Może i osoby, które zdecydowały się na wcześniejszy zakup Elder Scrolls Online: Morrowind, mogą cieszyć się urokami wyspy Vvardenfell oraz nową klasą już od 22 maja, ale to dopiero na jutro zaplanowana jest oficjalna premiera tego rozszerzenia.

W ostatnim czasie wielokrotnie pisałam o Vvardenfell, Wardenie i Battlegroundach, tym razem jednak chciałabym pokrótce opisać inne zmiany oraz nowości, jakie trafiły do gry już 22 maja i które dotyczą wszystkich graczy, bez względu na to, czy zakupili dodatek, czy też nie.

Punkty Champion

System ten został nieco przerobiony i wydaje mi się, że zmiana ta została pozytywnie przyjęta przez graczy. Zacznijmy od tego, że po raz kolejny zwiększono maksymalną ilość punktów Championa, jakie mogą wydać gracze i w tej chwili wynosi ona 630.

Oprócz tego zmieniono wartości statystyk poszczególnych gwiazdek w konstelacjach. Od teraz dają one znacznie większe bonusy przy pierwszych wydawanych punktach, a po przekroczeniu pewnej granicy, bonusy są coraz mniejsze. Zmiana ta oznacza, że gracze nie muszą wydawać na dana gwiazdkę aż tyle punktów, co poprzednio, a co za tym idzie, ma to zachęcić ich do wydawania punktów także w innych konstelacjach. Większe bonusy przy pierwszych wydawanych punktach oznaczają także, że gracze którzy nie zdobyli jeszcze ich maksymalnej ilości, będą nieco bardziej konkurencyjni w stosunku do graczy, którzy mają ich już znacznie więcej.

Oprócz tego wiele z konstelacji zostało przerobionych i dotyczy to zarówno umiejętności pasywnych, jak i redukcję korzyści jakie do tej pory dawały. Najważniejszymi zmianami są z pewnością związane te z Magicką i Staminą. Chodzi tutaj głównie o redukcję kosztu używanych umiejętności, jak i regenerację tych statystyk, co ma zmusić graczy do lepszego zarządzania tymi zasobami. Warto wspomnieć także o redukcji bonusów do leczenia i dps, chociaż z drugiej strony dodano gwiazdki zwiększające obrażenie bezpośrednie oraz te rozłożone w czasie o nawet 25%.

Cyrodill

Najważniejsza zmianą jest usunięcie wszystkich dotychczasowych kampanii, które to zastąpione zostały następującymi:

  • Almalexia – 7 dni, bez punktów Championa
  • Sotha Sil – 30 dni, bez punktów Championa
  • Vivec –  30 dni, Champion
  • Kyne – 7 dni, poziomy 10-49, bez punktów Championa

Jak widzicie, nazwy nowych kampanii zostały zainspirowanie Morrowindem i gracze znajdą tylko jedną, w której będą działać ich umiejętności zdobyte z konstelacji Championa. Z jednej strony trwające kilka miesięcy temu testy udowodniły, że lag odczuwany przez graczy uczestniczących w walkach na Cyrodill związany jest właśnie z punktami Championa, więc prawdopodobnie stąd ta zmiana. Z drugiej strony system ten nie jest popularny wśród graczy już od momentu jego wprowadzenia, a dodanie tylu kampanii PvP bez  tych punktów, jak i Battlegroundów z których też zostały usunięte, rodzi pytanie czy ZeniMax nie szykuje się czasem do ich całkowitego usunięcia.

Oprócz tego fortece, przyczółki oraz inne miejsca, które można zdobyć, mają teraz 5 minutowe opóźnienie (cooldown) w przyznawaniu punktów alinasu (AP). Oznacza to, że gracze nie dostaną za zdobycie punktów, jeśli nie upłynęło 5 minut od wcześniejszego przejęcia. No cóż, zmiana ta utrudni nieco farmienie punktów AP.

Dodatkowo, wszystkie elementy następujących setów są teraz dostępne nie tylko z rankingów, ale i z Rewards of the Worthy, czyli nagród jakie otrzymują gracze po zdobyciu odpowiedniej ilości punktów AP:

  • Affliction
  • Alessian Order
  • Almalexia’s Mercy
  • Arch-Mage
  • Bastion of the Heartland
  • Beckoning Steel
  • Blessing of the Potentates
  • Buffer of the Swift
  • Crest of Cyrodiil
  • Curse Eater
  • Deadly Strike
  • Desert Rose
  • Eagle Eye
  • Elf Bane
  • Fasalla’s Guile
  • Grace of the Ancients
  • Hawk’s Eye
  • Juggernaut
  • Kyne’s Kiss
  • Leki’s Focus
  • Light of Cyrodiil
  • Marksman’s Crest
  • Ravager
  • Robes of Alteration Mastery
  • Sentry
  • Shadow Walker
  • Shield of the Valiant
  • The Morag Tong
  • Vengeance Leech
  • Vicious Death
  • Ward of Cyrodiil
  • Warrior’s Fury
  • Wrath of the Imperium

Walka

Głównym celem zmian jest zarządzanie zasobami przez graczy. Twórcy gry mieli wrażenie, że gracze stali się zbyt mocni i nie mieli zbyt dużych problemów z regeneracją ich zasobów. I właśnie dlatego zdecydowano się na wprowadzenie tak drastycznych zmian.

Najważniejszą zmianą, która z pewnością nie spodoba się klasom tankującym, jak i graczom lubiącym walki PvP, to zwiększenie kosztu staminy lub magicki w przypadku blokowania. Do niedawana zasoby te były pobierane co 0,5 sek, a teraz zmniejszono to na 0,25 sek. Oznacza to, że blokowania będzie zużywać zasoby dwa razy szybciej, co z pewnością uniemożliwi, lub tez bardzo utrudni, korzystanie z ustawień, które mogły praktycznie cały czas blokować obrażenia.

Ataki z ukrycia nie maja teraz bonusu do obrażeń krytycznych w przypadku ataku na innego gracza. Ataki z ukrycia nadal zadają obrażenia krytyczne i ogłuszają cel, oraz będą dawać bonus do obrażeń krytycznych, ale tylko w przypadku walk PvE.

Ucieczka przed atakiem z wykorzystaniem przewrotu (dodge) da od teraz graczowi 2 sek odporności na wszelkie ataki mające go unieruchomić. Zmiana ta ma pozwolić zwalczyć Sorcererów i Dragonknightów, którzy spamują ich umiejętności unieruchamiające, co czyni ucieczkę w przypadku walk PvP praktycznie niemożliwą.

Zdolności związane ze Staminą są teraz tylko 15% tańsze od ich odpowiedników związanych z Magicka – wcześniej było to 20%. Zmiana ta została wprowadzona głownie ze względu na to, że gracze używający zdolności Staminy mogli zadawać olbrzymie obrażenia, nie wyczerpując nawet tego zasobu.

Oprócz tego ZeniMax zwiększył obrażenia ataków podstawowych i ciężkich (heavy attack) bronią o 15%, a także zwiększono ilość odzyskiwanych zasobów w przypadku użycia zdolności mocniejszych o 30%. Inne zmiany to redukcja czasu ataku łukiem oraz co za tym idzie, także i zadawanych obrażeń. Zmniejszono także czas rzucania umiejętności lodowych i ogniowych o 12,5%, ale aby skompensować tą szybkość ataku, zredukowano obrażenia zadawane przez heavy attack o prawie 30%, a także ilość odzyskiwanych zasobów do 20%.

Jak widzicie ZeniMax nieco znerfował walkę, ale dzięki temu ma się ona stać bardziej wymagająca.

Klasy

Na koniec przejdźmy do zmian klasowych, bo tych jest naprawdę sporo i z pewnością będą one mieć wpływ na walki zarówno PvE oraz PvP. Poniżej tylko niektóre ze zmian.

Dragonknight

  • Battle Roar – ta pasywna umiejętność przywraca teraz równa ilość zdrowia, magicka oraz staminę i ilość odnawianych zasobów oparta jest na poziomie postaci, a nie ma maksymalnej ilości zasobu.
  • Helping Hands – ta umiejętność pasywna przywraca teraz staminę w zależności od poziomu postaci, a naie maksymalnej ilości staminy.
  • Igneous Shield – zmniejsza czas trwania Major Mending z 6 sek na 2,5 sek.

Nightblade

  • Siphoning Strike – ta zdolność powoduje, że ataki lekki i ciężkie bronią przywracają zdrowie zamiast magicki lub staminy.

Sorcerer

  • Crystal Fragments – zredukowano bonus obrażeń tej z’morphowanej umiejętności z 20% na 10%.
  • Dark Exchange – ta zdolnośc oraz jej morphy mają teraz 0,2 sekundowa animację na końcu użycia, co nieco zwiększa czas rzucania tej umiejętności.

Templar

Największe zmiany dotyczą tej klasy, która musiała zrobić miejsce dla kolejnego lekarza – Wardena.

  • Blazing Shield – zmniejszono redukcje obrażeń absorbowanych przez tą umiejętność z 50/51/52/53% na 33/36/39/42%.
  • Piercing Javelin – zwiększono wykopywanie przeciwników z 5m na 8m
  • Spear Shards – synergia z tej zdolności przywraca teraz stamine LUB magickę, w zależności od tego, którego zasobu ma gracz mniej, a do tego ilość odzyskanego zasobu zależy od poziomu postaci, a nie max poziomu zasobu.
  • Repentance – odnawia życie i staminę w zależności od poziomu postaci, odnawia tylko staminę templarowi i powoli przywraca życie zarówno templarowi, jak i znajdujących się w okolicy przyjaciół.
  • Rushed Ceremony – ta zdolność leczy graczy 180 stopni przed templarem, zamiast jak dotychczas wokół.
  • Sacred Ground – ta pasywna umiejętność daje teraz graczowi stojącemu w zasięgu obszarowym Cleansing Ritual, Rune Focus lub Rite of Passage, tylko Minor Mending, zamiast jak dotychczas Major Mending.

Oczywiście to nie wszystkie zmiany jakie trafiły do The Elder Scrolls Online – lista jest naprawdę długa i znajdziecie ją na oficjalnym forum gry.

No i co myślicie o tych zmianach? Które Wam się podobają, a które odczuwacie jako nerf?