Parę dni temu wprowadzono do Star Trek Online zapowiadany od dawna nowy system R&D, czyli popularny crafting, oraz zmieniono okno zadań dla doff (duty officer).
W nowym oknie doff nasi oficerowie są automatycznie przydzielani do zadania, a nie jak dotychczas gdzie system sugerował nam których oficerów możemy użyć. Trzeba na to teraz bardzo zwracać uwagę, aby niechcąco nie pozbyć się najlepszego doffa gdy robimy na przykład misję na wymianę…
Oczywiście doff można zmieniać, za pomocą przyciska Select, ale to co mnie osobiście denerwuje to fakt, że na liście która się pokazuje nie ma zaznaczonych doffów, które już są przydzielone do danego zadania. Na przykład na misje eksploracyjne, gdzie potrzebuję pięciu doffów purpurowych i zazwyczaj wysyłam swój „team Maela” więc teraz ciężko jest mi trafić w Maelę, która jeszcze nie jest przypisana do tego zadania, jeśli już którąś wybrałam.
Do zmian w oknie doff da się szybko przyzwyczaić, gorzej natomiast jest w nowym systemie R&D, gdzie zmian jest tak dużo, że raczej nie dam rasy opisać ich wszystkich ich w jednym poście.
Craft w Star Treku podzielony został na odpowiednie szkoły, w których musimy podnosic poziom aby zwiększać swoją szansę na wytworzenie przedmiotu na najlepszym poziomie. Samo tworzenie komponentów daje bardzo mało punktów XP ale każda szkoła oferuje specjalne zadanie trwające 20 godzin, które nagradza nas 6000 XP dla danej szkoły. Według wyliczeń graczy aby móc cieszyć się 20 poziomem danej szkoły potrzebujemy ponad rok codziennego uruchamiania zadań na XP. Oczywiście osoby, które posiadają miliony dilithium, a takie istnieją, mogą to znacznie przyspieszyć. Każde zadanie R&D może być bowiem ukończone natychmiast o ile zapłacimy dilithium – w przypadku zadania na XP jest to 18.000 dilithium.
Oto ilość punktów XP potrzebna na każdy poziom szkoły:
- 0 do 1 = 30 xp
- 1 na 2 = 260 xp
- 2 na 3 = 10,000 xp
- 3 na 4 = 30,000 xp
- 4 na 5 = 48,000 xp
- 5 na 6 = 68,400 xp
- 6 na 7 = 93,600 xp
- 7 na 8 = 120,600 xp
- 8 na 9 = 149,400 xp
- 9 na 10 = 180,000 xp
- 10 na 11 = 252,000 xp
- 11 na 12 = 333,000 xp
- 12 na 13 = 423,000 xp
- 13 na 14 = 522,000 xp
- 14 na 15 = 630,000 xp
- 15 na 16 = 882,000 xp
- 16 na 17 = 1,152,000 xp
- 17 na 18 = 1,440,000 xp
- 18 na 19 = 1,746,000 xp
- 19 na 20 = 2,070,000 xp
Jak widać ilość XP potrzebna na dany poziom jest olbrzymia. Na przykład mając szkołę na poziomie 19 potrzebujemy wykonać zadanie na XP 345 razy aby osiągnąć poziom 20, przy założeniu, że zadanie to nadal nagradza 6000 xp.
Osoby, które chcą się zająć craftem muszą myśleć o zbieraniu niezbędnych składników potrzebnych do wytworzenia przedmiotów, w tym wielu komponentów, które wchodzą w ich skład.
Zbieranie surowców w STO może odbywać się na wiele różnych sposobów:
- skanowanie anomalii, w którym mogą pomóc specjalni doffi Astrometrics Scientist zwiększający szansę na dodatkowe surowce (o 80% fioletowy doff);
- misje dla duty officer;
- specjalne paczki R&D za Zen ze sklepu;
- oraz misje grupowe STF, gdzie za ukończenie wersji Elite mamy szansę otrzymać fioletowe składniki.
Właśnie zdobycie tych filetowych składników może spowodować odrobinę bólu głowy, gdyż poszczególne typy surowców możemy dostać tylko w odpowiednich STF Elite – o ile nie chcemy ich kupować za Zen. Oto lista STF Elite zrobiona przez Raptora z Asgard Armada i cząstek, które mamy szansę z nich dostać:
- Radiogenic Particle – Crystalline Catastrophe
- Dentarium – Undine Infiltration
- Trelium-K – The Cure Found, Infected, The Conduit, Hive Onslaught, Khitomer Vortex
- Plekton – Khitomer in Stasi, The Cure Applied
- Argonite Gas – Undine Assault, Viscous Cycle
- Craylon Gas – prawdopodobnie jest w tej chwili błąd w grze i gaz ten będzie wypadał z The Breach oraz Storming the Spire, które nagradzają na tą chwilę Trellium-K.
Oprócz uczestniczenia w STF Elite warto udać się do bazy głównej naszej frakcji lub floty i odszukać Oficera Personalnego, który oferuje specjalne 48 godzinne zadanie R&D, z którego mamy szansę dostać nie tylko różnego rodzaju komponenty, fioletowe cząsteczki ale i specjalistów R&D potrzebnych do specjalnych projektów R&D na wyższych poziomach.
System R&D w Star Trek Online został całkowicie przebudowany przez developerów i to co opisałam, to tylko niewielka część informacji dotycząca tych zmian.
Automatyczne umieszczanie doff w misjach można wyłączyć tak jak miało to miejsce w poprzedniej wersji interfejsu. Wystarczy w zakładce Department Heads odznaczyć opcje rekomendacji Pierwszego Oficera.
Doff’y użyte do danego zadania są łatwo rozpoznawalne gdyż są automatycznie umieszczane na górze spisu.