Aktualizacja 2013-09-25: Z przyjemnością chciałam ogłosić, że dostepna jest odświeżona wersja poradnika dla poczatkujących aktualna na dzień 25.09.2013. Zapraszam do lektury!

Wiem, że wiele osób ma problemy z zalogowaniem się obecnie do gry, ale można ten czas wykorzystać na lekkie dokształcenie się jeśli chodzi o podstawy gry, szczególnie jeśli nie braliśmy udziału w Beta testach. Przede wszystkim zajrzyjcie do tego postu opisującego jak ustawić opcje graficzne, tak aby zwiększyć wydajność Planetside 2.

Ekipa Planetside 2 opublikowała kilka przydatnych poradników, z których to możemy dowiedzieć się na przykład jak założyć postać, czy też jaką frakcję wybrać.

httpv://www.youtube.com/watch?v=a8nw68FCE4E

Obecnie zakładając nową postać dowolnej frakcji dostajemy krótki przewodnik przedstawiający nam główne założenia gry (walka o surowce i władzę) tutorial po czym pojawiamy się w Spawn Room, czyli pokoju odrodzenia, w bazie w której toczy się walka i dołączani jesteśmy automatycznie do jakiejś publicznej drużyny. (Jak opuścić drużynę). Doświadczony gracz będzie wiedział, co robić. Nowy gracz Planetside 2 z pewnością umrze w ciągu najbliższych kilkunastu sekund. Ale nie ma co się martwić, bo dzięki zaawansowanej nano-technologii możemy się odrodzić bez większych problemów. Możecie przenieść Waszą postać w dowolne miejsce na danym kontynencie za pomocą mapy (M) oraz przycisków „Deploy” i „Redeploy„:

httpv://www.youtube.com/watch?v=34JKtNBvhvw

Jeśli dopiero zaczynacie przygodę z Planetside 2 to naprawdę proponuję Wam odrodzić się (Deploy) w bazie głównej Waszej frakcji, czyli Warpgate. Tutaj będziecie mieć chwilę spokoju by przyjrzeć się Waszej postaci i spróbować zrozumieć o co chodzi. Warpgate bowiem nie może być odbite przez nieprzyjaciela, a do tego chronione jest przez silne pole ochronne. Jednakże, wrodzy żołnierze mogą otoczyć nasze Warpgate, więc warto zwrócić uwagę na to, czy czasem teren wokół naszej bazy nie jest zajęty przez inną frakcję poprzez spojrzenie na mapę (M).

W Warpgate znajdziecie wiele różnego rodzaju konsoli i po zbliżeniu się do odpowiednich uzyskacie dostęp (E) do różnego rodzaju pojazdów, samolotów, amunicji czy też możliwości zmiany klasy. Zresztą w czasie Waszej pierwszej godziny grania w Planetside 2 powinniście poznać podstawowe zasady gry, które to są naprawdę świetnie przedstawione w tym filmie:

httpv://www.youtube.com/watch?v=h0Vplx-veB4

Na obecną chwilę gracze Planetside 2 mają dostęp do trzech kontynentów:

  • Indar – suchy górzysty teren z dużą ilością różnego rodzaju baz;
  • Esamir – kontynent skuty lodem, gdzie budowle są w większej odległości od siebie i dlatego dobrze jest używać pojazdów;
  • Amerish – kontynent z lasami, rzekami, górami, kanionami z mniejsza ilością budowli niż na Indar, ale większą niż na Esamir.

Aby się przenieść na inny kontynent (mapę), musicie w Warpgate znaleźć konsolę oznaczoną planetą i po zbliżeniu się do niej wcisnąć E oraz wybrać kontynent gdzie chcecie się przenieść. Od 13.03, czyli GU04, dzięki tej konsoli możemy również przenieść się do obszaru VR Training na którym to można wypróbować każdą klasę, broń i pojazd bez konieczności płacenia za nie surowcami, punktami Cert czy też SC. To także doskonałe miejsce gdzie można nauczyć się jazdy pojazdami, jak i latania bez strachu, ze ktoś nas może zabić.

Jest jeszcze inny sposób zmiany kontynentów. Możecie bowiem wybrać któryś z przycisków Hot Spot widocznych na mapach kontynentów bądź też menu po lewej stronie mapy – Instant Action. Hot Spot to wizualna wskazówka na mapie, pokazująca nam gdzie obecnie toczy się walka i nie do końca muszą tam znajdować się żołnierze z naszej frakcji. Pulsujące koła w kolorach frakcyjnych (czerwony dla TR, niebieski dla NC oraz fiolet dla VS) wskazują nam, która frakcja ma jest tam w przewadze. Instant Action przeniesie nas w miejsce, gdzie toczą się walki w których uczestniczy sporo żołnierzy z naszej frakcji.

Każda mapa mieści do dwóch tysięcy graczy, a więc na jednym serwerze możecie mieć w sumie zalogowanych maksymalnie 6 tysięcy graczy… W czasie logowania na dany serwer jak i w czasie zmiany kontynentu priorytet dostają nie tylko ci gracze co maja opłaconą subskrypcję premium, ale również gracze z frakcji, która obecnie ma najmniej zalogowanych graczy. (Nie wiem jak jest na innych serwerach, ale na Miller gra tak dużo ludzie, że często trzeba czekać w kolejce by móc zmienić kontynent)

Dzięki innym konsolom, które znajdziecie w poszczególnych bazach, będziecie mogli nie tylko uzupełnić amunicję ale również zmienić klasę swojej postaci, tak aby móc szybko dopasować się do stylu walki. W Planetside 2 nie jesteście sztywno zobowiązani do grania jedną klasą, możecie wypróbować różne klasy i wybrać taką jaka najbardziej pasuje Wam oraz walce jaką obecnie toczycie. Jest sześć klas do wyboru w Planetside 2:

  • Infiltrator, czyli taki szpieg-snajper posiadający karabin bardzo dalekiego zasięgu oraz pole ochronne, które czyni go prawie niewidzialnym na jakiś czas;
  • Combat Medic, czyli jak sama nazwa wskazuje lekarz / medyk bojowy, który nie tylko leczy i podnosi żołnierzy z martwych, ale tez świetnie walczy;
  • Light Assult, czyli lekki szturmowiec wyposażony w specjalne plecaki umożliwiające im szybkie przemieszanie oraz skakanie na znaczne wysokości i odległości;
  • Heavy Assault, czyli ciężki szturmowiec wyposażony między innymi w wyrzutnie rakiet oraz czasowe pole ochronne;
  • MAX, czyli żołnierz w wielkim ochronnym pancerzu, który jest w stanie wytrzymać wiele uderzeń, ale z racji tego, że nie posiada pola ochronnego potrzebuje Inżyniera do regeneracji swojej zbroi oraz ewentualnie Medyka do wskrzeszania;
  • Engineer, czyli inżynier, który naprawia nie tylko pojazdy, czy też różnego rodzaju działa, ale również jednostki MAX oraz dostarcza amunicję swoim współtowarzyszom. Inżynier może również postawić małe „przenośne” działko oraz zaminować teren.

Jeśli chcielibyście wiedzieć więcej szczegółów o klasach w Planetside 2 to obejrzycie ten krótki przewodnik SOE:

httpv://www.youtube.com/watch?v=Ypk1wXJic5U

Pojazdy w Planetside 2 podzielone są na trzy główne kategorie:

  • Pojazdy lekkie:
  1. Flash, quad służący do szybkiego transportu piechoty, ale po odpowiednich modyfikacjach może być śmiercionośną bronią (np. montaż broni);
  2. Harasser – lekko opancerzony i bardzo szybki pojazd 3-osobowy przeznaczony głównie do szybkich ataków mających na celu dręczenie przeciwników. Strzelec ma dostęp do działka obracającego się o 360 stopni, a na siedzeniu pasażera może usiąść nawet jednostka MAX.
  3. Lightning, czyli lekki 1-osobowy czołg, który nie ma zbyt wielkiej ochrony ale jest za to bardzo szybki i zwrotny;
  4. Myśliwce (ESF – Empire Specific Fighter), różniące się nazwami w zależności od frakcji: Scythe (VS), Mosquito (TR) oraz Reaver (NC).

  • Pojazdy ciężkie:
  1. Liberator – samolot z 3 ciężkimi działami doskonały w walce powietrzenej, z którego również można „bombardować” ziemię;
  2. Czołgi (MBT – Main Battle Tank), różniące się nazwą w zależności od frakcji: Magrider (VS), Prowler (TR) oraz Vanguard (NC).

  • Inne pojazdy:
  1. Sunderer – pojazd przewożący żołnierzy, ale także miejsce obok którego możemy się odrodzić w razie naszej śmierci oraz gdy po prostu chcemy znaleźć się w innym miejscu (przycisk 'Redeploy' na mapie). Przy pojeździe tym możemy także zmienić naszą klasę oraz uzupełnić amunicję, jeśli w pobliżu nie ma konsoli lub inżyniera. Wyposażony w odpowiednie ulepszenia Sunderer może uzupełniać amunicję w pojazdach jak i emitować pole naprawiające.
  2. Galaxy – ciężki samolot transportowy, posiadający 4 działa oraz mogący przewieźć do 12 żołnierzy na znaczne odległości. Wyskakując z Galaxy (E), żołnierze zawsze bezpiecznie lądują na ziemi (o ile nie czeka na nich komitet powitalny…)

W roli kierowcy/ pilota najlepiej sprawdza się Inżynier, gdyż jest on w stanie szybko wysiąść ze swojego pojazdu i go naprawić, jeśli istnieje taka potrzeba…

Plusem wszystkich pojazdów wieloosobowych jest to, że pilot/ kierowca dostaje punkty Cert nawet jeśli to jego załoga zabija wrogów… W grupie jest siła i Wasze punkty doświadczenia, a więc jeśli decydujecie się na przywołanie pojazdu wieloosobowego, postarajcie się o pasażera 🙂

Prowadzenie pojazdów w Planetside 2 nie należy do najłatwiejszych więc warto obejrzeć poniższy film wyjaśniający szczegóły a potem poćwiczyć w naszym Warpgate lub na obszarze VR Training.

httpv://www.youtube.com/watch?v=YHeXNC3oBuM

Pojazdy, samoloty, jak i miny, czy też materiał C4 w Planetside 2 zakupujemy za  odpowiednie surowce, które to dostajemy w zależności od tego jakie bazy i teren jest w  posiadaniu naszej frakcji na kontynencie na którym się znajdujemy. Informacje, które tereny zarabiają dla nas konkretnie jakie surowce znajdziemy na naszej mapie (M). Oto mały jej wycinek:

Mapa w Planetside 2 sama w sobie jest bardzo ważna. Jest na niej bardzo duzo informacji, na przykład czy dana baza jest właśnie zajmowana przez jakąś frakcję oraz jakie konkretnie bonusy, prócz surowców będziemy mieć z posiadania danego miejsca. Wystarczy kliknąć literkę M i już jesteśmy w naszym głównym centrum dowodzenia postacią. To właśnie z mapy będziecie decydować gdzie chcecie się znaleźć dzięki przyciskowi „Redeploy„, jeśli nie jesteście zadowoleni z walki lub tez braku walki w miejscu, w którym jest wasza postać.

httpv://www.youtube.com/watch?v=at2P_JYSWGw

Przycisk M, jak i Esc pozwala nam również na dostęp do innych rzeczy z Menu gry:

  • postaci;
  • pojazdów;
  • broni;
  • drużyny (squad/ platoon) i Ouftitu;
  • oraz najważniejsze, jest tutaj także dostęp do naszych punktów CERT, które zdobywamy gdy na przykład walczymy, leczymy, reperujemy i dostarczamy amunicję.

httpv://www.youtube.com/watch?v=_HF6TAiB6zY

Prócz surowców, zbierając punkty doświadczenia (250XP = 1pkt) dostajecie w nagrodę Cert punkty, które służą do ulepszania Waszej postaci, broni oraz pojazdów. Jeśli nie chcecie wydawać Station Cash na broń, to możecie ją również zakupić właśnie za Cert punkty.Zanim zdecydujecie się na zakup broni, pamiętajcie, że każdą broń możecie wypróbować przez 30 min w walce lub tyle czasu ile chcecie na obszarze VR Training.

Na obecną chwilę nie ma górnej granicy na Cert punkty, więc z czasem można będzie ulepszyć wszystkie klasy, a nie tylko Wasza podstawową. Pamiętajcie, że najważniejsze jest by odblokować Wasze podstawowe zdolności, jak na przykład AOE leczenie dla Combat Medyka, czy też paczki z amunicją, która może dostarczać Inżynier.

Mam nadzieję, że ten krótki i bardzo podstawowy przewodnik pozwoli Wam przetrwać w Planetside 2 więcej niż godzinę i, że będziecie się tam bawić równie dobrze jak ja.

I na koniec bardzo ważna informacja. Abyście naprawdę dobrze bawili się w Planetside 2 powinniście znaleźć dobra drużynę, więc jeśli nie jesteście w Outficie to nie bójcie  się dołączyć do jakiejś już istniejącej drużyny. Oczywiście, drużyny z złożone z osób nie znających się mogą być gorsze od Waszej własnej, ale nieraz udało mi się trafić na bardzo dobrze zorganizowany zespół. Poza tym drużynę (squad) zawsze można opuścić i poszukać innej… No chyba, że wolicie być samotnym wilkiem 🙂

Upewnijcie się także, że nie strzelacie do swoich towarzyszy, bo jeśli zabijecie żołnierzy swojej frakcji, to będziecie mieć minimum 15 minutową blokdę na broni. Wtedy wyjściem z tej przykrej sytuacji jest zmiana klasy na lekarza lub inżyniera i wspomaganie waszej drużyny poprzez leczenie lub naprawianie sprzętu.

Oficjalne przewodniki Planetside 2 opublikowane przez SOE:

Pozostałe informacje dotyczące Planetside 2 będę publikować również na naszym forum oraz oczywiście na blogu:

7 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Imnescar

świetny poradnik, dzięki

warius

ja bym zamienił
1.Flash, quad służący do szybkiego transportu piechoty;
na
1. Flash, quad służący do popełniania nieplanowanego i niespodziewanego samobójstwa podczas jazdy

Kroogy

Poradnik dobry ale już kilka rzeczy nie aktualnych. Np. Nie zauważyłem że po zabiciu swojego jest blokada broni, warto wspomnieć o lekkich czołgach jednoosobowych oraz o tym że Inżynier może postawić działko.

NomadBG

a ja mam pytanie. Jak rozstawić sunerera? Zakupiłem ulepszenie, ale za licho nie mogę go rozstawić 🙁