Kolejna odsłona trwającej od kilku tygodni dyskusji o tym, czy Black Desert Online jest grą Pay-to-Win, czy też nie.
Tym razem wydawca tej gry w Europie – Kakao Games Europe, zamieścił na oficjalnym forum gry komunikat stwierdzający, że gra ta absolutnie nie jest P2W, a co najwyżej Time-to-Win.
Kontrowersje wokół „Gear2Win”
Jest wiele debat dotyczących MMORPG, a niektóre z nich dotyczą Gear2Win vs Control2Win, czy też Pay2Win vs Time2Win. Komentując aspekt Gear2Win, to granie może okazać się nie tak owocne, jeśli ciężko zdobyty sprzęt nie jest aż tak efektywny jak wydawało się, że powinien być.
Jeśli gracz ma lepszy sprzęt, to jest wielce prawdopodobne, że gracz zainwestował dużo czasu w grę, prawdopodobnie opanowując także mistrzowsko kontrolę postaci. Biorąc pod uwagę takie przypadki, kontrowersja wokół Gear2Win wydaje się być nieunikniona, ale nie wszystko zależy od sprzętu gracza.
Ważną rzeczą w Gear2Win jest to aby utrzymać równowagę. Nawet na wysokim poziomie i przy doskonałym sprzęcie, niektórzy gracze nie są biegli w sterowaniu postacią. Podejmując walkę pomiędzy tym graczem, a graczem z gorszym sprzętem ale z opanowanym sterowaniem postacią, wiele czynników może odegrać tutaj swoją rolę.
Precyzyjne wyważenie każdego czynnika oznacza, że każdy gracz może czuć i doświadczyć różnych odczuć względem balansu: dla jednych gra będzie Gear2Win, a dla innych nie.
Kostiumy, a Pay2Win
Istnieje debata, że statystyki jakie są na kostiumach (EXP +10%, Amity +10%, Death Penalty Reduction 10%, Stamina +100, Durability Consumption -10%, Luck +1, itd) zaliczają się do aspektu Pay2Win.
Oczywiście każdy myśli inaczej i nie jest złe stwierdzenie, że tytuł jest grą P2W z powodu korzyści wynikających ze zwiększenia pojedynczej statystyki. W naszym zrozumieniu społeczność tej gry (BDO) doszła do wniosku, że statystyki obecne na kostiumach nie dają wystarczającej różnicy, aby móc nazwać ją grą Pay2Win.
W Pay2Win nie chodzi po prostu o zdobycie dodatkowych statystyk. Uważamy, że to co jest ważne, to sposób w jaki te dodatkowe statystyki wpływają na rozgrywkę.
W naszej opinii zwiększone statystyki na kostiumach dają graczom trochę wygody i nie są na tyle duże, by mieć wpływ na grę, a tym samym nie można mówić o [Black Desert Online], że jest Pay2Win.
Kierunek rozwój gry
MMORPG z definicji wymaga dużo czasu i zaangażowania gracza. Jest to gra Time2Win. Oznacza to także, że obecni gracze będą mieć przewagę nad nowymi. Nie oznacza to jednak, że nie chcemy aby nowi gracze nie bawili sie dobrze w Black Desert Online, dlatego tez wprowadzone zostały zmiany w balansie przeciwników NPC oraz XP. Rozumiemy, że w zależności od sytuacji obecni gracze mogą sprzeciwiać się zmiano, które ułatwiają życie nowym graczom. Uważamy jednak, że ciągły napływ nowych graczy wzbogaca Black Desert Online oraz na dłuższą metę zadowoli wszystkich graczy.
Dodatkowo przedstawiciele Kakao Games Europ wyjaśnili dlaczego zdecydowali się umożliwić sprzedaż kolorów do farbowania ciuchów w Auction House oraz zapewnili, że nie jest to element Pay2Win, ale bardziej możliwość wymiany nie chcianymi kolorami.
W dniu wczorajszym do gry wprowadzono kolejna aktualizację, która zwiększyła szansę na nagrody oraz Black Stone, jakie można otrzymać po zabiciu co niektórych stworów.
Oprócz tego gracza Black Desert Online mogą podzielić się szablonem swojej postaci z innymi graczami, poprzez zapisanie ustawień w specjalnym Albumie Piękności, jaki dostępny jest w grze.
Nie wiem czemu, ale nie sądzę aby ktoś kto spędził kilka godzin na tworzeniu swojej postaci chciał się dzielić jej szablonem z innymi graczami.
Jak zwykle byłabym wdzięczna gdybyście zostawili komentarz i podzielili się tym wpisem ze swoimi znajomymi oraz udostępnili go na FB. Z góry dziękuję ?
Tak widzę wszystkie takie „ogłoszenia” gdy developer lub wydawca twierdzą, że ich gra nie jest P2W:
FailForge też raz stwierdził, że Aion w ich wersji EU wcale nie jest „P2W” ale „Pay-to-convience”. I zgodziłbym się gdyby w Item Shopie były tylko pety, mounty i skiny. Ale nikt mi nie wmówi, że w modelu finansownym Free-to-Play w którym gracz bez premium nie może absolutnie nic sprzedać innemu graczowi przedmioty takie jak scrolle do sprzedawania end-game gearu, który w zamierzeniu miał być na zawsze przypisany tylko do jednej postaci; ulepszacze do biżuterii; kamienie do ulepszania ekwipunku; supplementy do 100% szans na wbicie kamieni do eq; klucze do skrzyń eventowych; pieniążki do eventowego uprawiania hazardu i wiele innych nie są P2W. Jest drobna różnica w „zapłać by było wygodniej”, a „zapłać by w ciągu jednego dnia wbić max lvl i zrobić end-game ekwipunek+20 PvP bez walki z jakimkolwiek przeciwnikiem”.
O kurde no to teraz spokojnie mogę grać skoro wydawaca stwierdził że nie są p2w. /s
~Jak nie jest P2W to po co przeplacac ?
tak, zakładając ze powiększanie udźwigu postaci oraz powiększanie plecaka i magazynu nie jest P2W? moim zdaniem jest… bo czym większy plecak tym dłużej możemy siedzieć i expić 😛
Każda statystyka, która daje korzyść graczowi a jest dostępna jedynie przez cash shop w jakimś stopniu wpływa na balans gry.
Prawda jest jednak taka , że ten model biznesowy powoduje , że producent musi w jakiś sposób zachęcić gracza do zakupu , więc mimo stwierdzenia wydawcy – BDO jest w pewnym stopniu pay to win.
Jedyna rzecz wedle mnie P2W to camo na open world pk. Natomiast reszta jest nie instotna, bo sa to pierdoly ktore nic w sumie nie daja.
W BDO nie ma itemu ze sklepu co daje HP 🙂 czy MP/WB
Jaka przewage daje vision range albo jump height czekam 🙂
Wiesz , ale stamina + 100 …
Zresztą ja jestem ofiarą systemu i mam ciuchy ze statystykami 🙂
pieprzenie o statystykach w kostiumach i omijanie najbardziej oczywistego camo. gdyby gra umożliwiła każdemu ukrycie nicku to była by to jedna z najciekawszych funkcji, a że w BDO jest to płatna funkcja.. gg
Ksiazkowy przyklad P2W o/
to był przykład 😛