana Elama, dyrektora technicznego SOE, który odpowiadał na pytania dotyczące optymalizacji.

optymalizacjaParę dni temu mmorpg.com gościło Scotta Hartsmanna z Trion i ten panel AMA był bardzo mocno reklamowany przez ekipę Triona, przez co dostał on sporo pytań i wiele osób śledziło forum na bieżąco. Właśnie dlatego jestem zawiedziona. AMA z Ryanem Elamem nie była reklamowana przez co zadano mu tylko kilka pytań…

No dobrze, to teraz kilka pytań i odpowiedzi:

  • Chcę zapytac o sieć. Od startu gry jest mozliwe chwilowe zatrzymanie ładowanie plików przez co inni nie widzą nas w grze. Np: jestem w pokoju odrodzenia, odcinam ładowanie plików, biegne do wrogiego Sunderera, właczam ładowanie, gra „dogania” moja postać, a ja pojawiam się od razu przy Sundererze i rzucam C4…

W SOE jest cała ekipa dedykowana do walki z hackerami i banują oni bardzo dużą liczbę osób każdego dnia. Nie chcemy udzielać specyficznych odpowiedzi w jaki sposób łapiemy tych oszustów. To co opisałeś to tylko plotka, jako że nasza struktura pakietów nie pozwala na cos takiego.

Pozostałe rzeczy, które opisałeś są bardzo łatwo wykrywalne i takie osoby zazwyczaj są banowane w przeciągu paru minut od tego oszustwa.

  • Kiedy zobaczymy Hossin i połączenia między kontynentami. Jakieś plany związane z bitwami morskimi? Dodatkowe rzeczy dla subskrybentów?

Hossin – soon (TM). Naprawdę chcielibysmy go już wprowadzic, ale niestety nie jest jeszcze gotowy. Jeśli chodzi o połączenia między kontynentami to ciągle ustalamy szczegóły i zobaczycie naprawdę duzo zmian w w grze w ciągu następnych sześciu miesięcy.

Większość z nas bardzo by chciała rozszerzyć walki na inne wymiary, ale musimy wypracować wpierw nasze priorytety. Morze nie jest na razie na liście.

Zawsze myślimy o tym aby nasi gracze otrzymywali coś więcej wraz z subskrypcją.

  • Czy zobaczmy więcej różnic w wyglądzie postacie, a nie jak dotychczas wszyscy wyglądają tak samo? (To pytanie zadałam jakiś czas temu Tramellowi Isaacowi i jego odpowiedź była, że „to strzelanka i ludzie chcą strzelać, więc wygląd twarze nie jest ważny)

T-Ray chciałby wprowadzić więcej opcji przy tworzeniu postaci, ale wszystko sprowadza się do naszych zasobów. Włożyliśmy tyle rzeczy w ta grę i za każdym razem nowa rzecz do wyglądu musi być ładowana dla każdego kto może ja zobaczyć. Na razie priorytetem są rzeczy, które można zobaczyć z daleka jak kamuflaż i hełmy. Być może kiedyś w przyszłości wprowadzimy więcej opcji przy tworzeniu postaci.

  • Dlaczego bitwy morskie nie są w planach? Dlaczego menu i UI ładuje się tak wolno nawet po aktualizacji na PTS?

Naszym głównym ograniczeniem w prowadzeniu wojny na morzach jest czas. Wyobraź sobie, że to lista około 400 km długości rzeczy do zrobienia, i mamy tylko tyle czasu, aby zrobić dziesięć km rocznie. Musimy ustalić priorytety.

Pracujemy nad kilkoma optymalizacjami UI, które maja pomóc w czasie ładowania.

  • Moje główne pytanie dotyczy wydajności serwera i jakie, jeśli w ogóle, prace optymalizacyjne są wykonywane w tym zakresie? Naprawdę się cieszę optymalizacja, ale jako osoba która ma dopuszczalne 60FPS, moja największa frustracja leży w wydajności serwera, szczególnie gdy jest zbyt wielu graczy w jednym miejscu.

Cały czas pracujemy nad optymalizacja serwerów. Planetside 2 ma naprawdę o wiele bardziej zoptymalizowane serwery niż jakie inne MMO przy którym pracowałem. Czasami serwer szwankuje w czasie dużych Alertów lub eventów organizowanych przez graczy, ale zawsze monitorujemy ruch i obserwujemy co się dzieje, tak aby później dostosować odpowiednio kod i rozwiązać problemy. Jedna z rzeczy, która dostana gracze to możliwosc rozpoznania czy wasz klient gry dostaje może za dużo danych, serwer ma problem, czy może coś się dzieje z połączeniem.

  • Ile faz O:MFG możemy się spodziewać? Ile czasu to zajmie? Jaki wzrost FPS pomiędzy fazą 1 a ostatnią? Jakich zmian poza revampem kontynentów możemy spodziewać się w następnych fazach?

Nie robilismy wielkich planów dotyczących ilości faz w procesie optymalizacji, ale zapewne zobaczycie jeszcze jedną dużą (faza II) oraz później małą, które naprawi ewentualne istniejące błędy.

Już obecnie część programistów pracuje nad fazą II podczas gdy część kończy fazę I i spodziewam się, że zajmie to około miesiąca. Wiele prac związanych jest z wprowadzaniem zmian, a potem z monitorowaniem rezultatów, a następnie z planowaniem kolejnych zmian.

Faza I na pewno wpłynie najbardziej na komputery z czteroma rdzeniami i więcej. Po prostu chcieliśmy skupić się wpierw na ulepszeniu gry dla większości naszych graczy. Faza II także wspomoże te komputery, ale także wprowadzi trochę zmian dla tych słabszych dwu-rdzeniowych.

Spodziewamy się, że faza I i II dadzą mniej więcej 20-30% ulepszenie w ilości FPS. Programiści, artyści i projektanci pracowali bardzo mocno nad faza I i widza wzrost FPS nawet o 40%. To może oznaczać, iż faza II ulepszy FPS o kolejne 20%, ale to jeszcze zobaczymy.

  • Kiedy zobaczymy aktualizacje nie związane z optymalizacją?

Ciągle rozmawiamy co kiedy powinno być wprowadzone i naszym priorytetem jest zabawa. Myślę, że właściwy scenariusz następnych aktualizacji będzie wyglądać nastepująco:

OMFG faza 1 > OMFG faza 2 > Zawartość (GU16?) > OMFG faza 3

  • GPU PhysX ciągle powodują crashe gry. Czy to problem po stronie SOE czy nVidia?

Powodują crashe ponieważ maja błędu. Pracujemy z nVidia aby je naprawić i z pewnością zajmuje to o wiele więcej czasu niż byśmy chcieli. Błędy te mają niski priorytet jako, że są błędami kosmetycznymi, ale z pewnością są na naszej liście. Jutro zresztą mam rozmowę z nVidia na temat tych błędów i skierowaniu więcej osób do ich poprawienia.

  • Możliwość wyłączania artykułów kosmetycznych na innych graczach/ pojazdach?

Nie sądzę, żebyśmy mogli wprowadzić taka opcję ponieważ z pewnością zasmuciłoby to wielu graczy, którzy używają tych artykułów (czyt.: przestali by kupować rzeczy z Depot).

—————–

Oczywiście to nie wszystkie pytania i odpowiedzi, ale tylko te najciekawsze wg mnie. Jeśli chcecie poczytać wszystkie to zapraszam na forum moorpg.com.

Poprzedni artykuł[PS2] Wyniki WDS pre-season
Następny artykuł[EQ2] DPS i Multi-Atak
13 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
HideoPL

Jedna z rzeczy, która dostana gracze to możliwosc rozpoznania czy wasz klient gry dostaje może za dużo danych, serwer ma problem, czy może coś się dzieje z połączeniem.

Jak dla mnie to jedna z ważniejszych informacji – pomijając wszystko inne. Nie wiem, jak to rozwiążą, ale wreszcie będzie wiadomo, czy zły jest sprzęt, niestabilne łącze, czy zbyt duże lagi ze względu na serwer i jego obciążenie… To dobry pomysł.

Viruz

Niech zamiast tego morza, wprowadzą system surowców, pobierania ich, transportowania do placówek i odpowiednie sprzęty żeby to robić, poza tym gdzie jest Hossin… ?
Niech mi nawet ciśnienia nie podnoszą bo wycierają sobie nami cztery litery…

HideoPL

Faktycznie, z tym byłoby znacznie mniej problemów, niż z zaimplementowaniem morza i „okrętów”. Nie mówiąc o Hossinie. Poza tym jak znam życie, jakby faktycznie wprowadzili okręty to NC zapewne dostanie trzy do wyboru: NC „Ponton”, NC „Słaby” i NC „Durszlak”;-)))

PanMłody

Ewentualnie jeszcze jednoosobową drewnianą beczkę z wiosłem umożliwiającą abordaż

(3PL3)RinzlerPL

Ja tam bym chciał by wprowadzone zostały bitwy morskie ale system z surowcami też by mógł być tak jak i budowanie baz, optymalizacja (taka prawdziwa) usuniecie tego pier…. Przepływu walki i na koniec chciał bym zobaczyć latające po niebie outfitowe latające fortece BASTIONY

BlackJDragon

żadnych latających bastionów nie będzie, chyba, że połączą wszystkie kontynenty i podniosą sufit, gdyż póki co na takie zabawki nie ma miejsca

Bocian

Panowie spokojnie, PS2 rozwija i wydaje SOE, a nie DICE w połączeniu z BUNGIE. 🙂

Kociamafia

Polacy zawsze mieli talent do nazywania pojazdów wojskowych nie po imieniu i niezgodnie z przeznaczeniem.

Nic dziwnego, że ORP „Orzeł” zatonął.

(3PL3)RinzlerPL

Blackjdragon o to mi właśnie chodzi, a być będą ale nie w ciągu najbliższych paru lat

Rachitynowy

Obawiam sie ze ta gra nie przezyje paru lat oczekiwania… zbyt wtorna jest na to. Fps nie maja latwego zycia

Skaramanga

Wiedziałem że na mikołaja się wyrobią!

Kinya kiedy napiszesz coś o evencie w prozjeben ?

(3PL3)RinzlerPL

Rachityn też mam takie dziwne odczucia zrobili dobrą grę jedyną w swoim rodzaju bez konkurenta i zamiast jakoś to kręcić to chyba się za bardzo rozpuścili ale mam nadzieje że się jeszcze zdążą ogarnąć nim będzie za puźno jak do połowy 2014 roku nie zadbają o tą grę to marnie to widzę wtedy ma ruszyć beta warhammera 40k enternity crusade oparty na takich samych masowych bitwach co planetside 2

Balrogos

Chuja robia a nie banuja nie ma żadnej chrony mozna dowolnie modyfikowac pliki i inne injectory i nic nie zostanie wykryte.

Ale ich struktura pakietów pozwala sie wyrastac z ziemii niczym diglet.

Hossin zobaczymy jak zarobią określoną ilość $$ bo kontynent jest już dawno gotowy.

Cała reszta useless bullshit.

lepiej już grac w ARMA 3 lub BF4 niz PS2

Pół roczne błędy wciaż nie sa naprawione gra wisi od 2 miechów żadnych sensownych updatów z naprawami tylko chujowe itemy z player studio które gówno kogo obchodzą.

Ciągle nie jest tak jak powinno ciągle brak balansu niby goście robia gry a nie maja o nich pojęcia.