Kilka dni temu portal ZAM przeprowadził wywiad z producentem Terry Michaelsem oraz dyrektorem marki – Davidem Gerogesonem na temat przyszłości Landmarka i powiązań z EQ Next
Jeśli nie macie czasu obejrzeć tego godzinnego wywiadu, to poniżej znajdziecie najbardziej interesujące według mnie cytaty.
- Czym jest Landmark
[DG] Landmark przekazuje graczom wszelkie narzędzia, jakich używaja developerzy do tworzenia świata. To pozwala graczom budować co chcą, to co jest w ich wyobraźni, tworząc swoje własne światy. W trakcie SOE Live zobaczycie co więcej będziecie mogli stworzyć w tej grze…
- Cel Landmarka
[DG] Planujemy budowę pierwszej na świecie wirtualnej rzeczywistości! Będziecie w stanie zrobić wszystko. Nikt nam nie wierzy, kiedy mówimy takie rzeczy. Nikt nie wierzy, że będziemy w stanie wprowadzić PvE i PvP, budować różne scenariusze, tworzyć własne światy i postacie, tworzyć własne AI. Nikt nam nie wierzy kiedy o tym mówimy!
To będzie o wiele więcej. Jeszcze nie skończyliśmy tworzyć tej gry, Mamy zamiar wprowadzić VR (rzeczywistość wirtualna) oraz AR (rzeczywistość rozszerzona) oraz mnóstwo innych rzeczy. Na razie jednak jest to gra w której gracze mogą tylko budować.
- Połączenie Landmarka i EverQuest Next
[DG] To jest właśnie o czym będzie SOE Live w tym roku. Chcemy upewnić się, że kazdy zrozumie iż my cały ubiegły rok tworzyliśmy EverQuest Next, tylko na razie był on przebrany za Landmark.
- Porównanie Landmarka do innych „podobnych” gier
[DG] Pomiędzy tym co szykujemy an SOE Live, a tym co teraz widza gracze – już nie długo nie będzie porównań do Minecrafta…
- W jaki sposób gracze będą współpracować ze sobą w Landmarku za rok
[TM] Chodzi o to, że chcemy dać różnym graczom różne sposoby w jaki mogą grać w ta grę, ale jak to było wspomniane, celem jest aby wszyscy gracze współpracowali ze sobą.
- Gidlie
[TM] Spodziewamy się, że gildie w dłuższej perspektywie staną się czymś w rodzaju korporacji różnych osób o różnych umiejętnościach. Będziecie chcieli aby do gildii należały osoby o różnych zdolnościach dzięki czemu wspólnie będą mogli stworzyć niesamowite rzeczy.
Załóżmy, że gracz A tworzy piękne zamki, gracz B jest w stanie napisać historię, gracz C ma talent do AI – wspólnie mogą stworzyć wspaniałe scenariusze.
[DG] Pomyślcie o tym jak o ekipie grającej w MUD.
- Kolejna wzmianka o SOE Live
[DG] Landmark ma potencjał aby zrobić wiele rzeczy i to jest to co mamy na celu. Więc kawałek po kawałku, możemy zacząć od wdrażania narzędzi, a gra sama zacznie z czasem rosnąć. To nie jest gra w której można tylko budować.
Na obecna chwilę rzeczywiście można porównywać Landmarka do innych gier tego typu, ale to nie to co będzie w przyszłości. W rzeczywistości, już niedługo, usłyszycie takie informacje, że eksplodujecie.
Powiem wam, że na SOE Live zadebiutuje coś o czym nigdy publicznie nie rozmawialiśmy i nie jest to mała funkcja.
- Świat w Landmarka i EQ Next
[DG] EverQuest Next projektowany jest tak aby był wielkim otwartym światem. Landmark został zaprojektowany w inny sposób – to seria lustrzanych serwerów z wyspami, na których gracze mogą budować gdzie tylko chcą.
- Na temat jaskini, które nie mają kształtu tuneli
[TM] To jest coś o czym rozmawiamy i staramy się analizować na co możemy sobie pozwolić z naszą technologią i co jest możliwe dla komputerów na których gra ta miałaby być uruchamiana.
[DG] Pamiętajcie, że staramy się budować także świat EverQuest Next w tym samym czasie, a jednym z celów tej gry jest posiadanie olbrzymich jaskini, w których można spotkać interesujące rzeczy.
[TM] Dokładnie. Mamy kilka pomysłów i będziemy z nimi eksperymentować aby zobaczyć co możemy zrobić, a czego nie.
- Jako, że Storybricks ciągle ulepsza swoja technologię, to czy będzie to dodane do Landmark?
[TM] Mamy bardzo mocne relacje z ta firmą. Pracujemy z nimi bardzo blisko i oczywiście w przyszłości kiedy będziemy chcieli dodać pewne rzeczy zrobimy to tak jak dotychczas z naszymi partnerami – ocenimy, czy jest sens dodać dana funkcję. Chcemy upewnić się, że gra będzie coraz lepsza a to jest jeden ze sposobów w jaki możemy to zrobić.
[DG] To z pewnością pomaga, że jesteśmy ich produktem pokazowym. Mam na myśli to, że jesteśmy miejscem gdzie mogą pokazać wszystkie swoje możliwości, więc dobrze się nam razem pracuje.
- Podczas niedawnej konferencji na temat gier i AI, Storybricks nie zaprezentował nic nowego i pokazane scenariusze są dość przyziemne (video z prezentacji)
[TM] Chciałbym powiedzieć, że tak jak wiele rzeczy nad którymi pracujemy oraz te, które już zrobiliśmy w czasie ostatniego roku – jest naprawdę trudno aby mówić o niektórych rzeczach i jak to będzie działać, bo ludzie natychmiast odnoszą się do rzeczy, które znają. Usłyszeń wtedy możemy „O to na pewno działa w ten sposób!”, a ja mogę obiecać, że nie działa w ten sposób. Więc myślę iz ludzie wychodzą z założenia, że „to brzmi jak coś, co ktoś zrobił w innej grze i to było przyziemne” i właśnie to rozumowanie może okazać się błędne.
- Czy ciecze będą mieć różne stopnie lepkości?
[TM] Macie na myśli szlam, czy coś takiego?
Kiedy dodamy do gry dynamiczną wodę, to będziemy musieli zobaczyć co jesteśmy w stanie zrobić. Ale jest to świetny pomysł.
- Czy ekipa przeprowadza wiele testów z VR?
[DG] Odpowiedź brzmi: nie, jeszcze nie, ale mamy szczery zamiar to wprowadzić. Jestem jedna z tych osób, która kupuje na bieżąco wszystkie te narzędzia – po prostu staramy się być na bieżąco ze wszystkim. Rozumiemy iż jeśli chcemy jako pierwsi stworzyć świat wirtualny, to musi on być naprawdę fantastyczny, wiec w miarę jak idziemy do przodu z tworzeniem gry, bawimy się tymi rzeczami.
- Przyszłość Landmarka
[DG] Jeśli możecie stworzyć to wszystko co developerzy mogą stworzyć, to tak naprawdę możecie stworzyć jakąkolwiek grę sobie wymarzycie. To dokładnie tworzymy. Będziecie mogli stworzyć wszystko o czym pomyślicie, nikt nam nie wierzy, ale jeszcze zobaczycie.
[TM] Niektóre rzeczy, które wprowadzone zostaną do Landmark po EverQuest Next są rzeczami, które potrzebujemy do jakiejkolwiek innej gry. Znajdziemy co jeszcze chcielibyśmy zrobić, a nie zrobiliśmy dla EQ Next i to spowoduje, że stworzymy dodatkowe narzędzia, więcej kawałków układanki dla graczy aby mogli je złożyć w sposób jaki sobie wymarzą.
- Budowanie sławy w grze – jak sprawić, by gracze, którzy nie są „słynni” czuli się włączeni do gry
[DG] Przez dodanie więcej sposobów na „zwycięstwo”. teraz rzeczywiście mamy tylko narzędzia służące do budowania, więc jesli ktoś nie jest fantastycznym budowniczym, może się czuć troszkę nieprzyjemnie, bo tak naprawdę nie ma innego sposobu aby pokazać się teraz w grze. Ale… to się wkrótce zmieni [SOE Live]!
- Jak crafterzy będą się odróżniać od innych rzemieślników?
[DG] Crafting jest trudnym tematem do rozmowy bo do tej pory nie wchodziliśmy w szczegóły wyjaśniające w jaki sposób jeden crafter może być lepszy od drugiego. Wiemy, że mamy rozbudowane podsystemy, które maja olbrzymie możliwości. Wiecie o klasach w EQ Next? (każdy może nauczy się każdej klasy i wybrać 8 dowolnych zdolności do używania)
Więc klasy mają ograniczona liczbę zdolności i kilka zdolności, które dodają bronie. Jeden z kierunków o którym rozmawialiśmy dla EQ Next jest taki, że będą tam także klasy różnych rzemieślników. Na przykład, możesz stać się ekspertem od mebli i w ten sposób mieć dostęp do naprawdę fajnych przepisów i może do kilku sztuczek, które docenione zostały by przez ta klasę. Więc ktoś może się wyspecjalizować w tworzeniu szaf i przez to mogą dostać specjalne przepisy na na przykład ukryte przegrody w szafach, unikalne zdobienia – wszystkie inne ciekawe rzeczy, które pozwolą im na stworzenie lepszych szef niż inne osoby.
Być specjalistą w każdej dziedzinie – to pochłonie olbrzymią ilość czasu.
Mamy zamiar pozwolić graczom na progresję horyzontalną. Więc może z czasem wyspecjalizują się we wszystkim, ale większość ludzi nie będzie mieć na to czasu. To oznacza, że gracze będą poszukiwać specjalistów w danej dziedzinie, której oni nie rozwijają.
Pięknie, ładnie, bez konkretów. Trzeba czekać do SOE Live