Na poczatku lutego, ekipa Daum Games Europe rozpoczęła zbieranie pytań fanów Black Desert Online skierowanych do twórców gry – studia Pearl Abyss. W dniu dzisiejszym opublikowano odpowiedzi na co niektóre z nich.
- Czy będą męskie odpowiedniki dla takich klas jak Ranger, Sorceress, Valkyria i Tamer?
Trudno jest podac konkretna odpowiedź, ponieważ w trakcie tworzenia nowej klasy staramy się stworzyc postać zabawna i innowacyjną, a nie kopiując istniejącą zmieniając płeć. tworzenie tej samej klasy, ale przeciwnej płci, pochłania taką sama ilość zasobów, co stworzenie nowej klasy, która będzie nowym doświadczeniem dla gracza. Na ten moment nie ma w planach stworzenie męskich postaci Rangera, Sorceress i Tamera. Możemy jednak w przyszłości wprowadzić odpowiednik, który będzie mieć podobny charakter jak Walkiria versus Wojownik, czyli niewielkie korekty tworzące nową klasę.
- Czy jest w planach dodanie większej ilości ras?
Selekcja ras jest pod silnym wpływem preferencji użytkowników i dlatego jesteśmy bardzo ostrożni w tym temacie. Mamy jednak zamiar dodac kilka nowych ras. Realnie mówić, to będa to albo rasy istniejące już w grze lub coś nowego co może być zabawne dla graczy. Myślimy nad dodaniem rasy Shai jako nowej grywalnej postaci, ale na ten moment nie zdecydowaliśmy, która z ras zostanie opracowana jako pierwsza.
- Czy macie w planach wprowadzenie podstawowego zestawu wytwarzanych lub tez możliwych do zdobycia barwników? Jeden lub dwa odcienie każdego koloru byłyby wystarczające.
Ten problem nie został jeszcze przedyskutowany ponieważ myśleliśmy, że w grze jest już wystarczająca ilość możliwości w jaki sposób można zdobyć barwniki, jak chociażby marketplace czy też eventy. Jednakże po otrzymaniu tego pytania, myślimy, że system ten wymaga więcej uwagi. Jesteśmy gotowi zaoferować graczom podstawowe barwniki, ale musimy pomyśleć o tym aby ich użyteczność nie zagroziła istniejącym już w grze barwnikom. Z pewnością omówimy ten problem.
- Co sądzicie o dodaniu klasy, której głównym zadaniem byłoby wsparcie i leczenie?
Tradycyjnie postacie w grach RPG mają wyznaczone role takie jak tank, lekarz, dps i wsparcie, co sprawia że wykonują powtarzalne cykle uzależnione ich rolami. Black Desert Online oferuje nieograniczone możliwości walki, w oparciu o kombinacje klawiatury i myszy, co trudno znaleźć w innych grach MMORPG. Jest to jeden z naszych najważniejszych celów – zapewnić potężne doświadczenia w walce wszystkim użytkownikom tej funkcji.
Jednakże, nie oznacza to, że gracz nie może zmienić swojej stancji na tą bardziej wspierającą rolę w grupie, czy też w walkach pomiędzy gildiami, na postać służąca jako wabik, leczenie i wspierająca inny graczy, czy też po prostu zabijając przeciwników. Gracze moga ustalić swoją rolę w zależności od sytuacji. Są zdolności, ktore leczą i wspierają, ale umiejętności te nie powinny ograniczać postaci.
Możliwości leczące i buffujące Czarownicy i Czarodzieja są dobrymi przykładami. Każda z tych klas ma swój charakterystyczny styl, ale używając odpowiednich zdolności może także wykonywać inna rolę.
- Czy poza terenami Media, Walencja oraz nowymi rozszerzeniami na tereny krasnoludów i elfów, można spodziewać się dodania większej ilości ziemi do odkrycia i jak wielka mapa będzie w przyszłości?
Wiele obszarów jest nadal nieodkrytych: na południe od Calpheon, Mediah, Walencja i północna Walencja nadal skryte są we mgle. Obszary te będą rozwijane i to nie tylko przez dodanie nowych regonów, przeciwników i przedmiotów, ale przez dodanie czegoś co zmieni przyzwyczajenia graczy. Na przykład w III części aktualizacji Walencji dodane zostaną nowe regiony, ale będą one głównie regionami morskimi, dzięki czemu odblokowane zostaną nowe funkcje takie jak handel morski, zbieractwo morskie i inne. To będzie zupełnie odmienna aktualizacja od tych skupionych wokół walk.
- Czy rozwijać będziecie systemy tylko dla wersji NA/EU jesli społeczność graczy Was o to poprosi? Na przykład lepszy system flagowania pod PvP, lepsze AI dla bossów. Czy może rozwijać będziecie tylko te systemy, które zadowolą także graczy z Korei i innych regionów?
To właśnie dlatego ustawienia PvP dla Korei, Rosji, Japonii oraz wersji NA/EU nieznacznie sie różnią. Naszym ostatecznym celem jest stworzenie przyjemnego doznania dla graczy z całego świata. Jednakże jesteśmy w stanie uwzględnić elementy lub systemu specyficzne dla danego regionu, po to aby zaspokoić zapotrzebowanie graczy z danego regionu. Jeśli gracze NA/ EU chcą jakiś system lub specjalna zawartość, to możemy nad tym popracować.
- Czy są jakieś plany na wprowadzenie małych turniejów PvP (np. 1 vs 1) wraz z rankingami, znormalizowanym sprzętem pod e-sport, czy też skupicie się głównie na rozwijaniu walk w otwartym świecie i pomiędzy gildiami?
Nie wykluczamy tego, ale jest to w planach długoterminowych. Dla nas dopracowanie gry jest ważniejsze niż e-sport. Gra sieciowa musi być stale poprawiana i udoskonalana na podstawie opinii graczy. System walk 1vs1 lub też grupa vs grupa jest w trakcie prac. Wojny gildiowe sa już obecne w grze w postaci walki o złoża czy tez oblężenie, ale myślimy nad dodaniem zawartości pod ewentualny e-sport.
- Kiedy dowiemy się czegoś więcej na temat tytanowych bossów, które są już częściowo w grze? Mówię tutaj o Ancient Athor (고대의 아토르) oraz Forest Titan. ale zainteresowany jestem także Mutant Troll (돌연변이 트롤) i Mutant Ogre (돌연변이 오우거), które można atakować, ale nie można zabić.
Tych przeciwników nie można na ten moment zabić, ale możliwe to będzie w przyszłości. Każdy obszar w grze będzie mieć ukryte regiony, skarby, przeciwników innych niż tych przewidywalnych na dany poziom.Jest naszym celem ciągła aktualizacja tych funkcji, tak aby miały one znaczenie w grze.
- Czy w planach jest dodanie instancji grupowych oraz rajdowych PvE?
Przygody oraz zacięte wojny pomiędzy gildiami w Black Desert Online są usytuowane w otwartym świecie gry. Niektóre treści mogą wymagać wprowadzenia systemu instancji, ale nie będzie to z pewnością powtarzalny loch, gdzie jedynym celem jest zdobycie naród. rajdy gildiowe oraz grupowanie jest już obecne w grze i pracujemy nad bardziej zaawansowanym rodzajem rajdu.
- Czy są jakieś plany aby poprawić AI przeciwników?
Trwają obecnie prace nad poprawieniem AI różnych bossów. Łatwy teren łowiecki do levelowania postaci może być nudny, ale każdy z regionów ma jakieś zmienne, które mają zapobiec tej nudzie. Najważniejszą rzeczą jest zbudowanie stabilnej gry, a bossy z różnymi zdolnościami mogą być tworzone podczas, gdy my pracujemy nad optymalizacją.
- Czy kiedykolwiek zobaczymy poprawiona wersję systemu formacji i czy zostanie ona wprowadzona do gry? Dlaczego system ten został usunięty?
System ten został zaprojektowany jeszcze przed beta testami i jest w pełni rozwiniety, ale na ten moment został zawieszony, gdyż wprowadzał pewne problemy. Planujemy wprowadzić poprawioną wersje tego systemu, ale dopiero po dopracowaniu innych zawartości. System ten został usunięty, ponieważ okazało się, że formacja nie do końca pasuje w takiej grze jak Black Desert, Trudno było utworzyć odpowiednią formację, ze względu na szybkie tempo walki i skomplikowanym działaniu.
Dla osób, które nie wiedzą o co chodzi – system formacji pozwalał na połączenie postaci, przez co postać z którą łaczyli sie gracze była w stanie zadawać większe obrażenia i otrzymywała specjalne zdolności.
- Czy są jakieś plany aby wprowadzić aplikację mobilna do zarządzania pracownikami, magazynami, itd?
Jesteśmy otwarci na możliwość wprowadzenia systemu mobilnego, ale nie podjęliśmy jeszcze decyzji w którym kierunku należy podążać. Przede wszystkim chcielibyśmy wpierw osiągnąć zadowolenie graczy ze wszystkich regionów w jakich wydana została gra. Dopiero po osiągnięciu tego celu, możemy zacząć myśleć o udogodnieniach takich jak system mobilny.
- Czy są jakieś plany aby wprowadzić możliwość kradzieży przedmiotów z wozów?
W grze jest już obecny system kradzenia połączony z NPC i planujemy wprowadzić podobna funkcję dla wozów. Ponieważ kradzież przedmiotów z wozu gracza może powodować konflikt, musimy ustalić granice ochronną pomiędzy dobrymi graczami, a zapewnieniem zabawy dla „złych” graczy. Jeśli uda nam sie wymyślić sposób zapobiegający nadużyciom i dzięki któremu osiągniemy kompromis, to jesteśmy przekonani iż system ten może zadziałać.
- Czy zostanie dodana możliwość mapowania wszystkich klawiszy dla graczy leworęcznych i niepełnosprawnych?
Pracujemy nad tym, aby konfiguracja klawiszy była jeszcze lepsza.
- Czy są jakieś plany aby dodać duże statki po to by toczyć morskie bitwy PvP?
Pracujemy nad dodaniem systemu walk morskich wraz z III aktualizacja Walencji. Będą łodzie i statki przeznaczone do różnych celów.
- Czy są plany aby dodać więcej profesji rzemieślniczych i zbierających oraz więcej poziomów profesji do istniejącego systemu?
Systemy te będą stale aktualizowane i ulepszane. Zgodnie z sugestia zawarta w pytaniu, poszukujemy możliwości rozwoju istniejącego systemu, a nie zmian. Na przykład, niedawno mieliśmy dyskusję nad systemem zbieractwa przeznaczonym dla grup i gildii (VG:SoH miał coś takiego dla grupy! – Kinya)
- Czy są jakieś plany na wprowadzenie epickich misji do gry w zamian za super nagrodę? Chodzi mi o bardzo trudne questy, których ukończenie zajęłoby miesiące i nagrody byłyby unikalne, jak na przykład broń ze specjalnymi statystykami, albo unikalnym wyglądem.
Nie ważne jak trudny jest quest, nie będzie on już takim wyzwaniem i osiągnięciem, po tym gdy zostanie zrobiony i przewodnik do niego zostanie opublikowany w sieci. Większość questów na poczatku gry są łatwe i wprowadzające, ale w miarę postępów gracza i na późniejszym etapie gry, questy w Walencji, na pustyni czy w regionie morskim, wymagać będą długich podróży i będą niebezpieczne. Misja w Black Desert powinna być przedłużeniem eksploracji danego regionu w grze, a także ma pomóc graczom w rozwoju postaci. Jednakże, chcielibyśmy powiedzieć, że nie lubimy takich questów, gdzie gracz czuje się zobligowany, że musi je skończyć aby stać się mocniejszym lub tez otrzymać nagrodę. Gracze powinni czuć się wolno i swobodnie w grze, a nie jest zabawne zmuszanie ich do zrobienia czegoś za co otrzymają nagrodę.
- Kończycie prace nad Walencją, ktora dodała do gry sporo nowych zwartości, ale jakie macie teraz plany względem gry mając na względzie różnice w sprzęcie pomiędzy starymi, a nowymi graczami? Jakie kroki macie zamiar powziąć aby poprawić długowieczność gry i rozwiązać problemy na które narzekają graczy już od czasu koreańskiej bety, takie jak chociażby brak równowagi w sprzęcie, czy też dodanie możliwości wyrwania się z efektu kontrolnego?
Dążymy do zminimalizowania różnic pomiędzy istniejącymi i nowymi graczami. Wierzymy, że każdy gracz powinien być w stanie osiągnąć pewien stopień zaawansowania jeśli zainwestuje swój czas i wysiłek. na przykład gracze, którzy zbierają i wytwarzają przedmioty mogą mieć ten sam poziom sprzętu co graczy, którzy tylko walczą. Zajmie to tylko więcej czasu. Zdajemy sobie sprawę, że jest problem z balansem pomiędzy klasami przebudzonymi i nie-przebudzonymi (nowy system broni Awakening – Kinya), i balans ten zostanie dopasowany po aktualizacji wszystkich klas. Przyszłe aktualizacje nie będą tylko wertykalne (zwiększające poziom), ale także horyzontalne, wprowadzając nowe wzorce gry za pomocą nowych funkcji takich jak handel morski, połowy morskie, tereny do walk dla grup i gildii, itd. Gracze oczywiście chcą coraz mocniejszy sprzęt, ale może to spowodować poważne problemy z równowagą.
Super Kiniuś 🙂
Kupa fajnych informacji.
„Pracujemy nad dodaniem systemu walk morskich wraz z III aktualizacja Walencji. Będą łodzie i statki przeznaczone do różnych celów.”
Tego mi brakowało 😀
Na razie ArcheAge jest w tym nie do pobicia 🙂
Wiem o tym, ale po cichu liczyłem na to, że kiedyś coś zaczną kombinować z PvP na morzu 🙂