Wszelkie strzelanki i survivale biją obecnie rekordy popularności. Jeśli lubicie tego typu gry, to Escape from Tarkov może być właśnie tym na co czekacie.
Po obejrzeniu zeszłotygodniowego streamu, wielu fanów uważa nawet, że gra ta „zabije” DayZ i H1Z1. Niektórzy doszukują się podobieństwa do STALKER, ale niestety nie grałam w ten tytuł więc ciężko mi się do tego odnieść. Jedno jest pewne – Escape from Tarkov będzie hybrydą pomiędzy MMORPG, a FPS z elementami survivalowymi.
No cóż, czas pokaże jak w po premierze wyglądać będzie ta gra, a tymczasem opiszę Wam pokrótce to co zaprezentowano w czasie streamu. A jest o czym opowiadać. Ba, jeśli macie 1,5 godziny czasu i interesuje Was ten tytuł, to naprawdę powinniście obejrzeć ten stream. Jeśli nie macie tyle czasu, to warto rozpocząć oglądanie od 46 minuty, kiedy to zaprezentowano rozgrywkę.
https://www.youtube.com/watch?v=FIpsx6JzfC8
Założenia gry są proste – gracz zwiedza opuszczone rosyjskie miasto odkrywając tajemnice z nim związane, znajduje łupy, zabija przeciwników i kradnie także ich rzeczy. W grze doświadczyć będzie można zmian pogodowych oraz cyklu dzień/ noc. Trzeba powiedzieć, że studio BattleState Games dołożyło ogromnych starań aby stworzyć dość realistyczna rozgrywkę.
Już jakiś czas temu twórcy gry zapowiadali, że gracze będą musieli być świadomi fizyki pocisku, a także tego, że bronie będą zachowywać się tak jak te prawdziwe na podstawie których zostały stworzone. W miarę używania broni będzie się ona zużywać, przegrzewać, a nawet będzie mogła się zablokować – dokładnie tak jak w prawdziwych broniach. W czasie streamu zaprezentowane jednak pewną ciekawostkę – amunicję o różnej jakości. Jeśli gracz znajdzie amunicję w opuszczonym budynku lub też podniesie ją z ziemi, to na pewno nie będzie ona miała tą sama jakość jak amunicja znaleziona w sklepie z bronią. Co ciekawe, amunicja o słabszej jakości będzie zwiększała szansę na zablokowanie się broni co sprawi, że stanie się ona bezużyteczna. Ilość detali jakie studio BattleState Games włożyło w zaprojektowanie broni i opcje pozwalające na jej dostosowanie jest zaskakująco olbrzymia. Tak naprawdę to używając specjalnego rozwijanego menu, gracze będą w stanie zmodyfikować praktycznie wszystko. Dodatkowo gracze będą w stanie obejrzeć swoja broń, zobaczyć czy w komorze został jakiś pocisk oraz sprawdzić ilość dostępnej amunicji – a to wszystko dzięki rewelacyjnemu interfejsowi.
Twórcy Escape from Tarkov stworzyli dwa rodzaje przeładowywania broni: standardowe oraz taktyczne. Standardowe znane jest z innych gier, natomiast taktyczne jest znacznie szybsze dzięki temu że magazynek upuszczany jest na ziemię, a nie chowany w ekwipunku. Każdy typ pocisku będzie miał inna szybkość, zdolność penetracji, czy nawet rykoszetu. Podczas streamu zaprezentowano efekty rykoszetu. Okazuje się, że pocisk nie tylko będzie mógł się odbić od ścian czy też innych przeszkód i uderzyć w ziemię lub w inna osobę, ale pociski w tej grze będą w stanie przenikać więcej niż jedną osobę, a do tego trajektoria lotu pocisku odpowiednie zostanie zmieniona.
To nie koniec realizmu w tej grze, bo broń z celownikiem laserowym oraz lunetę będą musiały zostać skalibrowane przed ich użyciem – oczywiście o ile gracz chce oddawać celne strzały. I nie martwcie się celownikiem laserowym, bo będzie go można wyłączyć.
Escape from Tarkov z pewnością nie będzie łatwą grą, gdzie gracze swobodnie będą mogli przemieszczać się po opuszczonym mieście. Jeśli gracz umrze podczas próby ucieczki, to straci wszystko co ma na sobie, co znalazł lub też ukradł. Aby upewnić się, że tak się nie stanie gracze będą mogli tworzyć zapasowe ekwipunki, wykorzystywać bezpieczne kontenery oraz kupować ubezpieczenie na swój ciężko zdobyty sprzęt. jeśli gracz nie będzie traktował zdobytego sprzętu w odpowiedni sposób, to będzie mieć problem z pozostaniem przy życiu. Pamiętajmy o tym, że dodatkowo trzeba będzie zdobyć odpowiednie leki, oczyszczoną wodę, racje żywnościowe oraz naprawiać broń, jak i inny używany sprzęt.
W Tarkov nie obowiązują żadne reguły. W miarę jak gracze będą grabić poległych towarzyszy broni lub też zwiedzać miasto i jego okolice oraz wykonywać określone czynności razem lub tez przeciwko swoim znajomym, będą zdobywać doświadczenie. Dzieki temu zdobywać będą punkty potrzebne do podnoszenia poziomu, a do tego levelować niektóre z ponad 100 dostępnych w grze umiejętności. Im częściej wykonywana będzie dana czynność, tym lepsza stawać sie będzie dana umiejętność, więc to jakie umiejętności posiada dana postać zależeć będzie od tego jaką rozgrywką preferuje dana osoba.
Aby nie było aż tak miło i aby nie poczuć się zupełnie bezkarnym, to zabijanie graczy tej samej frakcji będzie mieć swoje konsekwencje w postaci negatywnych efektów, takich jak chociażby większa szansa na zablokowanie się broni. Sama mapa wydaje się być dość duża, a do tego gracze będą mogli odkryć wiele ukrytych obszarów wartych eksploracji. Ważne aby podkreślić, że gracze będą musieli odblokowywać dostępy do poszczególnych regionów wykonując specjalne rajdy. Po wykonaniu wszystkich tych misji, gracz będzie mógł swobodnie poruszać się po całej mapie.
Głównym przeciwnikiem NPC, jakiego napotkają na swojej drodze gracze, będą Scavsi (Złomiarze) i z tego co powiedziano na streamie im głośniej gracze będą się zachowywać, tym większa szansa, że ich napotkają na swojej drodze. Co ciekawe studio BattleState Games ma zamiar wprowadzić tryb, w którym gracz będzie mógł wcielić się w Złomiarza z domyślnie przypisaną bronią i sprzętem, a do tego wszytko co uda mu się zdobyć w czasie tej rozgrywki będzie mogło zostać przeniesione na główną postać. W tym przypadku nie ma co się nawet obawiać śmierci tej na Złomiarzu, gdyż nie wpłynie ona na główną postać gracza.
Escape from Tarkov to nie tylko walka, ale także wiele innych rzeczy, które można wykonywać. Gracze będą mogli komunikować się oraz handlować z NPC i zdobywać ich zaufanie dzięki czemu będą mieć dostęp do specjalnych ofert. Ekonomia gry zmienia się i zależna jest od poczynań graczy. Gracze będą mogli sprzedawać lub też wymieniać przedmioty na targowiskach, stać się kupcem, otworzyć własny sklep, tworzyć alianse, czy nawet wyspecjalizowane grupy bojowe. W grze pojawić sie ponoć ma też hazard w postaci rosyjskiej ruletki oraz… mnóstwo wódki. No w końcu to Rosja 😀
Ogólnie rzecz biorąc jakość gry zaprezentowana podczas streamu była bardzo wysoka, a trzeba pamiętać, że jest to nadal wersja Alpha. Na tą chwilę nie podano daty premiery tej gry, poza tym, że nastąpi ona jeszcze w tym roku. Już w tej chwili natomiast można zagwarantować sobie dostęp do Alpha testów tej gry kupując jeden z pakietów dostępnych na stronie głównej.
No to co myślicie o tej grze?
Wraz z klanowiczami czekam z niecierpliwością. Potrzebujemy czegoś nowego po setkach godzin w cs, dayz origins, division. Jest nadzieja na dobrą zabawę
Jaki klan? 🙂
nucleaR.outsidE. Mamy sekcje CS:GO, DayZ Origins, Fifa, The Division, SWTOR. Oczywiście czasami sekcja to tylko dwie osoby grające casual`owo ale zawsze to SEKCJA 🙂 http://nuclear-community.iq.pl/
Dzięki, podejrzałam sobie 😀
Osz Ty @marekszubert:disqus sprzedałeś nasze tajne informacje na temat operacji Tarkov… poniesiesz konsekwencje w postaci braku racji żywnościowych przez tydzień 😉
Cholera. Ale wpadłem 😉
Ja tylko chciałabym przypomnieć, tak na wszelki wypadek, że zmiana nicku w disqus zajmuje kilka sekund 🙂 http://babagra.pl/2016/01/disqus-juz-dostepny/
To nic nie pomoże. Już po mnie. Przez miesiąc będę prał onuce wszystkim klanowiczom. Klan fajny ale rygor jak w sowieckiej armii 😉