Od momentu rozpoczęcia otwartych beta testów Paladin’s Champions of Realm, nie brakuje osób twierdzących, iż gra ta jest klonem Overwatch. No cóż, jeśli i Wy zaliczacie się do tej grupy, to muzę Wam powiedzieć iż jesteście w błędzie.

W dzisiejszych czasach nie jest trudno znaleźć gry, których powstanie zainspirowane zostało innymi tytułami. Wystarczy spojrzeć na World of Warcraft Blizzarda, który stworzony został przez te same osoby, które wcześniej pracowały nad EverQuest – grą MMORPG stworzoną przez SOE i wydaną w 1999 roku. Mamy jeszcze H1Z1 zainspirowane DayZ, jak i wiele innych przykładów.

Ruszyła open beta Paladins

Jednakże w przypadku Paladins, sprawa ma się zupełnie inaczej. Oczywiście studio Hi-Rez mogłoby zignorować te wszystkie porównania i ataki fanów strzelanki Blizzarda, ale szef tej firmy – Todd Harris, postanowił wyjaśnić genezę powstawania tej gry.

A wszystko zaczęło się od Global Agenda, strzelanki i MMO w jednym, nad którym prace rozpoczęto w 2005 roku. Powstanie tej gry zainspirowane zostało innymi tytułami, takimi jak Tribes (bronie i plecaki odrzutowe), City of Heroes (umiejętności i misje PvE) oraz Team Fortress 2 (klasy, PvP i typy broni). Początkowym pomysłem było aby stworzyć grę MMO w typie City of Heroes, która byłaby strzelanką.

Global Agenda wydana została w 2010 roku i, zgodnie ze słowami Harrisa, dała Hi-Rez dobrą lekcję życia. Jej problemem było to, że miała zbyt wiele funkcji i trybów gry, aby móc je wszystkie utrzymywać i koniec końców studio Hi-Rez  postanowiło skupić się na tworzeniu kolejnej gry.

Część developerów rozpoczęła prace nad kolejnym tytułem z cyklu Tribes, znanym obecnie jako Tribes: Ascend, podczas gdy inna grupa zaczęła prace nad przyszłym hitem Hi-Rez – SMITE. W 2012 roku, Hi-Rez rozpoczął prace nad kolejnym projektem nazwanym wówczas Aurum, który miał być grą w typie Global Agenda, ale w klimacie fantasy. Oto pierwszy, zaprezentowany wówczas, prototyp wojownika Fernando:

Studio Hi-Rez eksperymentowało zarówno z klimatem sci-fi zbliżonym do Global Agenda, jak i fantasy. Po wielu testach, podjęto decyzję, że ostatecznie Paladins będzie grą PvP osadzoną w klimacie fantasy.

I wtedy, w 2014 roku, ogłoszono Overwatch…

Byliśmy zszokowani i nie wiedzieliśmy jaki przyjąć kierunek dalszego rozwoju. Prace nad Paladins były bardzo zaawansowane, a nie chcieliśmy być bezpośrednią konkurencją Blizzarda..

Staraliśmy się odróżnić rozgrywką (inne style map i trybów, inna tematyka, itd), ale z opinii uzyskanych poprzez ankiety wyszło, że tylko niewielka część graczy była zadowolona z tego podejścia. Na koniec podjęliśmy decyzję, że zrobimy to co myślimy, że będzie najlepsze i najbliższe naszej oryginalnej wizji, nawet jeśli ludzie pomyślą, że przypomina Overwatch.

Zgodnie z dalszymi słowami Harrisa, do tworzenia poszczególnych bohaterów wykorzystano klasy oraz większość umiejętności z takich gier Hi-Rez jak Global Agenda i SMITE. Użyto stylistyki z projektu Aurum oraz postaci ze SMITE jako zastępczych, chociaż niektóre z nich pozostały. 42 zdolności są bardzo podobne pomiędzy Overwatch i Paladins, a 36 z tych zdolności były obecne wczesniej w Global Agenda oraz Tribes: Ascend.

To o czym warto pamiętać, to fakt, że praktycznie każda umiejętność obecna w Overwatch była we wcześniejszych strzelankach, na przykład „zaczep i przyciągnij”:

Oprócz tego, wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że niektóre z klas obecnych w Overwatch były o wiele wcześniej dostępne w Paladins. Można wymieć tutaj chociażby Ruckusa (Mecha), który to porównywany jest do D’Va, czy też Evie kontra Mei, gdzie Mei zaprezentowana została przez Blizzarda dwa miesiące po postaci z Paladins. To, że gracze o tym nie wiedzą, jest prawdopodobnie powiązane z olbrzymią strategią marketingową Overwatch oraz popularnością tej gry.

Oto kilka innych klas, jakie obecne były w 2010 roku Global Agenda, a podobne są do postaci z Overwatch:

  • wojownik z młotem i tarczą

  • inżynier z wieżyczkami

  • lekarz z bronią leczącą i możliwością latania

Oczywiście lista podobieństw wymienionych przez Todda Harrisa jest znacznie dłuższa, więc jeśli chcecie się z nią zapoznać to musicie zajrzeć na Reddit.

O ile zarzut sklonowania Overwatch jest nieprawdziwy, to Harris przyznał, że do Paladins dodano kilka funkcji, które podejrzano w Overwatch, takich jak na przykład Kill Cam.

Być może właśnie ze względu na podobieństwo do Overwatch oraz dzięki modelowi biznesowemu Free-to-Play, strzelanka Paladins: Champions of Realm stała się prawdziwym hitem na Steam. Jednakże sami gracze, na podstawie rozgrywki i przedstawionych przez Todda Harrisa dowodów, muszą stwierdzić co było pierwsze: kura czy jajo. A może po prostu, to że gry te wyglądają podobnie jest czystym zbiegiem okoliczności?

Co o tym myślcie?