Jakiś czas temu fani Black Desert Online mieli szansę dowiedzieć o zmianach planowanych przez europejskiego wydawcę gry dotyczących punktów doświadczenia w grupach, eliksirów do odnawianie energii oraz nagród za zabicie bossów.
Tym razem manager projektu – Belsazar, opublikował na forum głównym gry informacje dotyczące tematów, które chyba najbardziej interesują graczy: sklepu, pvp oraz wymiany handlowej pomiędzy graczami.
Zanim jednak opiszę omówione przez niego tematy, warto abyście pamiętali o tym, że Black Desert Online, jak i każda inna gra MMO, jest żywym organizmem, który będzie się stale rozwijać. Jest to naturalny proces dla gier online. Jeśli więc podjęta została decyzja lub zmieniono co, co nie podoba się większości graczom, to zgodnie ze słowami Belsazara, Daum Games Euorpe na pewno postara się znaleźć zadowalające obie strony rozwiązanie.
No to po kolei…
LUTY
Na początku lutego uruchomiona zostanie rezerwacja nazw rodziny oraz postaci, dla osób, które zarezerwowały grę.
- Gracze będą mogli zarezerwować 1 nazwisko rodzinne w wybranym regionie.
- Gracze będą mogli zarezerwować 1 nazwę postaci w tym samy regionie co nazwisko rodzinne.
- Nazwa rodziny oraz postaci będzie unikalna na każdy region.
- Są dwa regiony: Europa i Ameryka.
Data CBT2 zostanie ogłoszona w przyszłym tygodniu. (Podobno ma rozpocząć się 18 lutego, ale nie widzę aby informacja ta została oficjalnie podana przez Daum Games)
SKLEP
Wiele osób czekało z niecierpliwością na ogłoszenie przez Daum Games co będzie sprzedawane w sklepie w wersji EU/ NA.
W grze gracze będą mieli do dyspozycji dwa sklepy: Cash Shop i Mileage Shop
- Cash Shop oferować będzie przedmioty, które będzie można zakupić za Perły, które zakupuje się za prawdziwe pieniądze
- Przedmioty z tego sklepu nie będzie można sprzedawać po premierze na marketplace (innym graczom);
- Jeśli Daum Games zdecyduje się w przyszłości umożliwić sprzedaż przedmiotów z Cash Shop na marketplace, to wprowadzony zostanie system kontroli, który uniemożliwi graczom duży zarobek i zyskanie przewagi poprzez sprzedaż tychże przedmiotów.
- Mileage Shop oferować będzie przedmioty, które można będzie zakupić za mile
- Gracz otrzyma 100 mili dziennie za zalogowanie do gry na jedną z postaci;
- Mile są przypisane do rodziny, przedmioty zakupione za mile przypisane są do postaci;
- Mile nie będzie można zarabiać zakupując Perły.
OPINIE z BETY
Szybkość levelowania
Skorygowane zostaną punkty doświadczenia za zabicie przeciwników NPC w stosunku do tego co było w CBT1. Ma to obniżyć ryzyko zbyt wczesnego rozpoczynania kolejnych kampanii. Twórcy gry są świadomi występowania tego problemu i będą monitorować progresję oraz ja dopasowywać. Rozważana jest także możliwość dodanie dodatkowych zadań, które będą wypełniać lukę pomiędzy kampaniami.
Granie w grupie
Zmiany w doświadczeniu grupowym zostały opisane już w poprzednim dzienniku.
Wiele osób prosiło o tzw. Torbę z nagrodami dla grupy, która pozwoliłaby graczom na dowolny podział łupem. Kiedyś w wersji koreańskiej wszystkie przedmioty trafiały do wspólnej torby i dopiero później gracze mogli wybrac przedmioty, jakimi byli zainteresowani. Z powodu wielu problemów, rozwiązanie to zostało usunięte przez Daum Games.
Ekipa Black Desert Online poszukuje rozwiązania, które byłoby podobne lub lepsze. Jednym z pomysłów jest danie graczom możliwości „przejęcia” przedmiotu zanim zostanie on sprzedany na marketplace.
System Energii
Już w trakcie ostatnich beta testów prowadzony został nowy system energii. Niektórzy gracze jednak wyrazili zaniepokojenie kursem wymiany „niewykorzystanej energii” na „eliksir energii”. Daum Games będzie obserwował rozwój tego systemu i dostosowywał kurs w miarę potrzeby.
Karma i PK
Obencie PvP na małą skalę w Black Desert Online jest bardzo mocno karane negatywnymi punktami karmy. Obniżenie kary spowoduje, że w grze będzie jeszcze więcej PK (player kill), co może podobać sie graczom nastawionym na PvP, ale niekoniecznie graczom PvE. Zwiększenie kary w postacie jeszcze większej utraty punktów Karmy także nie jest dobrym rozwiązaniem.
Był to bardzo ciężki temat do dyskusji pomiędzy reprezentantami europejskiej wersji gry, a twórcami. Przedyskutowanych zostało kilka pomysłów, w tym system zemsty, który pozwoliłby na ogłoszenie Vendetty na maksymalnie 5 postaci i za ich zabicie nie byłoby kary w postaci utraty punktów karmy. Vendettę trwałaby określony czas i ponowne jej użycie ograniczone by było czasowo. Pomysł ten jednak nadal nie rozwiązywał problemu zabijania graczy PvE.
Głównym celem było określenie „celu zabijania” graczy. PK jest ciekawą funkcją, ale tylko pod warunkiem, że istnieje powód zabicia innego gracza. Niedawna aktualizacja Black Desert Online w Korei wprowadziła kilka nowych opcji w systemie PvP / PK i oferuje pewną swobodę, jednakże wielu graczy nie chce czekać aż tak długo…
W końcu wymyślono system „Bounty Hunter” – Łowcy Nagród, z tym że twórcy gry byli zaniepokojeni tym, iż w procesie tym następowałby transfer pieniędzy od jednego gracza do drugiego, a nie jest to częścią projektu gry. Dlatego też, po dłuższej debacie powstała koncepcja, w której nagrodą będą punkty karmy:
- PK1 zabija gracza PvE1
- PvE 1 jest wjurzony i wyznacza nagrodę za PK1
- PK2 zabija gracza PvE2
- PK2 musi uzupełnić punkty Karmy
- PK2 zabija PK2 i otrzymuje Karmę jako nagrodę
- … i tak powstaje profesja Łowcy Naród
Są to bardzo wczesne założenia, które na razie istnieją tylko na papierze. Nie wiadomo, czy będzie możliwe wprowadzenie tych założeń do gry. Developerzy muszą wziąć pod uwagę wiele przypadków, takich jaj ustawianie nagrody na siebie samego, ewentualne nadużycia tego systemu aby uzupełnić Karmę. Rozważana jest także opcja, aby zwiększyć karę za zabicie innego gracza bez powodu, po to aby gracze zainteresowani byli polowaniem na nagrodę w postaci Karmy.
Poza Karmą rozważane są także inne opcje, takie jak tytuły, osiągnięcia i system rankingowy.
Wymiana towarów pomiędzy graczami
W trakcie CBT1 dostępnych było kilka przedmiotów, które gracze mogli między sobą wymieniać. Była to ta sama lista przedmiotów, jaka używana jest na serwerze rosyjskim. Jednakże Daum Games Europe rozważa całkowite usunięcie wymiany między graczami, z racji tego, że wymiana taka nie oferuje żadnych rozsądnych korzyści, a dodanie do listy większej ilości przedmiotów nie wchodzi w rachubę. Gra została zaprojektowana jako nie posiadająca bezpośredniej wymiany pomiędzy dwoma graczami.
Niemniej Daum Games rozumie postrzeganie zachodnich graczy i ich zapotrzebowanie na ten typ funkcji. Na ten moment będą oni uważnie śledzić rozwój i reagować, jeśli uznają to za konieczne.
Serwery
Na ten moment nie ma żadnych informacji związanych z tym tematem.
Kiedy podjęta zostanie finalna decyzja, to zostanie ona przekazana fanom Black Desert Online.
Krzywa uczenia się
Black Desert Online oferuje niesamowitą głębię i gra ta ma wiele rzeczy do nauczenia, w których można się pogubić. Daum Games zdaje sobie sprawę, że szczególnie ci mniej zaangażowani gracze mogą czuć się zagubieni poznając te wszystkie funkcje, które są ze sobą powiązane. Dlatego też oferowana jest rada: Nie spieszcie się!
Daum Games sprawdzi możliwość dodanie misji związanej z wbudowaną Wikią, która obsługiwana jest przez graczy. Dodatkowo niektóre zadania wprowadzające zostaną zmienione, tak aby gracze mieli szansę dowiedzieć się o pewnych funkcjach już na wcześniejszym etapie gry.
W okolicach premiery ulepszona zostanie także zawartość na stronie głównej gry, w tym dodane zostaną dodatkowe przewodniki, które pomogą w tym procesie.
To tyle jeśli chodzi o opinie i zmiany związane z CBT1.
NOWE INFORMACJE
Lokalizacja
W czasie Paris Games Week ujawniliśmy, że gracze mogą spodziewać się pewnych niespodzianek związanych z lokalizacją. Dla osób, które nie są zbyt obeznane z grą oto jaki jest nasz pomysł.
Na ten moment Black Desert ma 5 dostępnych regionów oraz 2, które dodane zostaną po pewnym czasie. Gracze rozpoczynają swoją przygodę w Balenos, wędrują przez Serendia, zwiedzają Calpheon, podróżują do Mediah i zgubią się w Walencji. Są jeszcze dwa regiony, które na ten moment nie są dostępne: Kamasylvia i Dragan.
- Balenos jest blisko morza
- Serendia jest obszarem wiejskim
- W Calpheon znajduje się stolica Calpheon
- Mediah jest obszarem skalistym, z częściowym dostępem do morza
- Valencia to piaski i pustynie
- Kamasylvia jest regionem należącym do elfów
- Dragan jest siedliskiem krasnoludów
W wersji europejskiej Black Desert Online zostanie podłożony głos pod 1000 postaci znajdujących sie w grze. Wiele z nich cos tam mamrocze w tle, dzięki czemu panuje lepsza atmosfera w grze. Aby podkreślić wspaniałe lore Black Desert Onlinem zdecydowaliśmy, że pewne akcenty języka angielskiego przeznaczone będą dla poszczególnych regionów, jako że głosy w grze będą tylko w języku angielskim:
- Balenos i Serendia – amerykański angielski
- Calpheon – brytyjski angielski
- Mediah – autsralijski angielski
- Valencia – angielski z akcentem arabskim
- Kamasylvia – akcent irlandzki
- Dragan – akcent szkocki
Oto jak brzmieć będzie Alustin z Valencia:
Cinematic Intro
Obecne wprowadzenie filmowe d gry jest inne od tego, które było na początku w wersji koreańskiej. Niestety, zważywszy na zmiany w prezentowanych historiach, stara wersja stała się nieaktualna. Twórcy pracują nad nową wersją wprowadzenia do gry dla wersji NA/ EU i być może, będzie ono gotowe na premierę.
Walki o zamki i węzły (node)
Nie będą one częścią gry w trakcie premiery, ale wprowadzone zostaną około 4 tygodnie później. Chodzi o to, aby gracze mieli szansę przyzwyczaić się do gry, znaleźć gildię, opanować różne funkcje dostępne w grze, zanim zacznie się dziać…
PRZYSZŁOŚĆ
W trakcie spotkania z Pearl Abyss przedyskutowano wiele innych rezczy. Oto zdjęcie jakie zrobione zostały w biurach Pearl Abyss przez Daum Games Europe, dzięki którym mamy mały podgląd na to co nas czeka…
Kiniuś , super artykuł , ja chce więcej 🙂
Świetny artykuł Kinya. Widać, że dużo pracy w to włożyłaś. I co sądzicie o Cash Shop-ie?
Dzięki. Martwi mnie jedno – praktycznie od razu zapowiedziano, ze za jakis czas rzeczy z Cash Shop beda sprzedawane na MarketPlace. Określenie „być może, kiedyś” oznacza, że o tym rozmawiano, więc pewnie ustalono też kiedy zostanie to umożliwione.
Znaczy to mniej więcej wtedy , gdy założony plan sprzedaży w Cash Shopie nie zostanie zrealizowany.
To nie Korea i ludzie nie rzucają się by płacić za wszystko realną kasą.
Oj zdziwisz się… Wydaje mi się, że mnóstwo ludzi będzie wydawać pieniądze na stroje.
Pewnie tak , ale nie jak w Korei gdzie gracze wydaja tysiące usd.
https://youtu.be/goqV9Z0J0NU
Właśnie o to chodzi, że ludzie chcą, żeby można było sprzedawać na AH itemy z Cash Shop-u. Jednym z pomysłów jest wprowadzenie ograniczeń, żeby ktoś kto ma kasę nie dorobił się w grze, przynajmniej za szybko…
Osobiście uważam, że to całkiem dobre rozwiązanie. Sam pewnie wydam realne pieniądze w sklepie, ale nie mam zamiaru wykupywać całego sklepu i chętnie niektóre przedmioty kupię na AH.
Ale wtedy gra będzie pay-to-win 😉
Właśnie dlatego teraz nie będzie można nic sprzedawać, a wciąż są prowadzone rozmowy, żeby wypracować najlepszy system. Zresztą nie tylko na ten temat.