No i jak tam? Gracie w Miscreated? Bo H4Z4-rd z ekipy z Miscreated Polska gra zawzięcie i zażarcie, a po kilku tysiącach przegranych godzin w tę grę, ma wiele ciekawych historii do opowiedzenia.

Poniżej jego opinia o tym co po niedawnej premierze zmieniło się w Miscreated na lepsze, a co na gorsze.

Przede wszystkim zmienił się cały klimat gry – na lepsze. Teraz nie tylko inni gracze są niebezpieczni, ale cały świat chce nas zabić. Wilki i mutanci byli w grze od od dawna, ale teraz są agresywniejsi i liczniejsi.

Większość znajdowanego jedzenia jest zatruta lub napromieniowana – jeœli w ogóle je znajdziemy. Woda też nas zabija i musimy ją albo odkazić, albo przedestylować (lub zebrać deszczówkę – ale ta też bywa skażona). Generalnie ten fakt mocno zaostrzył walkę o przetrwanie i często łatwiej jest upolować innego graca i zabrać mu jedzenie, niż szukać pożywienia lub je wytwarzać.

Do tego otwarto wszystkie zamknięte dotychczas tereny, a więc obszar koło bagien (niedaleko Brightmoor) oraz 1/5 wyspy na północnym zachodzie (za Haywarad – w obie strony). Na tym pierwszym umieszczono pierwszy mega-schron, na tym drugi jest drugi mega-schron (jeszcze większy) oraz szpital (gorąco polecam – świetne łupy) i wielki, zarwany most na wyspy. Uwaga, schrony są zamknięte i trzeba najpierw zasilić elektryczny mechanizm wrót (czyli uruchomić generator).

Co ciekawe, dodano kilka nowych lokacji (obozy myśliwskie lub namioty) w tzw. rezerwacie (na wschód od Hayward), a na wszystkich drogach pełno jest wraków aut (ale klimat – aż czuć tę panikę, kiedy ludzie usiłowali dotrzeć do mostu i uciec z wyspy).

Warto także wrócić na lotnisko – podobno zwiększono tam ilość łupów.

Przy tym wszystkim zmieniono system otwierania i zamykania drzwi oraz bram. Ma to związek nie tylko ze zwiększeniem interakcji w terenie (teraz drzwi/bramy do domów, gara¿y i magazynów są zamykane), ale także z chęcią likwidacji błędu, który pomagał korzystać z wielu nielegalnych sztuczek (np. budowanie nie-rajdowalnych baz z „windami”). Poza tym teraz drzwi nikogo nie zabiją, ani nie przerzucą przez ścianę na drugą stronę, ALE niestety, jednocześnie nie domkną się, jeśli staniemy im na przeszkodzie. W sumie tak samo jest w rzeczywistości – nie zamkniemy drzwi, kiedy uparcie będziemy stać w progu.

Niestety, mamy też przykrą rzecz. Otóż stare bazy mają tę wadę, że poznikały w niej bramy. Co gorsza, nowe, wstawiane w to miejsce także znikają. Podobno także i ściany i bramy spadają z górnych pięter na parter. A kiedy stawia się nowe elementy bywa, że znikają te stare. To prawdopodobnie efekt zmian otwierania i zamykania drzwi/bram, a także wprowadzenie zmiany, przez która nie można budować baz na drzewach i słupach telefonicznych. To przykre ale devsi nie zrobili tego celowo – ich celem było ograniczenie działania oszustów.  To chyba jedyny poważny bug – ale przy tak wielu poprawkach (ponad 2000 zmian) i tak krótkim czasie na ich prowadzenie (3 miesiące), od początku było wiadomo, że coś może pójść nie tak.

Ogólnie oceniam 1.0 bardzo dobrze. A nawet zaskakująco dobrze – bo bałem się, że będzie jakaś masakra. Jest inaczej, trudniej, niebezpieczniej i bardziej morderczo.

Tylko nie wiem, czy nowi gracze sobie poradzą, więc im pomagajmy!

Poniżej krótki poradnik dla mniej zaawansowanych, którzy wracają do gry po długiej niebytności – może Wam pomoże.

1. Pamiętaj, że teraz do wielu opcji dostajemy się nie poprzez wciśnięcie F lub z pozycji inventory, ale przez kółko myszy.

2. Co wynika z powyższego tak np. pobiera się wodę. Nie wchodzisz jak wcześniej do rzeki, wybierasz inventory, PPM i napełnij, ale teraz wchodzisz, kółko i decydujesz, który pojemnik napełniasz.

3. Co istotne, na powierzchni woda zawsze będzie skażona! Chyba że to pompa lub te duże, białe baniaki. Można ją pić, ale albo się zatrujecie, albo – co pewniejsze – napromieniujecie. Używanie pigułek radowych lub niebieskich grzybów to teraz na początek podstawa. Potem, należy nauczyć się pozyskiwania czystej wody (tabletki puryfikacyjne lub destylacja – ewentualnie wyprawa do jakiegoœ schronu lub jaskini).

4. W grze jest teraz wiele pojemników. Czasem lepiej przenosić wodę w kanistrach lub magazynować ją w niebieskich beczkach, które można znaleźć w terenie i zanieść do bazy. Te ostatnie są też wykorzystywane do zrobienia pozyskiwacza wody z deszczówki.

5. Zważywszy na powyższe, warto mieć w bazie skraplacz wody, destylator, beczkę na zapas wody oraz grilla i skrzynkę na uprawę roślin Wtedy będziecie mocno niezależni i spokojni o najbliższe dni, jeśli chodzi o przetrwanie.

6. W uprawie warzyw jest ważne, aby skrzynkę postawić w nasłonecznionym miejscu, Potem należy wytworzyć ze szmat worek, napełnić go piaskiem (robisz to gdzieś na gruncie, inventory, PPM i fill), przesypać piasek do skrzynki (kółko). A potem… nie, nie nasiona. Najpierw woda, mnóstwo wody i nawozy, czyli po prostu zepsute warzywa. I dopiero wtedy nasiona. Następnie należy sprawdzać kółkiem co jakiś czas stan uprawy, bo bywa, że trzeba dodać wody lub nawozów.

7. Zmieniono także ilość mięsa otrzymywanego ze zwierząt. Wilki i psy nadal mają po 1 sztuce, ale już sarny – po 2, jelenie – po 3, a niedźwiedzie – po 5 sztuk. Do tego sarny i jelenie łatwiej spotkać nad ranem, niż o innej porze.

8. Zmieniono także system smażenia mięsa. Nie robi się już tego w slotach, ale bardziej realnie, na rusztach. Ma to tę wadę, że nie można „wrzucić do slotów” 4 steków i 1 slot drewna, ale trzeba smażyć po kolei, co wymaga więcej czasu. Można oczywiście robić to w terenie, w piecykach na opał (drewno), kuchenkach elektrycznych i mikrofalach (dołączenie do domku generatora), na grillach gazowych (podłączenie butli z propanem) oraz grillach zwykłych i ogniskach, które można mieć także w bazie (grill się donosi, ognisko wytwarza z kamieni). Pamiętajcie – kiedy wyświetli się napis, poruszcie kółkiem i wybierzcie odpowiednie opcje.

9. Przed każdym zjedzeniem lub wypiciem czegokolwiek sprawdźcie w jakim jest to stanie (inspect). Inaczej możecie nieźle się zdziwić (wypicie całej manierki oleju może was zabić!).

10. Pamiętajcie, że obniżono punkty życia bram! Teraz są one tak samo odporne jak ściany (10.000 pkt. normalnie i 15.000 pkt te obite blachą). To wiedza przydatna nie tylko przy budowaniu, ale i przy rajdach.

———

PS. Uważajcie na czerwone i zielone beczki – to pułapki. Strzelcie w taką, to zrozumiecie, dlaczego nie wolno przy czymś takim się zatrzymywać.

I pamiętajcie, jeśli szukacie ekipy do gry w Miscreated, to zajrzyjcie na discorda Miscreated Polska – znajdziecie tam wiele osób, które Wam pomogą i odpowiedzą na pytania związane z grą.

Poprzedni artykułWszystkiego NAJ w Nowym Roku!!!
Następny artykułFear the Night – nowy survival wypełniony zombiakami
2 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Dream Walker

Warto poprawiać błędy w kopiowanych tekstach bo jest ich kilka i nieprzyjemnie się to czyta. Czytała to Pani chociaż raz przed wrzuceniem czy bezmyślne kopiuj-wklej?

Mr Robost

Dzięki za tekst! Może gościnne wpisy wejdą na stałe do zasobów bloga? Mogą być z literówkami 😉 , ważne, że ciągle chce Ci się dostarczać nowe treści. Wszystkiego dobrego w nowym roku!