… parę słów o nowej zabawce graczy EQ2, która to pojawi się wraz z dodatkiem Age of Discovery – Dungeon Maker.
Jestem pewna, że większość z Was zastanawiała się już od jakiegoś czasu co to do diabła będzie ten Dungeon Maker i jak to będzie działać. Otóż w dniu wczorajszym odbył się Webcast SOE podczas którego to developerzy Lyndro oraz Rothgar odpowiadali na pytania związane z tym nowym narzędziem. O ile podeszłam do tego z dużym dystansem, to sam pomysł uważam obecnie za świetny i nie mogę się już doczekać aby wypróbować jak to będzie działać… Same nagrody z opowieści Lyndro będą rewelacyjne, szczególnie tzw. „szklane przedmioty„, które to praktycznie będą najlepszymi dostępnymi przedmiotami w grze i do tego zdobyć je będzie można bez konieczności rajdowania! Jest tylko jedno małe ale… i o tym później 😉
To zacznę od początku – jak dostać się do instancji stworzonej przez graczy za pomocą Dungeon Maker. Otóż w zakładce Menu, pojawi się opcja wyboru „Dungeon Maker” (lub coś podobnego). Po jej naciśnięciu zobaczymy listę opublikowanych instancji. Coś podobnego jak teraz jest z domami. Po skończeniu instancji gracze będą mogli ja ocenić i z pewnością na tej podstawie możemy dokonać wyboru gdzie się udać. I właśnie używając tego okna, będziemy się przenosić do tychże instancji.
Zmieni się także nasze okno postaci. W zakładce Dungeons, zobaczymy listę wszystkich dostępnych nam map oraz te instancje, które mamy już opublikowane.
W tej zakładce zobaczymy również wszystkie instancje do których mamy dostęp „Trustee”, a więc takie które możemy pomagać tworzyć lub zmieniać. Po naciśnięciu przycisku „Create” przeniesie on nas do okna tworzenia Instancji.
Po lewej stronie mamy listę dostępnych nam map z nazwami w jakim one są stylu, np.: Crushbone, oraz miejsce gdzie możemy nazwać naszą Instancję, np.: Bałagan Smrodzieja. Istnieje po kilka różnych map danego stylu, tak by gracze nie do końca wiedzieli co ich czeka. Do tego, osoba tworząca taką Instancję, ma możliwość wybrania miejsca gdzie rozpoczyna się nasza przygoda jak i gdzie kończy. Oznacza więc to, wzonowanie do instancji z identyczną mapą jak poprzednia, wcale nie oznacza, że zaczniemy i skończymy tę instancje w tym samym miejscu. 😉
A skąd wziąć mapy potrzebne do tworzenia tychże Instancji? Kilka będziemy mieć dostępnych po zakupie dodatku Age of Discovery, część na pewno będzie dostępna przez MarketPlace, ale sporo znajdziemy w różnego rodzaju miejscach, jak leżące na stołach czy na podłogach w różnych instancjach. Jeszcze inne będzie można kupić od merchanta albo dostaniemy je jako loot z mobów. Opcji jest wiele. Dokładnie tak samo będzie z przedmiotami oraz NPC’ami, które możemy umieścić w naszej Instancji. Poza tym możemy umieścić tam praktycznie wszystkie rzeczy, które umieszczamy w domach 😉
Po wybraniu kolejnego „Create” zonujemy do naszej Instancji. Pojawia się nam w tym miejscu pasek narzędzi „Toolbox” na którym to widzimy wszystkie dostępne nam rzeczy, które możemy umieścić w naszej Instancji. Niektóre z tych przedmiotów, są tzw. przedmiotami wirtualnymi, czyli możemy umieścić je bez limitu, np.: pochodnie. Wirtualnymi przedmiotami są również moby które możemy umieścić w zonie, na które jednak są limity. Na pasku tym widzimy także przedmioty, które mamy w torbach. Fajnym rozwiązaniem jest to, że przy pomocy tego narzędzie nie musimy otwierać naszych toreb i szukać tych przedmiotów, ale po prostu od razu je użyć.
Po kliknięciu na przedmiot pojawia się nam jego opis i co on konkretnie robi. Na przykład postawienie beczki może spowodować, że niektóre moby w danym pokoju dostaną specjalne buffy, np. memwipe czy też stun. Postawienie ogniska przy namedzie, będzie mogło spowodować, że pojawiać się będą ady co ileś sekund, itd. Do tego przedmioty stojące przedmioty będą się w pewien sposób łączyć tworząc nowe buffy, na przykład stół nie daje nic, ale jak na przykład postawimy 2gi stół to może się okazać, że moby dostały jakieś buffy. Rożne przedmioty będą mieć zupełnie inne oddziaływanie na moby w danej instancji i to my będziemy musieli odkryć jakie 🙂
Ciekawostką jest to, że po kliknięciu na moba, będziemy mogli wybrać jego zachowanie. Czy ma on stać w miejscu (stoic), ma chodzić po danym pokoju (wanderer) czy też może ma patrolować jakiś obszar (patroler). Jeśli mob ma patrolować jakiś obszar to ustawiamy flagi widoczne na screenie i mob będzie sie poruszał pomiędzy nimi.
W oknie Toolbox jest również zakładka „Placed„. Możemy w niej zobaczyć nie tylko rzeczy i NPC, które umieściliśmy w naszej instancji, ale także natychmiast się do nich przenieść czy tez je usunąć.
Aby łatwiej było manewrować przedmiotami w Instancji, dodano nowe narzędzie. Po kliknięciu na przedmiot czy tez NPC zobaczymy kilka ikon, które pozwolą nam obracać przedmiot, podnosić, zmniejszać czy tez powiększać.
A co jeśli chodzi o limit przedmiotów? Jako takiego nie ma, ale ograniczeni jesteśmy punktami. Każdy przedmiot i NPC mają przypisaną liczbę punktów, w zależności od tego jak są silne. Więc tworząc naszą Instancję musimy zmieścić się w granicy dostępnych nam punktów. To od nas będzie zależało czy w zonie będą same trashe, czy tez może same namedy, ile postawimy NPC heroików, a ile grup. W końcu gracze będą mogli pokazać SOE jak się tworzy super Instancje 😉
Każdy gracz będzie mógł stworzyć 20 Instancji, ale opublikować tylko jedną. Z czasem gracz, będzie zyskiwał możliwość opublikowania większej ilości, na przykład jako nagroda za dobre oceny od innych graczy.
No i teraz coś co Was zaskoczy. W tych Instancjach NIE będziemy grać naszymi postaciami, ale Avatarami! Wiem, mnie tez to na początku przeraziło, ale… pomysł jest świetny bo KAŻDY będzie mógł wzonować do danej Instancji. Grupa nie będzie musiała się składać z postaci 90 lvl ale z różnistych np. sami lekarze lub sami magowie. Nie trzeba będzie mentorować. Możemy iść z postacią nawet z 5 lvl! I to my wybieramy jakim Avatarem gramy.
Po wybraniu Instancji, osoby muszą wybrać swojego Avatara. Dopiero gdy wszyscy gracze wybiorą Avatara i wcisną przycisk „ready” możemy rozpocząć zwiedzanie Instancji.
Jak zdobyć te Avatary? Każdy z nas ma dostęp do 4 podstawowych Avatarów, ale w grze jest ich prawie 50 do zebrania w rożnych częściach świata Norrath, poprzez questy, nagrody z zabitych mobów czy też kupno od Merchanta.
Wszystkie zony zostały ustawione na level 50. Czyli nawet 10 lvl postać może korzystać z tychże instancji, bo wszystkie Avatary również mają level 50.
Instancje te można robić solo lub w grupie. Zony automatycznie dopasowują się do ilości graczy. Więc jeśli ktoś zaczyna tę zonę solo, a potem dołącza do niego kolejna osoba, to widać od razu zmianę w zonie, bo moby staja się silniejsze. Jeśli ktoś z grupy zrezygnuje lub pójdzie Linkdead, to poziom trudności automatycznie się obniży.
W miarę zabijania mobów w zonie dostajemy informacje ile dostajemy XP. Dopiero po skończeniu Instancji zebrany przez nas XP jest skalowany do naszej postaci i dodawany, która jest zalogowana obecnie w grze.
Instancje z DM nie mają lockouta. Zaraz po skończeniu można ponownie wzonować do tej samej Instancji.
Same moby w zonie czy też namedy nie dają na skrzynek z nagrodami. Nic. Nada. Nie ma loot’u z Instancji tworzonych przez graczy…
No dobra, i teraz pytanie zasadnicze: „To po cholerę ja mam tam chodzić? Co mi to da?„
Otóż skończenie Instancji tworzonej poprzez Dungeon Maker daje nam Tokeny, które możemy wydawać u Merchanta. Ilość Tokenów, które otrzymamy zależy od ilości mobów, które zabijemy i jak silne one były. Czyli to od nas zależy, czy zabijamy tylko namedy czy też naprawdę zwiedzamy całą zonę i zabijamy wszystkie moby, które się w niej znajdują.
Nagrody możemy kupować u Merchanta. I są to między innymi:
- różne potiony,
- jedzenie i picie,
- sprzęt Legendary,
- sprzęt Fabled – tzw. szklana zbroja oraz broń (glass items).
To kilka słów o szklanej zbroi. Z pewnością będą to jedne z najpotężniejszych przedmiotów w grze, podobne do tych wypadających z challenge mobów z zon rajdowych, ale… będą szklane, a to oznacza, że nie będzie można ich naprawiać! Każda nasza śmierć będzie je niszczyć, aż w końcu całkowicie znikną. Aby mieć je ponownie, trzeba będzie je znów zakupić, do tego będziemy potrzebować Tokenów za ukończenie Instancji z DM…
Od Merchanta będzie można również zakupić GiftBox’y, czyli pudełka niespodzianki. Po otworzeniu tego pudełka, będziemy mieć szansę na dostanie przedmiotów Fabledowych na stałe, a nie w wersji szklanej.
W czasie Webcastu gracze bardzo mocno prosili o to by dostępna była wersja nameda Qho, małego wrednego chłopca, który ciągle nas zamęczał rożnymi prośbami w czasie robienia questów na harvest. Lyndro stwierdził, że się nad tym zastanowi… Nathan Ironforge z pewnością jest teraz szczęśliwy, że nie jest najbardziej znienawidzonym dzieckiem w EQ2 🙂
Glass armor to jest bardzo dobra kara za śmierć. Coś czego brakowało od czasu likwidacji soul shardów.