Od momentu rozpoczęcia otwartych beta testów Paladin’s Champions of Realm, nie brakuje osób twierdzących, iż gra ta jest klonem Overwatch. No cóż, jeśli i Wy zaliczacie się do tej grupy, to muzę Wam powiedzieć iż jesteście w błędzie.

W dzisiejszych czasach nie jest trudno znaleźć gry, których powstanie zainspirowane zostało innymi tytułami. Wystarczy spojrzeć na World of Warcraft Blizzarda, który stworzony został przez te same osoby, które wcześniej pracowały nad EverQuest – grą MMORPG stworzoną przez SOE i wydaną w 1999 roku. Mamy jeszcze H1Z1 zainspirowane DayZ, jak i wiele innych przykładów.

Ruszyła open beta Paladins

Jednakże w przypadku Paladins, sprawa ma się zupełnie inaczej. Oczywiście studio Hi-Rez mogłoby zignorować te wszystkie porównania i ataki fanów strzelanki Blizzarda, ale szef tej firmy – Todd Harris, postanowił wyjaśnić genezę powstawania tej gry.

A wszystko zaczęło się od Global Agenda, strzelanki i MMO w jednym, nad którym prace rozpoczęto w 2005 roku. Powstanie tej gry zainspirowane zostało innymi tytułami, takimi jak Tribes (bronie i plecaki odrzutowe), City of Heroes (umiejętności i misje PvE) oraz Team Fortress 2 (klasy, PvP i typy broni). Początkowym pomysłem było aby stworzyć grę MMO w typie City of Heroes, która byłaby strzelanką.

Global Agenda wydana została w 2010 roku i, zgodnie ze słowami Harrisa, dała Hi-Rez dobrą lekcję życia. Jej problemem było to, że miała zbyt wiele funkcji i trybów gry, aby móc je wszystkie utrzymywać i koniec końców studio Hi-Rez  postanowiło skupić się na tworzeniu kolejnej gry.

Część developerów rozpoczęła prace nad kolejnym tytułem z cyklu Tribes, znanym obecnie jako Tribes: Ascend, podczas gdy inna grupa zaczęła prace nad przyszłym hitem Hi-Rez – SMITE. W 2012 roku, Hi-Rez rozpoczął prace nad kolejnym projektem nazwanym wówczas Aurum, który miał być grą w typie Global Agenda, ale w klimacie fantasy. Oto pierwszy, zaprezentowany wówczas, prototyp wojownika Fernando:

Studio Hi-Rez eksperymentowało zarówno z klimatem sci-fi zbliżonym do Global Agenda, jak i fantasy. Po wielu testach, podjęto decyzję, że ostatecznie Paladins będzie grą PvP osadzoną w klimacie fantasy.

I wtedy, w 2014 roku, ogłoszono Overwatch…

Byliśmy zszokowani i nie wiedzieliśmy jaki przyjąć kierunek dalszego rozwoju. Prace nad Paladins były bardzo zaawansowane, a nie chcieliśmy być bezpośrednią konkurencją Blizzarda..

Staraliśmy się odróżnić rozgrywką (inne style map i trybów, inna tematyka, itd), ale z opinii uzyskanych poprzez ankiety wyszło, że tylko niewielka część graczy była zadowolona z tego podejścia. Na koniec podjęliśmy decyzję, że zrobimy to co myślimy, że będzie najlepsze i najbliższe naszej oryginalnej wizji, nawet jeśli ludzie pomyślą, że przypomina Overwatch.

Zgodnie z dalszymi słowami Harrisa, do tworzenia poszczególnych bohaterów wykorzystano klasy oraz większość umiejętności z takich gier Hi-Rez jak Global Agenda i SMITE. Użyto stylistyki z projektu Aurum oraz postaci ze SMITE jako zastępczych, chociaż niektóre z nich pozostały. 42 zdolności są bardzo podobne pomiędzy Overwatch i Paladins, a 36 z tych zdolności były obecne wczesniej w Global Agenda oraz Tribes: Ascend.

To o czym warto pamiętać, to fakt, że praktycznie każda umiejętność obecna w Overwatch była we wcześniejszych strzelankach, na przykład „zaczep i przyciągnij”:

Oprócz tego, wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że niektóre z klas obecnych w Overwatch były o wiele wcześniej dostępne w Paladins. Można wymieć tutaj chociażby Ruckusa (Mecha), który to porównywany jest do D’Va, czy też Evie kontra Mei, gdzie Mei zaprezentowana została przez Blizzarda dwa miesiące po postaci z Paladins. To, że gracze o tym nie wiedzą, jest prawdopodobnie powiązane z olbrzymią strategią marketingową Overwatch oraz popularnością tej gry.

Oto kilka innych klas, jakie obecne były w 2010 roku Global Agenda, a podobne są do postaci z Overwatch:

  • wojownik z młotem i tarczą
  • inżynier z wieżyczkami
  • lekarz z bronią leczącą i możliwością latania

Oczywiście lista podobieństw wymienionych przez Todda Harrisa jest znacznie dłuższa, więc jeśli chcecie się z nią zapoznać to musicie zajrzeć na Reddit.

O ile zarzut sklonowania Overwatch jest nieprawdziwy, to Harris przyznał, że do Paladins dodano kilka funkcji, które podejrzano w Overwatch, takich jak na przykład Kill Cam.

Być może właśnie ze względu na podobieństwo do Overwatch oraz dzięki modelowi biznesowemu Free-to-Play, strzelanka Paladins: Champions of Realm stała się prawdziwym hitem na Steam. Jednakże sami gracze, na podstawie rozgrywki i przedstawionych przez Todda Harrisa dowodów, muszą stwierdzić co było pierwsze: kura czy jajo. A może po prostu, to że gry te wyglądają podobnie jest czystym zbiegiem okoliczności?

Co o tym myślcie?

Poprzedni artykułMacie problem z uruchomieniem gier studia DayBreak Games?
Następny artykułPremiera survivalu ROKH opóźniona
7 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Artur Chabiński

Jedno „ale”. W zamkniętej becie dużo grałem lodową czarodziejką (wiedźmą, czy jak jej tam). Miała bardzo fajne zdolności z klonowaniem na czele. Teraz to po prostu kopia Mei z Overwach.

ghoulas

Też się dałaś wciągnąc w ta durną przepychankę?Zaraz mi sie przypomniała podobna wojna DOTA vs LoL.

RetardedKitty

No cóż jak dla mnie pierwszy to był Team Fortress 1 więc wszyscy klonowali go, albo Enemy Territory: Wolfenstein, to też pierwsza gra która prowadziła misję przez całą długość mapy, i dawała możliwość grania specjalizującą się postacią a wyszła wcześniej, zrzyna oczywista więc nie rozumiem polemizacji nad Paladins i Overwatch.

A bez wygłupów. Kogo to obchodzi?

Ja nigdy tego nie rozumiałem i rozumieć nie będę, każdy lubi to co ma to niech gra w to co lubi, a nie wybrzydza innym. Czy Paladins i Overwatch są do siebie podobne? no pewno że tak, Battleorn jak wychodził to też ludzie krzyczeli że zrzyna Overwatcha, oczywiście nikt w żadną z tych gier jeszcze nie grał bo tylko trailery były ale oczywiście że zżyna bo wygląda podobnie i wychodzi w tym samym czasie.

Jeśli mamy się bawić w to kto kogo zerżnął i jak mocno w który piksel to można powiedzieć że każdy fps jest nieudolną podróbą pierwszego Wolfensteina.

Jeśli istnieje już dobry pomysł to po co go zmieniać? jeśli dany schemat działa to czemu z niego nie skorzystać? Elder Scrolls Online to wielka chodząca zżyna, World of Warcraft to wielka chodząca zżyna, Everquest 1 zżynał pomysły z pierwszych mmo mudowych. Smite zerżnął LoLa, Lol zerżnął Dote moda do Warcraft 3, a Dota zerżnęła moda ze Starcrafta, Aeon of Strife.

Dobrze że wychodzą gry podobne do siebie, bo konsument ma prawo wyboru. Gdy idziesz kupić chleb do sklepu to cieszysz się że masz do wyboru żytni, ze słonecznikiem, cudaczny, cały, krojony, połówka, nie biegasz i nie krzyczysz że ktoś zerżnął pomysł na chleb tylko cieszysz się że możesz jeść to co lubisz.

Ludzie którzy grają w Overwatch i krytykują Paladins, przypominają mi kolegów za młodu którzy dostawali pod choinkę w tym samym czasie różne konsole, jedni PlayStation inni Nintendo 64 a jeden to nawet Dreamcasta miał. I każdy próbował jak najbardziej przekonać innych że jego konsola jest najlepsza a pozostałe to gówno z mydłem. Tak samo tyczyło się gier co jest lepsze Counter Strike 1.6 czy Enemy Territory, czy może Unreal Tournament bo wtedy też „każdy nieudolnie zrzyna Quake 3 Arena”

Kogo to obchodzi w co inni grają, niech sobie grają i dupy nie zawracają.

ghoulas

Wiesz jaki internet byłby pusty i smutny bez tych wszystkich walk dzieciaków który jest lepszy od ktorego (jak sa za mali zeby porównywać długości to sie biją na konsole)

RetardedKitty

Uważam że wtedy prościej było by dostać się do tych wartych uwagi informacji. Uważam że jest to dobry temat na ciekawą dyskusję ale nic nad czym ludzie powinni się, że tak się wyrażę „Spuszczać” jak to robią co niektórzy anonimowo. No ale niestety koniec końców Ludzie już tacy są.

PLHammerhand

Tym „sucharem” mnie rozwaliłeś 😀

LoOBuZ

Paladins jest fajny ale brakuje zmiany klasy jak w Overwatch w czasie gry.Bo czasami nic nie zrobisz na punkcie jak go bronią tarczami i barierami .Mi się fajnie gra w Paladins mam już kilka postaci na 5 levelu na razie przestałem kupować nowe a kasę ładuje w lepsze karty.Overwatch nie grałem tylko co z gameplay znam.Ale kusi swoją grafiką która jest o niebo lepsza niż w Paladins.W sumie obie gry są fajne bazują na podobnych schematach.czy to ważne która gra była pierwsza? Nie.Bo nawet w Paragon są podobne zapożyczenia z Paladins(ten ludek w mechu chociażby i łuczniczka).Moim zdaniem specjalnie robi się teraz podobne gry żeby przyciągnąć znudzonych graczy z innych gier chociażby podobnymi bohaterami lub trybami.TAki gracz z chęcią przejdzie dajesz mu podobne narzędzia(bohaterowie ,skille) do walki ale środowisko jest nowe.