Fani Fallouta i innych gier osadzonych w klimatach post-apokaliptycznych z pewnością z niecierpliwością wyczekują na premierę polskiego MMO – Edengrad. I właśnie o tej produkcji porozmawiałam sobie z Patrykiem Borowskim, pomysłodawcą gry i założycielem studia Huckleberry Games.

Hej! Może na początek moglibyście się przedstawić i powiedzieć nam czym jest Edengrad i czym chcielibyście aby stał się w przyszłości?

PB: Cześć z tej strony Patryk, założyciel studia Huckleberry Games i główny projektant Edengradu. Edengrad jest symulatorem postapokaliptycznej rzeczywistości, w którym stawiamy duży nacisk na rozwój osad, crafting, walki oraz zadania fabularne.

Co konkretnie było impulsem motywującym Was do stworzenia gry MMO umiejscowionej w realiach post-apokaliptycznych i jak wyglądały Wasze początki?

PB: Początki były takie, że Edengrad tworzyłem sam, po godzinach jako bardzo amatorski projekt. Pierwszy pomysł był taki aby stworzyć grę w której rządzą sami gracze, to oni budują miasta, karczują lasy itp. My twórcy dajemy im tylko narzędzia do życia w tym świecie. Jeżeli chodzi o lore i sam świat to były dwa pomysły – albo świat postapokaliptyczny, albo „prehistoria” i początki ludzkiej cywilizacji. Jak wszyscy wiedzą wybraliśmy pierwszą opcję. Od lutego 2015 roku Edengrad jest już profesjonalnie tworzony w pełnym wymiarze godzin przez 14 osobowy zespół, który chcemy jeszcze rozszerzać.

Opowiedz troszkę o fabule gry. A może, podobnie do innych gier survivalowaych obecnych na rynku, jedynym celem gracza będzie jak najdłuższe przetrwanie?

PB: Edengrad od samego początku nie miał przypominać prostych gier surwiwalowych, które ostatnio zalały rynek. Przetrwanie w naszej grze to tylko początek całej zabawy. Jeżeli chodzi o lore to na to pytanie odpowie Mateusz który jest u nas odpowiedzialny za pisanie zadań.

MB: Gracz rozpoczyna przygodę jako najemnik, który jest potomkiem pierwszych mieszkańców schronu. Podjęcie tej profesji umożliwia graczowi wyjście poza mury schronu, i co za tym idzie, dostęp do nieograniczonej eksploracji powierzchni planety. Chcemy dać graczom coś więcej niż popularny od kilku lat surwiwal znany z wielu konkurencyjnych produkcji. Z tego powodu zdecydowaliśmy się na wprowadzenie do naszej gry rozbudowanego wątku fabularnego. Świat Edengradu zostanie podzielony na kilka stref, w których gracz napotka sterowanych sztuczną inteligencją npców, czyli tak zwanych quest generatorów. Wykonywanie zlecanych przez nich zadań zaowocuje posuwaniem fabuły do przodu oraz umożliwi dostęp do kolejnych lokacji.

Po opuszczeniu schronu gracze otrzymają dostęp do całej mapy gry, bez względu na to czy zdecydują się wykonywać zadania fabularne czy nie. Poszczególne miejsca dostępne będą jednak jedynie dla graczy podążających głównym wątkiem fabularnym. W celu utrzymania odpowiedniego balansu rozgrywki postanowiliśmy, że wartościowe przedmioty czy unikatowe egzemplarze broni, jakie gracze otrzymają w charakterze nagrody za wykonywanie questów, dostępne będą także dla graczy nie zainteresowanych fabułą – jako przedmioty do wytworzenia. Jak można się domyślać, możliwość wytworzenia takiego przedmiotu dostępna będzie tylko dla graczy posiadających odpowiedni poziom doświadczenia i mogących pochwalić się odpowiednią profesją.

Poza głównym wątkiem fabularnym oraz poza zadaniami pobocznymi – gracz – założyciel miasta, otrzyma możliwość generowania prostych questów dla mieszkańców swoich włości. Będą to zazwyczaj zadania związane ze zdobywaniem pożywienia, jak również surowców, które mogą usprawnić funkcjonowanie miejskiej społeczności. Jedno jest pewne, niezależnie od tego, na jaki sposób rozwoju gracze zdecydują się podczas swojej przygody z Edengradem, na nudę narzekać nie powinni.

Edengrad_PumpJacks

Jak wygląda sprawa wolności wyboru jeśli chodzi o klasy i specjalizacje w Edengrad?

PB: W Edengradzie mamy 17 różnych umiejętności, każda z nich ma kilka, kilkanaście talentów do odblokowania. Między innymi walka, obrona, stolarstwo, budowanie, ścinanie drzew, pierwsza pomoc itp. Każdy gracz może rozwijać takie umiejętności na jakie ma ochotę. Oczywiście rozwijanie wszystkich będzie mega czasochłonne, ale jest to możliwe.

Rozumiem, że głównymi codziennymi zadaniami graczy będzie zbieranie surowców, polowanie, przygotowywanie posiłków aby nasza postać nie umarła z głodu. Czy zapomniałam o jakiś innych unikalnych funkcjach i aktywnościach dostępnych w Edengrad?

PB: Po pierwsze budowanie miast, zarządzanie nim przez burmistrza, zaawansowany system ekonomiczny, ciekawy system wojen z maszynami oblężniczymi itp. Możliwości jest naprawdę wiele 😉

Porozmawiajmy o PvP, bo rozumiem, że takowe będzie obecne. W jaki sposób będziecie promować i zachęcać graczy do współpracy, tak aby gra ta nie stała się takim „deathmatchem” jak to jest w przypadku innych tytułów survivalowych obecnych na rynku?

PB: Część lokacji w grze będzie w modelu non-pvp. Są to głównie lokacje początkowe, wprowadzające do gry oraz pierwsze, które gracz odwiedzi po wyjściu ze schronu. Dodatkowo zarząd miasta zobowiązuje się chronić wszystkie domki, za które są uiszczane podatki.

Gracze Edengrad będą mogli wybudować nie tylko własne domy, ale i całe osady, czy też forty. Co z działkami, czy też ziemią pod zabudowę – miejsca zabudowy będą limitowane, czy też gracze będą mogli budować gdzie zechcą?

PB: Aby założyć miasto w grze trzeba być po pierwsze: szefem organizacji, po drugie posiadać odpowiednią ilość UGC (waluta w grze), po trzecie zdobyć pozwolenie (wykonując linię questów). Gdy nam się to wszystko uda, zostaniemy mianowani na burmistrza miasta. Na początku warto zbudować jakieś mury lub chociaż zasieki, bramę i możemy ustawiać pola pod działki na domki. Działki takie może kupować każdy gracz, nie będący nawet w organizacji która jest właścicielem miasta. Oprócz tego, że sama działka swoje kosztuje to gracz będzie musiał co określony czas płacić szefostwu miasta czynsz/podatek.

Edengrad_BanditFortress_2

Od PvP wolę PvE i zwiedzanie świata.Co myślicie o serwerach PvE z, na przykład, mocniejszymi przeciwnikami NPC oraz trudniejszymi panującymi tam warunkami?

PB: Aktualnie nie planujemy serwerów z pełnym non-pvp. Jednak treści PvE jest w grze bardzo dużo, od questów po trudne lokacje z bossami na końcu.

Jaka będzie rozgrywka „end-game” w Edengrad i to zarówno dla graczy PvP, jak i PvE?

PB: Tak naprawdę end-game w Edengradzie zaczyna się już po wyjściu schronu i skończeniu samouczka. To od gracza zależy co chce robić, może np. olać całkowicie cały wątek fabularny i zająć się masakrowaniem osad 😉

W Waszej ostatniej aktualizacji mówicie o skrzyniach z łupami jakie będzie można znaleźć w świecie. Dla mnie, jako dla gracza uwielbiającego zwiedzanie i odkrywanie zakamarków, jest to wspaniała wiadomość. Możecie powiedzieć mi kilka słów o tym systemie i w jaki sposób będzie on funkcjonował?

PB: My, jako twórcy, rozłożyliśmy w świecie gry setki miejsc, w których mogą pojawić się skrzynki. Oczywiście w tych wszystkich miejscach skrzynek nie będzie – będą one pojawiać się losowo tylko w wybranych. Dodatkowo każda lokacja ma swoją listę przedmiotów razem z częstotliwością pojawiania się w skrzynkach. Nazwaliśmy ten system pół-losowym.

A co jeśli chodzi o zwiedzanie świata Edengrad? Planujcie wprowadzić jakieś wierzchowce lub pojazdy? I jak duży będzie to świat na starcie gry?

PB: O tym dowiecie się za jakiś czas 😉

Słyszałam plotki, że jedna z tajemniczych nowych lokacji jaka pojawi się w grze, to opuszczony park rozrywki wzorowany na tym z Czernobyla?

PB: Hmm…

Edengrad_WaterPump

Wcześniejsza kampania na Wspieram.to, jak i czerwcowa na Kickstarter zakończyła się powodzeniem. Jak sukces ten wpłynął na Wasz zespół?

PB: Zespół się cały czas powiększa, mamy nowe bardziej komfortowe miejsce pracy. Oczywiście entuzjazm jaki pojawił się w internecie związany z naszą grą wpływa bardzo pozytywnie na nasze morale.

Porozmawiajmy o modelu biznesowym. Z tego co się orientuję, to gra będzie Buy-to-Play. Ile będę musiała zapłacić za grę i jakie plany macie względem monetyzacji na przyszłość?

PB: W dniu premiery będzie to odpowiednio: $9.99 / 8.99€ / 6.99£. Czyli dla Polaków około 40 złotych.

No to najważniejsze pytanie – kiedy będę mogła zalogować się do gry?

PB: Z premierą celujemy na jesień 2016. Dokładny dzień podamy zapewne już pod koniec wakacji.

Dziękuję Ci bardzo za poświęcony czas i tak na koniec – dlaczego czytelnicy BabaGra.pl powinni zwrócić uwagę na Edengrad?

Dziękuje za miłą rozmowę. Edengrad nie jest dla nas tylko pracą którą wykonujemy od 8-17, to nasze cały życie i wielka pasja. Chcemy stworzyć grę w którą zawsze chcieliśmy sami zagrać.

Poprzedni artykułWakacyjne eventy w ArcheAge czas rozpocząć
Następny artykułKontrowersyjna paczka w Black Desert Online
7 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Patryk Borowski

Dziękuje bardzo za wywiad 🙂

dovahkiin

czekam na premierę

Zhar

Ja już czekam ….3 …. 4 lata ? Jakoś tak xD
Od pomysłów na starym forum Edengradu trochę czasu minęło 🙂

Zhar

Mam trochę hype na tę grę ale to może przez to, że czekam już w cholerę czasu na nią i pamiętam pomysły ze starego forum. Niektórych ponosiła nieźle fantazja 😉
Liczę na ten eksplor a walkę pozostawiam innym xD
Najbardziej bym się ucieszył z niezliczonej ilości rzeczy do wytworzenia a nie 100 receptur i koniec. Coś jak bronie w Borderlands. Niby kilkanaście modułów ale ilość kombinacji niezliczona 🙂

PolicMajster

Sam nie wiem. Powiało mi pierwszymi Falloutami (wyjście z krypty i zwiedzanie świata), do których mam sentyment. Martwi mnie tylko to, że „end-game zaczyna się po opuszczeniu schronu i zakończeniu samouczka”. Chciałbym mimo wszystko grę z wciągającą fabułą w świecie post-apo. Takich gier jest bardzo mało i wiem, że to MMO czyli „znajdź 20 kwiatków i zabij 15 mutantów” i na fabułę z pierwszego Kotora nie mam co liczyć, ale jakiś mały zwrot akcji, nieco wstrząsające, zapadające w pamięć momenty pomogłyby wyróżnić Edengrad na tle innych surwiwali.

Anselmo

Zawsze chętnie wyczekuje na tytuły postapo. Z miłą chęcią zagram.

Kinya Turbgroszka

To ja dziękuję 🙂