Poniższy tekst napisany został przez Bortasza i ma na celu podpowiedzenie graczom na co zwrócić uwagę przy tworzeniu postaci DCUO.
Porozmawiajmy o DC Universe Online, kolejnej grze F2P tworzonej przez SOE.
Lecz wpierw chciałbym byście zrozumieli jedną rzecz. Jestem fanem bohaterów DC. Czytałem namiętnie komiksy. Oglądałem z pasją kreskówki. Przecierpiałem filmy (większość z nich nie była dobra). Dlatego też gra bazująca na bohaterach DC jest czymś czym naprawdę się zainteresowałem. Niestety fakt, że jestem fanem takich postaci jak Batman, Luthor, Joker, Vandal Savage, Flash i wiele innych ikon jakie stworzyło DC, sprawia że bardzo zwracam uwagę na fabularny aspekt gry. I niestety tutaj DC Uniwerse leży i kwiczy.
Trochę o fabule. Informacje jakie wam tu przekaże są z prologu więc się nie martwcie o spoilery.
W wielkim skrócie:
- Iron Luthor man cofnął się w czasie by ostrzec wszystkich o nadchodzącej inwazji Brainiaca.
- Skradł od Brainiaca Nanoboty zwane Exobajtami, które są wypełnione mocami wszystkich herosów jakie w przyszłości załatwił Brainiac.
- Następnie Przyszły-Luthor, wypuścił te exobajty na ziemie sprzed inwazji brainiaca. Tworząc nową generacje Herosów i Złoczyńców. Graczy.
Na razie nie mam o co się przyczepić. Z wyjątkiem faktu, że Luthor z przyszłości znika, ale nikt o tym nie wspomina. Po prostu o nim zapomnieli. Także fakt, że Brainiac nie jest w stanie ponownie przejąć kontroli nad stworzonymi przed siebie Exobajtami jest troszeczkę dziwne. Jednak to jest czepianie się i jestem w stanie to przeboleć dla dobra gry.
Przejdźmy do tworzenia postaci.
Zaczynasz od wybrania płci, wzrostu oraz wyglądu twarzy/sylwetki swojej postaci:
- dla mężczyzn: Brute-Brutal, Striker-Przystojniak, Spark-Inteligent;
- dla kobiet: Mesa-Duża, Monarch-Majestatyczna, Sprite-Elfia.
Następnie wybieramy albo jeden z gotowych szablonów lub też tworzymy własny pomysł na bohatera.
Jeśli wybierzecie jeden z gotowych szablonów to idziecie stereotypem. Dla przykładu wybierając, szablon zainspirowany Batmanem, będziecie przypominać tego Superbohatera zgodnie z mechaniką gry. Czyli będziecie używać gadżetów, przemieszczać się dzięki akrobatyce, a waszą bronią są sztuki walki.
Jeśli jednak chcecie stworzyć własny pomysł na nowego Super postać, to Oto decyzje jakie przed wami czekają:
- moralność: Bohater lub Złoczyńca – to determinuje, czy trzymamy z takimi postaciami jak Batman, czy też Joker;
- osobowość: Serious – poważna, Powerful – potężna, Primal – dzika, Flirty – kochliwa, Comical – komiczna;
- Nie znalazłem nic istotnego mechanicznie na co wpływa ta osobowość. Chyba tylko na to jak stoi wasza postać gdy nic nie robi.
Teraz dochodzimy do miejsca gdzie mój fabularny fanboizm zaczyna mi psuć rozgrywkę. Wybieramy mentora. Zarówno złoczyńcy jak i Herosi dzielą swych rekrutów na trzy szkoły.
- Czerpiących swą moc z gadżetów i technologii – gadżeciarzy szkolą odpowiednio Batman i Joker.
- Czerpiących swą moc z genetycznego dziedzictwa – szkoleni są przez Supermana i Lex Luthora.
- Czerpiących swą moc z daru bogów lub magii – magowie z kolei podpadają pod skrzydła Wonder Woman i Circe.
Moje narzekanie
Dla tych co nie zauważyli: Batman – Joker, Superman – Lex Luthor. SOE stwierdziło, że zamiast zrobić Organizacja Herosów vs Organizacja Złoczyńców, lepiej trzymać się Heros – Jego Nemezis. I szczerze mi to niezbyt pasuje. Zwłaszcza że to wbija niektóre postacie w ramy do których przynajmniej dla mnie kompletnie nie pasują. Joker jako szalony naukowiec? Albo jeszcze lepiej Joker uczący kogoś czegokolwiek? Lex Luthor jest Geniuszem Zła. Joker jest złym szaleńcem. Więc dlaczego to Joker uczy (boże ratuj) technologicznie uzdolnionych, a Lex pomaga ludziom, których moc pochodzi z genetycznego dziedzictwa danego im przez exobajty? Luthor to prawdziwy geniusz tutaj. I nie tylko pod względem wymyślania planów, ale także dlatego że był geniuszem. Tworzył wynalazki dzięki, którym jego firma zarobiła miliardy. A tutaj wkładają go w genetyczne dziedzictwo? Człowieka, który był ikoną „Stworzyłem się sam, zaszedłem tak daleko, bo byłem najbardziej inteligentnym, bezwzględnym draniem na świecie” będzie teraz truł o genetycznym obciążeniu wielkością?
Najmniej sławną z tej szóstki jest Circe, tak ta Kirke z Odysei. Jest to jedna z nemezis Wonder Women, która jeśli nie wiecie ma greckie pochodzenie.
Aby było widać, że to organizacja walcząca przeciw organizacji ja osobiście bym tak rozdał mentorów:
- Technologia: Batman – Lex Luthor
- Genetyka: Superman – Vandal Savage
- Magia/Dary bogów: Wonderwoman – Klarion the Witch Boy.
Po wybraniu mentora pozostaje nam zdecydować jaka jest nasza specjalna moc.
- Gadżety – harpuny, bomby, itd;
- Ogień
- Lód
- Mentalne – moce umysłu jak telekinetyka;
- Natura – kontrolowanie roślin, leczenie, itd;
- Magia – przyzywanie demonów i tym podobne.
Tu małe objaśnienie. Jak najbardziej możesz wybrać Batmana (Technologiczny mentor) i używać Magii. I rzecz jasna możecie mieć z tym problem. Jednakże jest postać zwana Abra Kadabra , który jest z 64 wieku i używa technologii by symulować magię. Żaden problem.
Jeśli jesteście gotowi zapłacić będziecie mieć dostęp do następujących super mocy:
- Celestial – Boska moc leczenia
- Ziemia
- Elektryczność
- Światło
- Quantum
- Rage
Super moce będą się znajdować na pasku szybkiego użycia u dołu ekranu i będzie można ich użyć przy pomocy klawiszy od 1 do 0 na waszej klawiaturze. Są to czary i efekty specjalne jakich możecie użyć w grze.
Następnie wybieramy sposób poruszania się. To ma wbrew pozorom duże znaczenie na grę.Do wyboru mamy:
- Latanie – Jak Superman, Green Lantern.
- Akrobatyka – Podobnie jak Batman i jego podopieczny,
- Bieganie – Jak Flash.
Najszybszy sposób przemieszczania się to bieganie, najwolniejszy, przynajmniej na początku, to latanie. Wbrew pozorom każdy sposób pozwalać się dostać wszędzie. Możesz wbiec/wdrapać/wlecieć na szczyt każdego budynku. Przepłynąć, przebiec, przelecieć każdą rzekę.
Po wyborze sposobu przemieszczania się będziecie mogli wybrać swój styl walki. Do wyboru mamy:
- Bow – Łuk
- Brawling – Pięści
- Dual pistols – Dwa pistolety naraz
- Dual wield – Dwa miecze
- Hand blast – Eksplozje z dłoni
- Martial Arts – Sztuki walki
- One handed – Bronie jednoręczne np. miecz.
- Rifle – Karabin
- Staff – Kij
- Two Handed – Broń dwuręczna
- A za kasę można jeszcze kupić Tarcze.
Style walki to najważniejsza rzecz, gdyż to dzięki nim będziecie pokonywać większość przeciwników. Każdy z nich ma swoje zalety i wady. Levelując będziecie mogli odblokowywać specjalne ruchy wymagające wciśnięcia klawiszy w odpowiedniej kombinacji. Jako, plus jak będziecie mieć odpowiednio dużo punktów to będziecie mogli odblokować inne style walki.
Każdy styl walki ma dawać nam poczucie, że walczymy przy pomocy danej broni. Dlatego jak macie Karabiny, będziecie mogli odblokować używanie ich jak granatnika, nigdy nie będziecie się martwić o amunicje, ani o różne ich rodzaje, do broni palnych i rzecz jasna będziecie modli używać dwóch pistoletów Desert Eagle jak Uzii.
Po podjęciu tych decyzji pozostaje wam tylko wybranie imienia oraz zaprojektowanie waszego kostiumu – tutaj macie pełne pole do popisu . I mała uwaga – w trakcie gry będziecie mogli znaleźć różne elementy strojów i wybrać czy wolicie ich wygląd zamiast tego co macie na początku.
Sterowanie:
- WASD – Sterowanie krokami postaci.
- SHIFT – Blokowanie
- F – Przejście do trybu przemieszczania się.
- Lewy przycisk myszy – Walka wręcz, te ciosy ma każdy.
- Prawy przycisk myszy – Korzystanie z wybranego stylu walki.
Sama rozgrywka to latanie po jednym z dwóch miast: Gotham lub Metropolis i zabijanie NPCów. W sumie to wszystko. Są tam jeszcze misje, która sprowadzają się do: Idź do X zabij Y NPCa Z ilość razy.
Pomiędzy nimi znajdujecie wskazówki i słuchacie różnych rzeczy, które mają przybliżyć wam świat.
Osobiście bardzo szybko się znudziłem. Grałem głównie Herosami, i było znośnie. Jednak po stronie złoczyńców po prostu odpadłem.
Lex Luthor każący ci zmutować studentów w biały dzień. Ponieważ jest obłąkany uwolnieniem genetycznego potencjału ludzkość. To taki filantrop.
Z kolei to co się dzieje po misji treningowej… U herosów przez teleport przechodzi Superman i rozwala statek Brainiaca wraz z nim na pokładzie. Jednak po stronie złoczyńców przez teleport przechodzi… Lex Luthor w swoim Iron Manowym kombinezonie. Nie Deathstroke, nie Grundy, nie żaden z setki znanych najemników jakich Lex Luthor ma na swojej liście płac. On sam, mózg organizacji idzie się tłuc. Co to za szalony geniusz? W dodatku budujący organizacje z Jokerem?
Walka po stronie Złoczyńców jest identyczna jak po stronie Herosów. Z tym, że zamiast bandytów rozwalasz policjantów.
Osobiście nie miałem cierpliwość by dojść do elementów walki między Graczami. Być może jest bardziej emocjonująca.
Jeśli chcecie spróbować swoich sił w DCUO to oto moja propozycja postaci na początek:
- Sposób przemieszczania się: Latanie
- Broń: Dual Pistols.
- Specjalna moc: Dowolna.
Specjalne moce na początku są po prostu za słabe i zbyt rzadko można ich używać by były czymś naprawdę istotnym. Większość przeciwników i tak rozwalicie waląc z pięść (lewy przycisk myszy) lub przy pomocy stylu walki (Prawy przycisk myszy). Latanie pozwali wam na podziwianie grafiki gry i najłatwiej rozglądać się po mieście. Podwójne pistolety pozwalają wam atakować wszystkich przeciwników znajdujących się przed wami. Nie możecie się wtedy przemieszczać, jednak atakujecie wszystkich. Najprostszy sposób na hordy wrogów, których tu nie brakuje.
Jak już pisałem, rozgrywka nie różni się zbytnio od siebie niezależnie od tego czy wybierzecie Herosów czy Złoczyńców.
Zapraszam do gry 😀
<Bortasz>