W najnowszym Pamiętniku Developera, Omeed Dariani goscił w studio projektantów EQ Next, którzy dyskutowali o historii i Lore. Główny projektant treści Steve „Moorgard” Danuser, dyrektor kreatywny Jeff Butler oraz starszy projektant gry i współtwórca oryginalnego EverQuesta – Bill Trost, rozmawiali o tym w jaki sposób zostanie zrestartowana historia serii EverQuest.
Zarówno w EverQuest, jak i w EverQuest 2 gracze znaleźć mogą tysiące opowieści dotyczących świata Norrath. Z tych tysięcy ekipa EQ Next wybrała te najbardziej popularne, które zostaną wprowadzone do gry ale z nowym podejściem.
W EverQuest Next z pewnością usłyszymy o Veeshan, matce i królowej wszystkich smoków, bo tak zaczyna się historia Norrath. Jednakże tutaj Veeshan postrzegana będzie jako bogini porządku i jednolitości, podczas gdy Kerafyrm utożsamiany będzie z chaosem i zmianami. To właśnie konflikt pomiędzy tą dwójką kształtować będzie świat w EQ Next.
Dotychczas Lore wprowadzane jest do gier poprzez różnego rodzaju książki lub tekst w questach. W EverQuest Next historia będzie opowiadana wokół gracza. Developerzy nie chcieli zrobić tak jak to było dotychczas czyli „idź do danego miejsca, weź kilkanaście questów, zabij co potrzeba i idź dalej„. W tej grze gracze będą mieli szansę reagowania na pewne wydarzenia, które dzieją się wokół niego, np.: widząc orków podpalających wioskę możemy podjąć szereg różnych decyzji, które będą miały wpływ na historie opowiadane także innym graczom. Możemy orki przegonić – ale oznacza to, że mogą one zaatakować inną wioskę. Możemy przejść obojętnie obok – co oznacza zniszczenie tej wioski, a co za tym idzie możemy już nie zobaczyć historii jakie były do opowiedzenia w tym miejscu. Możemy też pomóc orkom…
Każdy gracz będzie mógł zobaczyć w grze konsekwencje swoich wyborów i w jaki sposób wpływają one na przygody innych graczy.
W Większości gier MMO historia jest statyczna, z racji tego, że już się wydarzyła, a my odkrywamy co się stało i ewentualnie co jeszcze może się stać. W EverQuest Next będzie inaczej. Ze względu na liczne dynamiczne efekty, takie jak na przykład Rallying Calls, które trwale zmieniają wygląd świata, każdy gracz będzie częścią tworzącej się historii.
Może to być fascynujące przeżycie dla graczy EverQuest oraz EverQuest 2 ponieważ wiele rzeczy, które znają oni z tych gier nie istnieje jeszcze w EverQuest Next. W ten sposób mogą oni wpływać nie tylko na historię, ale także kształtować wygląd świata.
Z racji tego, że historia w EQ Next nie będzie statyczna oznacza też, że również NPC występujące w grze nie będą statyczne. Będą się one rozwijać podobnie do graczy i każda zmiana w świecie wywrze na nich wpływ. Będziemy mogli to zobaczyć na przykładzie Firiony Vie. W dotychczasowych grach jest ona bohaterką, kimś o kim już wszyscy słyszeli. W EverQuest Next będzie ona się dopiero rozwijać, a każdy gracz będzie mieć szansę poznania jej i rozwijania się razem z nią.
EverQuest Next nie będzie historia pojedynczego gracza, który jest bohaterem ratującym świat. Tutaj historia ma wielu bohaterów, którzy będą brać udział w wydarzeniach zmieniających Norrath, którzy wspólnie będą budować mury Queynos czy też walczyć z hordami atakujących gnolli z BlackBurrow.