Kilka tygodni temu The Elder Scrolls Online ujawnił tegoroczną historię – Wrota Oblivionu, której to pierwsza część w postaci DLC Flames of Ambition zadebiutuje już w przyszłym tygodniu na PC (8 marca) i tydzień później na konsolach.

Wraz z płatnym DLC do gry zawita także darmowa aktualizacja 29, która wprowadzi wiele zmian. Jedną z najważniejszych z pewnością jest całkowite przerobienie istniejącego już systemu Punktów Championa.

System Champion Points 1.0

W obecnym systemie, punkty Championa zaczynamy zdobywać od razu po osiągnięciu poziomu 50 na naszej postaci. Podzielone one zostały na trzy główne rodzaje: Wojownik, Mag oraz Złodziej, które to w pewnym stopniu powiązane są odpowiednio ze zdrowiem, magią oraz wytrzymałością.

Punkty wydajemy na wybrane gwiazdy w dziewięciu gwiazdozbiorach, a te z kolei podzielone zostały na trzy kolory odpowiadające rodzajom zdobywanych punktów. Dzięki wydanym punktom odblokowujemy różnego rodzaju pasywne profity, jednakże im więcej ich wydajemy tym mniejszy bonus z każdego kolejnego otrzymujemy, co – nie oszukujmy się – jest dość mocno zagmatwane.

Nie wspominam już o tym, że przy każdej wykonywanej przez naszą postać akcji – czy to zbieraniem surowców, czy też atakiem – pomiędzy serwerem, a postacią przepływa tak olbrzymia ilość informacji związanych z wydanymi przez nas punktami, że niestety ma to bardzo negatywny wpływ na jego wydajność.

I prawdopodobnie to właśnie problemy z wydajnością, szczególnie gdy w danym miejscu znajduje się spora ilość graczy – jak Cyrodill – były jedną z przyczyn, dlaczego podjęto decyzję o całkowitej zmianie tego systemu.

Innym powodem mogła być także olbrzymia różnica w sile postaci dopiero zaczynającej zbierać punkty CP, a tymi, które wydały już maksymalną ich ilość, czyli 810 pkt, umożliwiająca wręcz ignorowanie niektórych mechanik walki.

Biorąc pod uwagę problemy wynikające z obecnego systemu, developerzy postanowili stworzyć nowy system, który zachęca do progresji horyzontalnej nagradzając graczy bonusami wpływającymi na różnorodność rozgrywki, a nie na zwiększanie mocy. Ponadto nowy system zredukuje także ilość obliczeń dokonywanych podczas walki, a do tego będzie można go rozwijać i ulepszać w nadchodzących latach.

Mając to na uwadze, już w najbliższy poniedziałek do The Elder Scrolls Online trafi nowy system Punktów Championa.

System Champion Points 2.0

Pierwszą istotną różnicą jest ta, że podniesiono maksymalną ilość punktów jakie można wydać do 3600.

W nowym systemie są także tylko trzy konstelacje: zielona Craft (kunszt), niebieska – Warfare (walka) oraz czerwona Fitness (sprawność).

Kolejną zmianą są także same gwiazdy, na które możemy wydać nasze punkty. Niektóre z nich wymagają wydania określonej ilości punktów, by odblokować dany bonus (np. 25, 50, 75), podczas gdy na innych bonusy podzielone zostały na etapy (np max. 30, z czego bonus otrzymujemy co 10 wydanych punktów).

Jednakże największą zmianą jest podział gwiazd na pasywne (mniejsze) oraz te z koniecznością aktywacji (większe, jaśniejsze).

Podczas gdy wydając punkty na część z nich, od razu odblokowujemy związane z nimi bonusy, to by aktywować profity związane z innymi, należy umieścić je w nowym elemencie interfejsu – pasku Championa.

Pasek ten ma łącznie 12 miejsc – po cztery na konstelację – i umożliwia przeciąganie oraz upuszczanie niektórych gwiazd, po to by aktywować związane z nimi bonusy. Warto dodać, że bonusy te można dowolnie zmieniać na pasku Championa bez konieczności resetowania punktów – działa to podobnie do umiejętności – dzięki czemu możemy je dostosowywać do naszej obecnej rozgrywki.

Ostatnim ważnym aspektem jest rozwój naszych postaci. Z racji tego, że ESO z roku na rok poszerza się o nową zawartość oraz systemy, nowy system Punktów Championa także będzie ewoluował. I chociaż nowy pasek Championa to znacznie ułatwia, to tak naprawdę możliwości nowego systemu widać dzięki zastosowaniu nowych, unikalnych gwiazd, które kryją w sobie małe gwiazdozbiory, wpływające na różne aspekty rozrywki. Na ten moment, dwie takie gwiazdy znaleźć można w drzewku Warfare, ale możemy spodziewać się, że w przyszłości zobaczymy większą ilość tego typu gwiazd.

Siła postaci

Wraz z nowym systemem Punktów Championa zmniejszono także lukę pomiędzy postaciami z maksymalną ilością punktów CP, a tymi, które maja poniżej 300 punktów. Uzyskano to zwiększając ilość magii, wytrzymałości i zdrowia, jaką otrzymuje postać za każde 100 punktów wydane na daną konstelację, a także obrażeń zadawanych przez broń i zaklęcia.

Ponadto dostosowano prędkość z jaką zdobywa się punkty championa:

  • na niższych poziomach (do 800 punktów) zdobywanie CP będzie znacznie szybsze niż jest to obecnie w grze;
  • pomiędzy 810 a 1200 tempo będzie nieco szybsze;
  • powyżej 1200 punktów współczynnik zdobywania punktów będzie mniej więcej taki sam jak jest obecnie w grze.

Wszystkie powyższe zmiany w połączeniu z ze zmianą wartości punktów Championa, z pewnością spowodują zmiany w zadawanych obrażeniach (DPS). Developerzy zakładają, że wielu graczy w niższym zakresie punktów Championa (100-300) z pewnością zauważy wzrost w zadawanych obrażeniach. Przy 300 CP każdy gracz powinien móc bez większych problemów ukończyć normalne grupowe instancje.

Przy 300-600 CP, przeciętny gracz nie powinien zobaczyć różnicy w DPS, a co za tym idzie nowy system nie powinien mieć znaczącego wpływu na zdolność wykonywania wcześniej kończonych aktywności.

Gracze posiadający 900CP + nadal będą w stanie pokonać najtrudniejsze i najbardziej wymagające wyzwania. Różnica polega jednak na tym, że będą one faworyzować przeżywalność w stosunku do DPS. Jest to spowodowane kilkoma czynnikami takimi jak chociażby presja społeczna by nadrobić zaległości w CP omijając lub ignorując mechaniki. Developerzy przetestowali wiele najtrudniejszych wyzwań dostępnych w grze i wiele z nich nadal można ukończyć, chociaż nie tak szybko jak obecnie, jednak są pewni, że gracze opracują nowe strategie na te walki.

Mini Wydarzenie: Heroes Reforged

By uczcić wprowadzenie zmian w systemie Punktów Championa, wszyscy gracze Elder Scrolls Online otrzymają dwa tygodnie bezpłatnego resetowania i przesuwania atrybutów, umiejętności oraz punktów!

Przypominam, że kapliczki do resetowania punktów championa, umiejętności i atrybutów znajdziecie w w stolicach frakcyjnych:

  • Grahtwood – Elden Root
  • Deshaan – Mournhold
  • Stormhaven – Wayrest

Dodatkowo, by wynagrodzić graczom obowiązkowy reset punktów championa oraz umiejętności związany z wprowadzeniem aktualizacji 29, wszystkie osoby, które zalogują się do gry podczas trwania tego wydarzenia, mogą odebrać z Crown Store darmowego chowańca: Ambersheen Vale Fawn.